(Τι ξέρεις για τον έρωτα;)
του Ernst Lubitsch
that-uncertain-feeling.jpg

Με ανάλαφρη διάθεση και σατιρικό χιούμορ από τον Ernst Lubitsch, τον μετρ του είδους, αυτή η ρομαντική κωμωδία εστιάζει πάνω στα διλήμματα και τα συναισθηματικά μπερδέματα των παντρεμένων ζευγαριών και τις λύσεις τους.
Βασισμένη σε ένα γαλλικό θεατρικό έργο του 19ου αιώνα -Divorçons των Victorien Sardou & Emile de Najac-, η ταινία (που ήταν υποψήφια για όσκαρ μουσικής για τον Βέρνερ Χάιμαν), δεν υπήρξε, ομολογουμένως, από τις μεγαλύτερες εμπορικές επιτυχίες του Ερνστ Λιούμπιτς/ Ernst Lubitsch. Όταν, όμως, κάνουμε λόγο για τον Λιούμπιτς, οι κινηματογραφόφιλοι γνωρίζουν πολύ καλά ότι μιλάμε για έναν πολύ σημαντικό σκηνοθέτη, ένα «ιερό τέρας» της «χρυσής εποχής» του Χόλυγουντ, τον σκηνοθέτη που επηρέασε όσο ελάχιστοι την εξέλιξη της κινηματογραφικής κωμωδίας παγκοσμίως.
Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια που έχουν πει οι Τζόελ και Ίθαν Κοέν: «Ο Λιούμπιτς είναι ο σκηνοθέτης που έχει επηρεάσει το έργο μας όσο κανείς άλλος».
«Όταν ο σύζυγος δεν προσέχει αρκετά τη γυναίκα του, κάποιος άλλος θα βρεθεί να το κάνει»: Αυτό είναι το βασικό δίδαγμα της ταινίας του Λιούμπιτς. Ο σκηνοθέτης καταπιάνεται με το θέμα με τη σατιρική και ανάλαφρη ματιά που τον διακρίνει. Η Μερλ Όμπερον/ Merle Oberon και ο -δυο φορές βραβευμένος με όσκαρ- Μέλβιν Ντάγκλας/ Melvyn Douglas, είναι το φαινομενικά ευτυχισμένο ζευγάρι, οι Μπέικερ. Ο σύζυγος, ένας πετυχημένος ασφαλιστής, λατρεύει τη δουλειά του και παρ’ όλο που αγαπάει τη γυναίκα του και είναι κατασταλαγμένος στην οικογενειακή ζωή, αμελεί τα πιο ρομαντικά καθήκοντα ενός συζύγου.
Ο Λιούμπιτς υπονοεί ότι αυτή είναι η αιτία που τη σύζυγό του, Τζιλ, βασανίζουν επίμονοι λόξυγκες, οι οποίοι την οδηγούν στον ψυχαναλυτή. Σταδιακά καταλαβαίνει πως δεν είναι στ’ αλήθεια ευτυχισμένοι όπως θέλουν να δείχνουν, ενώ στη ζωή της εμπλέκεται κάτω από πολύ παράξενες συνθήκες ένας εκκεντρικός πιανίστας.
Ο Μπέρτζες Μέρεντιθ/ Burgess Meredith, ένας ηθοποιός με μακριά καριέρα στο Χόλυγουντ θα πολιορκήσει και θα γοητεύσει την Τζιλ. Εκείνη θα ζητήσει διαζύγιο, το οποίο με ευκολία θα δεχτεί ο Λάρι να της δώσει, καταστρώνοντας ένα σχέδιο για να την ξανακερδίσει. Φροντίζει να υπονοήσει ότι η όμορφη δικηγόρος του είναι κάτι περισσότερο απ΄ αυτό, ποντάροντας στη ζήλεια.

(δ.τ.)