(Ανταύγειες σε χρυσά μάτια)
του John Huston
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_a-reflections-in-a-golden-eye.jpg

Αμερικανικός Νότος, Τζόρτζια, 1948. Στο στρατόπεδο όπου ζουν, ο ταγματάρχης Πέντερτον, όχι μονάχα έχει μια εντελώς αποξενωμένη και συμβατική σχέση με την σύζυγό του Ελεονόρα, αλλά  και αδιαφορεί παντελώς για τον ολοφάνερο ερωτικό της δεσμό με τον Λάνγκτον έναν γείτονα αξιωματικό, ο γάμος του οποίου είναι επίσης κλονισμένος, καθώς η γυναίκα του Άλισον είναι ψυχικά διαταραγμένη. Ο Γουίλιαμς ένας στρατιώτης που είναι στην υπηρεσία του Πέντερτον έχει τη μανία να παρακολουθεί κρυφά τους άλλους, ειδικά την αισθησιακή  Ελεονόρα και τη νύχτα μπαίνει κρυφά στο χωριστό δωμάτιό της και την παρακολουθεί ενώ κοιμάται. Η παρουσία του ηδονοβλεψία στρατιώτη θα οξύνει ακόμη περισσότερο την ήδη τεταμένη κατάσταση, θα φέρει στην επιφάνεια τα σεξουαλικά απωθημένα και των δύο ζευγαριών και τα πράγματα θα πάρουν μια απρόβλεπτη όσο και τραγική  τροπή.
Η ταινία είναι βασισμένη σε μια νουβέλα της Κάρσον Μακ Κάλερς πολύ τολμηρή για τα  συντηρητικά ήθη της εποχής (εκδόθηκε το 1941) και η οποία προκάλεσε σκάνδαλο καθώς έθιγε σοβαρά σεξουαλικά ταμπού, όπως αυτό  της νυμφομανίας και της ομοφυλοφιλίας. Ο Τζον Χιούστον διεισδύει με μεγάλη σκηνοθετική ακρίβεια και αφηγηματική ένταση στο σκοτεινό κέντρο του ψυχισμού των ηρώων, ο καθένας από τους οποίους ζει τη δική του τραγωδία, καθώς καταδυναστεύονται από ανομολόγητα πάθη, αμαρτωλούς πόθους, διεστραμμένες  εμμονές και αυτοκαταστροφικές τάσεις. Παράλληλα η αναπαράσταση του βίαιου κλειστοφοβικού  μικρόκοσμου της στρατιωτικής βάσης (χώρος δράσης της ταινίας), ως αντανάκλαση της καταπιεστικής ατμόσφαιρας του γεμάτου μυστικά και ψέματα υπερσυντηρητικού και πουριτανικού αμερικανικού νότου, είναι εξαιρετική. Βέβαια η υπεραξία  της ταινίας είναι οι εκπληκτικές ερμηνείες του κουιντέτου των ακρωτηριασμένων ψυχικά ηρώων που οδηγούνται στα όρια  του εαυτού  τους, με πρώτο βιολί φυσικά τον σπουδαίο Μάρλον Μπράντο σε μια από τις καλύτερες (και λιγότερο γνωστές)  ερμηνείες της καριέρας του. Δίπλα του ανταποκρίνεται επάξια η Ελίζαμπεθ  Τέιλορ, ενώ εντυπωσιάζει και η Τζούλι Χάρις στον ρόλο της βασανισμένης γυναίκας του Λάνγκτον.
Σκηνοθεσία: Τζον Χιούστον
Σενάριο: Chapman Mortimer, Gladys Hill
Με τους: Elizabeth Taylor, Marlon Brando, Brian Keith

(δ.τ.)