satyajit-ray.jpg

Ο Σατγιαζίτ Ρέι/ Satyajit Ray (1921- 1992), γέννημα θρέμμα της Καλκούτας, γόνος οικογένειας ποιητών και συγγραφέων, καθώς και μαθητής του μεγάλου στοχαστή, συγγραφέα και φιλοσόφου Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ που υπήρξε στενός φίλος του πατέρα του, πριν ασχοληθεί με το σινεμά υπήρξε εξαιρετικά επιτυχημένος γραφίστας, σχεδιαστής και εικονογράφος βιβλίων (κυρίως παιδικών). Το 1947 ιδρύει την Κινηματογραφική Λέσχη της Καλκούτας όπου προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ινδία πολλά αριστουργηματικά έργα του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το 1949 η γνωριμία και η συνεργασία του με τον Ζαν Ρενουάρ, ο οποίος ταξιδεύει στην Ινδία για τα γυρίσματα της ταινίας του Το ποτάμι, επηρεάζει σημαντικά τον Ρέι και τον ωθεί να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο. Όταν δύο χρόνια αργότερα, το 1951, σε ένα ταξίδι του στην Αγγλία βλέπει τον Κλέφτη των ποδηλάτων του Βιτόριο Ντε Σίκα η απόφασή του να κάνει σινεμά οριστικοποιείται. Οι τρεις πρώτες ταινίες του, γυρισμένες από το 1955 έως  το 1959, συναποτελούν την περίφημη Τριλογία του Άπου, τρία επεισόδια μιας μεγάλης οικογενειακής saga και παράλληλα μιας μνημειώδους τριλογίας στην ιστορία του κινηματογράφου.
 Με τις ταινίες αυτής της τριλογίας να βραβεύονται στα Φεστιβάλ Καννών και Βενετίας, ο Ρέι καθιερώνεται ως κινηματογραφικό όνομα πρώτης γραμμής σε παγκόσμιο επίπεδο. Στη διάρκεια της καριέρας του θα γυρίσει 37 ταινίες μεσαίου και μεγάλου μήκους, καθώς και ντοκιμαντέρ, εκ των οποίων και ένα εξαιρετικό φιλμ για τον μέντορά του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ. Στο πολυποίκιλο και ετερόμορφο έργο του Ρέι υπάρχει πάντα διακριτή μια βαθύτατη ουμανιστική φλέβα, σταθερή επιρροή του ιταλικού νεορεαλισμού. Στις ταινίες του, που κινούνται ανάμεσα στην παράδοση και στο μοντερνισμό, στην παρακμή της φεουδαρχίας και την ανάδυση μιας φιλόδοξης αστικής τάξης, συνυπάρχουν με εντυπωσιακή αρμονία και απαράμιλλο στυλ, οι ινδουιστικές θρησκευτικές παραδόσεις και η πλούσια ινδική μυθολογία με τον κοινωνικό προβληματισμό και το κριτικό βλέμμα στην αποικιοκρατία και τις άκαμπτες δομές της ινδικής κοινωνίας. Το έργο του Ρέι, μεγαλεπήβολο και αυθεντικό, χωρίς να χάνει ποτέ από το στόχαστρο τα υπαρξιακά δεινά και τα  ανθρώπινα πάθη, είναι ένα σημείο συνάντησης της δυτικής ουμανιστικής παράδοσης και της εσωτερικότητας της Ανατολής.

Οι ταινίες
Το τραγούδι του δρόμου  (1955)
Το πρώτο μέρος της Τριλογίας του Άπου διαδραματίζεται στις αρχές του αιώνα σ’ ένα μικρό χωριό της Βεγγάλης και αφηγείται την ιστορία μιας πολύ φτωχής αγροτικής οικογένειας, ο πατέρας της οποίας αναγκάζεται να μεταναστεύσει για να βρει δουλειά και να μπορέσει να θρέψει τη γυναίκα και τα δυο παιδιά του. Τα προβλήματα της επιβίωσης, οι δύσκολες συνθήκες ζωής, ο αγώνας για τον επιούσιο και τα τραγικά συμβάντα της οικογενειακής  οδύσσειας «περνούν» μέσα από το βλέμμα του μικρού Άπου: ένα βλέμμα γεμάτο  περιέργεια για το θαύμα της ζωής, αλλά και οδύνης για τα δεινά του κόσμου και τον ξεριζωμό από την γενέθλια γη.

Ο ανίκητος (1956)
Στο μεσαίο κεφάλαιο της τριλογίας παρακολουθούμε την περιπέτεια της οικογένειας που έχει μετακινηθεί στο Μπεναρές, τις δυσκολίες της προσαρμογής στη μεγάλη πόλη και το νεαρό Άπου σε μια πορεία αναζήτησης του εαυτού και του προορισμού του. Μια διαδρομή δύσκολη και επώδυνη  που θα σημαδευτεί από τον χαμό των γονιών του και την πάλη που θα πρέπει να δώσει μόνος του για την επιβίωσή του και για να μπορέσει να βρει την θέση του μέσα στον κόσμο.

Η μοναχική σύζυγος (1964)
Βασισμένη σ’ ένα διήγημα του Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ, η ταινία διαδραματίζεται το 1870 και αφηγείται την ιστορία της Τσαρουλάτα, μιας γυναίκας με εξαιρετικά εκλεπτυσμένα  καλλιτεχνικά κριτήρια, που είναι παντρεμένη μ’ έναν πλούσιο άντρα που αδιαφορεί γι’ αυτή. Όταν ο σύζυγος, για να διασκεδάσει την μοναξιά της, καλεί έναν ξάδερφό του συγγραφέα στο σπίτι για να της κάνει συντροφιά, τα πράγματα παίρνουν μια απρόβλεπτη τροπή, καθώς ένα ισχυρό αίσθημα γεννιέται ανάμεσά τους.

Εταιρεία περιορισμένης ευθύνης (1971)
Ο Σαμάλ, ένας φιλόδοξος υπάλληλος, εργάζεται σε μια αγγλική εταιρεία στο Νέο Δελχί. Όταν «χηρεύει» η θέση ενός διευθυντή τμήματος ο Σαμάλ θα κάνει τα πάντα για να την αποκτήσει, υποστηρίζοντας ανοιχτά τα συμφέροντα της εταιρείας στη σύγκρουσή της με τους εργαζόμενους συναδέλφους του. Κάποια στιγμή εμφανίζεται στο προσκήνιο η κουνιάδα του Τατούλ, με την οποία ήταν παλιά ερωτευμένος. Ο Σαμάλ θα προσπαθήσει να την εντυπωσιάσει με το νέο του κοινωνικό στάτους, στο οποίο έχει αναρριχηθεί, αλλά η αντίδραση της κοπέλας δεν θα είναι η αναμενόμενη…  

(δ.τ. Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης)