(Περιπολία)
του David Ayer
endofwat.jpg

Επικεντρωμένη σ’ ένα αστικό τοπίο συναρπαστικό -και πιο συγκεκριμένα στο Los Angeles- η ταινία έχει ως κεντρικούς χαρακτήρες δυο αστυνομικούς -τους υποδύονται οι Jake Gyllenhaal και Michael Peña- που περιπολούν στην πόλη. Βρίσκονται αντιμέτωποι όχι μόνο με τη συνήθη εγκληματικότητα του δρόμου, αλλά και με κάτι πολύ πιο επικίνδυνο: με τα μεξικάνικα καρτέλ ναρκωτικών...
Η σκηνοθετική γραμμή της ταινίας είναι αυτή ενός ντοκιμαντέρ: πιο συγκεκριμένα ενός home movie, αφού ένα σημαντικό μέρος της φαίνεται ως να έχει «τραβηχτεί» από βιντεοκάμερες, που χειρίζονται οι δύο κεντρικοί χαρακτήρες. Δείχνει ως το αστυνομικό ανάλογο –εκσυγχρονισμένο βέβαια και προσαρμοσμένο στο αστικό τοπίο- της ταινίας Blair Witch Project.  Αυτή η σκηνοθετική οπτική, καταρχήν, εξανθρωπίζει τους ήρωες, και παράλληλα δημιουργεί μια αίσθηση οικειότητας ανάμεσα στον θεατή και τους κεντρικούς χαρακτήρες
Ωστόσο η ταινία διαθέτει και ένα επιπλέον σημείο σχολιασμού. Στο πρόσφατο παρελθόν, οι ηθικά αμφιλεγόμενοι χαρακτήρες σε αστυνομικές ταινίες, με φόντο το αστικό τοπίο του Los Angeles, ήταν μάλλον ο κανόνας -πρόσφατο παράδειγμα η ταινία Rampart του Oren Moverman με τον Woody Harrelson. Ο λόγος είναι η επιρροή που άσκησε η τηλεοπτική σειρά The Shield, και πιο συγκριμένα ο χαρακτήρας που υποδυόταν ο ελληνοαμερικάνος Michael Chiklis. Αλλά επίσης και η ίδια σκοτεινή μυθολογία της πόλης, όπως αυτή απεικονίζεται στα μυθιστορήματα του James Ellroy. Γι’ αυτό λοιπόν, η ταινία End of Watch μοιάζει ως μια φωτεινή εξαίρεση στον πρόσφατο κανόνα, αφού καταργεί την ηθική αμφισημία στη σχεδίαση των χαρακτήρων και επαναφέρει τον μανιχαϊσμό. Ότι παρακολουθούμε είναι μια καθαρή σύγκρουση Καλού -Κακού.
Η ταινία θα μπορούσε να θεωρηθεί ένα αστικό γούεστερν, πιστό στις καλύτερες παραδόσεις του είδους. Η εμμονή της σκηνοθεσίας στην απεικόνιση της φιλικής, σχεδόν αδελφικής σχέσης μεταξύ των δύο κεντρικών χαρακτήρων, είναι μια ευθεία αναφορά στο σινεμά του John Ford αλλά και του Howard Hawks.
Πέρα λοιπόν από τις όποιες περιπλοκές (κοινωνικές, εθνοτικές ή άλλες) του αστικού τοπίου, αυτό που τελικά έχουμε στην αφήγηση είναι η υπεράσπιση των πιο ακραίων συνόρων της Δύσης. Είναι η πόλη που δέχεται εισβολή, και οι αστυνομικοί δεν είναι παρά υπερασπιστές της…

Δημήτρης Μπάμπας