της Elenor Coppola
coppola2.jpg

Η Elenor Coppola, συζύγος του Francis Ford Coppola, κρατούσε ημερολόγιο της στην διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας Apocalypse Now (Αποκάλυψη Τώρα).
Ό,τι ακολουθεί είναι η καταγραφή για την ημέρα που γυρίστηκε η σκηνή με την επίθεση με βόμβες Ναπάλμ σ' ένα χωριό και την προσγείωση της μοίρας των ελικοπτέρων.

7 Μαίου 1976, Baler, Φιλιππίνες
7.30 π.μ. Στην παραλία. Κάποιος προφανώς είπε σ' αυτό τον πιτσιρίκο ότι δεν θέλουν να βλέπουν καθόλου σκουπίδια στο πλατό. Τριγυρνά μ' ένα ραβδί και με φιλοτιμία σπρώχνει μικρά κομμάτια από αποτσίγαρα, χάρτινα ποτήρια κ.λπ. κρύβοντας τα μέσα στην άμμο. Όταν το πρώτο ελικόπτερο θα προσγειωθεί, ο άνεμος από τις έλικες του θα τα φέρει πάλι σε κοινή θέα.
9π.μ. Η κοπελιά του Bobby Duvall [σ. τ. μ. Robert Duvall, Αμερικάνος ηθοποιός, ο οποίος στην σκηνή της παραλίας υποδύεται τον διοικητή της μοίρας των ελικοπτέρων] είναι στην παραλία κλαίγοντας και λέγοντας ότι πρόκειται να περπατήσει πάνω στα κύματα και συνεχίζει να βαδίζει. Θυμάμαι στην διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας Godfather ΙΙ (ε.τ. Ο Νονός ΙΙ) πως έκλαιγα συνεχώς. Τώρα όλα αυτά μου φαίνονται τόσο μακριά, σαν κάποιο μακρινό μελόδραμα του παρελθόντος. Ελπίζω ότι έπαψα να παίζω το θύμα στην ζωή μου.
9.30 π.μ. Το παιδί ενός κομπάρσου πέθανε χθες. Μεταξύ των μελών του συνεργείου και των ηθοποιών μαζεύουν χρήματα γι' αυτόν. Χθες η γυναίκα του Alex γέννησε ένα κοριτσάκι. Η γυναίκα του Mauro πριν δύο εβδομάδες απέκτησε κόρη. Έγινε ένας γάμος δύο ανθρώπων που συναντήθηκαν στην ταινία.
10.00 π.μ. Ο A.D. Flowers ετοιμάζει τα ειδικά εφέ. Φαίνεται κουρασμένος σήμερα. Χθες βράδυ είχε 40 βαθμούς πυρετό. Ο γιατρός είπε ότι ήταν από τον πολύ ήλιο. Τώρα φορά ένα τεράστιο πλατύ καπέλο. Πλησιάζει τα 60 και σωματικά αυτό είναι ένα σκληρό γύρισμα. Σχεδόν όλοι έχουν χάσει κιλά. Ο Josh (Weiner, φωτογράφος) ψάχνει σήμερα το πρωί ένα κομμάτι σκοινί για να δέσει το παντελόνι του. Έχω χάσει 3 με 4 κιλά, εγώ η ίδια. Το μόνο που έχω όρεξη να φαω μέσα σ' αυτή τη ζέστη είναι φρούτα. Μόνο δύο άλλες γυναίκες υπάρχουν όλο αυτό το διάστημα στο πλατό. Υπάρχουν εκατοντάδες άνδρες. Οι πλαδαροί Αμερικανοί έχουν αρχίσει να μαυρίζουν και να δυναμώνουν.
coppola1.jpg
10.30 π.μ. Ο άνεμος φέρνει προς σε μας τις εξατμίσεις από τις μηχανές των ελικοπτέρων. Προκαλεί ναυτία. Όλοι βιάζονται γιατί τα αεροπλάνα F-5 θα έρθουν στις 11.π.μ. Μπορούν να κάνουν μόνο τρία περάσματα. Στο τρίτο πέρασμα θα ρίξουν τα δοχεία που μοιάζουν με βόμβες Ναπάλμ και τα ειδικά εφέ θα προκαλέσουν μια τεράστια φωτιά στα φοινικόδένδρα χρησιμοποιώντας χιλιάδες γαλόνια πετρελαίου. Η τροφοδοσία προέρχεται από τη δεξαμενή καυσίμων στην παραλία. Η ασφάλεια έχει αυξηθεί, παρ' όλα αυτά μια ομάδα παιδιών τρύπωσε στο πλατό νωρίτερα το πρωί. Προσεύχονται να μπορέσουν να κρατήσουν του πάντες μακριά. Τα μεγάλα εφέ είναι στ' αλήθεια επικίνδυνα. Υπάρχει στην ατμόσφαιρα έξαψη και προσμονή.
11.30 π.μ. Οι βόμβες Ναπάλμ μαζί με τα αεροπλάνα πήγαν περίφημα, πέρασαν μέσα στο πλάνο τέλεια. Ήμουν περίπου μισό μίλι μακριά, στη θέση της δεύτερης κάμερας. Αισθάνθηκα ένα ισχυρό κύμα ζέστης. Οι Βιετναμέζοι κομπάρσοι στην άλλη πλευρά της λιμνοθάλασσας θα πρέπει να την αισθάνθηκαν στα αλήθεια. Οι άνθρωποι των ειδικών εφέ είναι πολύ ευχαριστημένοι. Δώδεκα χιλιάδες γαλόνια πετρελαίου χάθηκαν μέσα σε ενάμισι λεπτό.
coppola3.jpg
12.15 Ο Bobby Duvall πρέπει να φύγει αεροπορικώς αύριο το βράδυ για μία ταινία στην Αγγλία. Όλοι δουλεύουν γρήγορα γιατί έχουν απομείνει πολλά που πρέπει να γίνουν πριν φύγουν. Οι Ιταλοί μετακινούν τις ράγες για την κίνηση της μηχανής σε νέα θέση. Η δουλειά τους φαντάζει σαν γλυπτική. Τοποθετούν δύο τμήματα, το ένα μακρύ, από την παραλία στη λιμνοθάλασσα κατά μήκος της άμμου για εκατό μέτρα. Τοποθετούν μια βάση μ' ένα ορθογώνιο κομμάτι ξύλου που το κρατάν μ' ένα σφιγκτήρα. Ράβδοι αλουμινίου τοποθετούνται πάνω του και οριζοντιώνονται με σφήνες. Έπειτα η κινηματογραφική μηχανή τοποθετείται πάνω τους και μετακινείται. Πίσω μου συζητάνε ένας κασκαντέρ και ένας στρατιωτικός σύμβουλος. Η επόμενη σκηνή περιλαμβάνει του πυροβολισμό στο κεφάλι ενός αιχμαλώτου Βιετκόνγκ. Το ζήτημα είναι πως θα πρέπει να πέσει. Ένα μπουκάλι αίμα και ένας σωλήνας είναι τοποθετημένα στην πλάτη του, έτσι είναι καλύτερα να πέσει προς τα πίσω για να τα καλύψει. Ο στρατιωτικός σύμβουλος λεει ότι αν πυροβοληθεί από κοντινότερη απόσταση μ' ένα πιστόλι των 45mm το κεφάλι του θα τιναχθεί στον αέρα (θα σκάσει) και έτσι δεν έχει σημασία προς το που θα πέσει.

[Απόσπασμα από το βιβλίο της Elenor Coppola, Notes On The Making Of Apocalypse Now, εκδόσεις Faber and Faber, 1995]