του Quentin Tarantino
pulpfict.jpg

Ένας πυγμάχος που εκβιάζεται από τη Μαφία, για να “πουλήσει” έναν αγώνα. Ένα ζευγάρι δολοφόνων, που περιφέρονται απελπισμένοι μετά από ένα ατυχές περιστατικό. Ένα  ραντεβού "στα τυφλά" ανάμεσα σε ένα άνδρα και την γυναίκα του αφεντικού του. Ένα νεαρό ζευγάρι μικροκακοποιών που αποφασίζουν να ληστέψουν ένα κατάστημα.
Πρώτη ύλη της ταινίας είναι ιστορίες χιλοειδωμένες, που έχουν μια κινηματογραφική προέλευση: ανήκουν στην μυθολογία των χολιγουντιανών κινηματογραφικών ειδών. Η μη γραμμική αφηγηματική δομή αποτελεί μία από τις πολλές πρωτοτυπίες της ταινίας: Διαφορετικές ιστορίες που συγκλίνουν, αποκλίνουν και τέμνονται. Η σειρά αφήγησης της ταινίας δεν συμφωνεί με το χρόνο που τα γεγονότα συνέβησαν: αντίθετα το πρωθύστερο, είναι μια επιλογή του σκηνοθέτη, που δίνει στα πρόσωπα της ταινίας πρωτοφανέρωτες διαστάσεις. Η ταινία χαρακτηρίζεται από έντονους και πνευματώδεις διάλογους, ειρωνικό συνδυασμό χιούμορ και βίας, καθώς και ένα πλήθος αναφορών στην κινηματογραφική ιστορία και την ποπ κουλτούρα. Η σκηνοθεσία του Κουέντιν Ταραντίνο/ Quentin Tarantino ανανεώνει δημιουργικά τη χολιγουντιανή παράδοση της γκανγκστερικής ταινίας.


“Ας μπούμε στον χαρακτήρα (ρόλο)”. Ο John Travolta και ο Samuel Jackson στην αρχή της ταινίας, έχουν συζητήσει για τα χάμπουργκερ στην Ευρώπη, για τις διαφορές του μετρικού συστήματος ανάμεσα στην Ευρώπη και στην Αμερική, για το αν το μασάζ ποδιών (foot massage) αποτελεί εκδήλωση ερωτικής επιθυμίας. Με την φράση που προηγήθηκε, αποφασίζουν να μπουν στον ρόλο που θα υποδυθούν καθ’ όλη την διάρκεια της ταινίας: τον χαρακτήρα του γκάνγκστερ. Με την παραπάνω σκηνή ο Quentin Tarantino, βάζοντας τους να συζητούν πράγματα ελάχιστα σχετικά με την μυθοπλασία, προσδίδει σε δύο αρχετυπικούς φιλμικούς χαρακτήρες κάτι από τον αέρα της πραγματικής ζωής, αποκαλύπτοντας με αυτόν τρόπο, τις επιρροές του: είναι στις ταινίες του Jean- Luc Godard/ Ζαν Λυκ Γκοντάρ, που θα συναντήσουμε παρόμοια σχεδίαση φιλμικών χαρακτήρων. 

“Girl, You’ll Be Woman Soon” (Κορίτσι, σύντομα θα γίνεις γυναίκα ) το τραγούδι των Urge Overkill, ακούγεται στην ταινία, σε μια σκηνή που κυριαρχείται από την προσμονή μιας ερωτικής επαφής που, τελικά, ποτέ δεν θα πραγματοποιηθεί. Η σκηνή, αποκορύφωση ενός Blind Date (ραντεβού στα τυφλά), και κυρίως η τραγική συνέχεια της, υπενθυμίζει στον θεατή τις πικρές στιγμές της πραγματικότητας, το ανολοκλήρωτο (ή ανέφικτο) της ερωτικής επιθυμίας...

Η επανεμφάνιση του Τζόν Τραβόλτα/ John Travolta μετά από πολύ καιρό σημαδεύει την ταινία. Στους άλλους ρόλους βρίσκουμε ηθοποιούς πολύ σημαντικούς: Samuel L. Jackson, Uma Thurman, Harvey Keitel, Tim Roth, Amanda Plummer, Maria de Medeiros, Eric Stoltz, Rosanna Arquette, Christopher Walken, Bruce Willis.
Η ταινία βραβεύτηκε με το Χρυσό Φοίνικα του Φεστιβάλ Καννών 1994 και με το Οσκαρ Σεναρίου.
Στα τραγούδια της ταινίας περιλαμβάνονται ξεχασμένες ροκ (και όχι μόνο) επιτυχίες, όπως τα Misirlou (Dick Dale), Jungle Boogie (Kool & the Gang), Son of a Preacher Man (Dusty Springfield), Girl, You'll Be a Woman Soon (Urge Overkill).

Δ.Μ.