(Πάση θυσία)
του David Mackenzie
Αυτή η ταινία περιπλάνησης στην ενδοχώρα του Τέξας, πέρα από τις προφανείς αναφορές της στην μυθολογία των western, είναι παράλληλα και ένα χαμηλότονος δοξαστικός στην οικογένεια και τους δεσμούς της.
Αντιμέτωποι με τις δυσκολίες της εξυπηρέτησης ενός τραπεζικού δανείου, δύο αδέλφια -ο ένας,ο Tanner (Ben Foster) πρώην κατάδικος και ο άλλος, ο Toby (Chris Pine) χωρισμένος- αποδύονται σ’ ένα αγώνα δρόμου για την εξόφλησή του. Η μέθοδος που ακολουθούν είναι ελάχιστα πρωτότυπη: η ένοπλη ληστεία της τράπεζας που τους δανειοδότησε. Ενεργούντες με μέθοδο και υποδειγματική συνέπεια, τα δύο αδέλφια βρίσκονται στο στόχαστρο ενός ντετέκτιβ. Η καταδίωξή τους μετά από μια αιματηρή ληστεία, όμως έχει κάποιες τραγικές συνέπειες...
Ακολουθώντας τόσο την τυπολογία, όσο και την εικονογραφία των western, ο σκηνοθέτης δεν αποτίει απλώς ένα φόρο τιμής σ’ ένα κινηματογραφικό είδος. Βυθίζεται στην ίδια τη μυθολογία του είδους, και πιο συγκεκριμένα στην τοπογραφία του: η αχανής έρημος του Τέξας, όπου κάθε κωμόπολη και χωριό, είναι ένα σημείο στάσης για τους δύο ήρωες, γίνεται ένας ακόμα πρωταγωνιστής. Όχι μόνο ο τόπος, αλλά και το πoλιτισμικό φόντο: η εκτεταμένη οπλοφορία, η αυτοδικία -στοιχεία τόσο ιδιαίτερα για την πολιτεία του Τέξας- είναι καθοριστικοί παράγοντες γι’ αυτό το σύγχρονο western -είναι ό,τι προκαλεί, αλλά και ό,τι κορυφώνει τη δράση. Οι χαρακτήρες σ’ αυτό -τόσο οι κεντρικοί όσο και οι περιφερειακοί- είναι εκκεντρικοί, πρόσωπα ιδιαίτερα. Γι’ αυτό, όπως είναι προφανές, οι αναφορές στο έργο των αδελφών Coen είναι αναμενόμενες -άλλωστε μας το υπενθυμίζει διαρκώς η υποβλητική παρουσία του Jeff Bridges.
Υπό τους ήχους της μουσικής των Nick Cave και Warren Ellis, αλλά κυρίως κάποιων στάνταρ της τοπικής μουσικής, αυτή η περιπλάνηση στις ερημιές της τεξανικής υπαίθρου, συχνά αποκτά έναν απροσδόκητα έντονο συναισθηματικά χαρακτήρα: ιδιαίτερα στις στιγμές όταν η δράση καταλαγιάζει. Τότε, αναδύεται η κρυφή συναισθηματική πραγματικότητα της ταινίας: η σχέση μεταξύ των δύο αδελφών, η διαλυμένη οικογενειακή ζωή του ενός εκ των δύο, οι πατρικές ευθύνες, οι προσωπικές θυσίες για να διασωθεί η οικογενειακή εστία. Αυτή η εμμονή στην οικογένεια ως ενός ύστατου καταφυγίου -ένα επιπλέον πολιτισμικό στοιχείο από την ιδιαίτερη κουλτούρα της περιοχής; - συνιστά και τον ηθικό εξαγνισμό των ηρώων...
Δημήτρης Μπάμπας