(Το κορίτσι που γυρίζει τις σελίδες)
του Denis Dercourt
(οι δηλώσεις του σκηνοθέτη)
tourneu2.jpg
Η ταινία La tourneuse de pages είναι κατά βάση μία ιστορία εκδίκησης, από πίσω όμως κρύβεται κάτι διφορούμενο. Ανάμεσα στις δύο ηρωίδες υποβόσκουν ταυτόχρονα μία εμμονή και μία έλξη που οδηγούν σε ακραίες καταστάσεις χειραγώγησης. Η ταινία είναι μια αναφορά στην ταξική εκδίκηση και τη ψυχολογική της διάσταση. Επειδή όμως το παίξιμο της μουσικής είναι κάτι που εκφράζεται σωματικά, αισθάνθηκα ότι αυτή η εκδίκηση έπρεπε να αποτυπωθεί μέσα από κάτι απτό, που καθώς θα εξελίσσεται η ιστορία θα προκαλεί μυστήριο και ένταση.

Ήταν σαφής η ανάγκη να αποστασιοποιηθώ από την προσωπική μου εμπειρία ως μουσικού και συνθέτη και να επικεντρωθώ στο σκηνοθετικό ενδιαφέρον που με παρακίνησε να ασχοληθώ με αυτό το είδος των ταινιών αγωνίας. Η έκπληξή μου ήταν μεγάλη λοιπόν όταν συνειδητοποίησα πόσο μοιάζουν οι μηχανισμοί σκηνοθεσίας ενός θρίλερ με αυτούς της μουσικής σύνθεσης: και τα δύο απαιτούν την εναλλαγή έντασης και ηρεμίας, μεταβλητότητα ρυθμού, παύσεις, κλιμακώσεις...
tourneu1.jpg
Η ίδια η φύση της δουλειάς αυτού που γυρίζει τις σελίδες της παρτιτούρας εμπεριέχει το στοιχείο της αφάνειας: εμφανίζεται στη σκηνή μετά την είσοδο του σολίστα, παραμένει καθισμένος στη διάρκεια του χειροκροτήματος και δεν μοιάζει να συντελεί ούτε στο ελάχιστο στην επιτυχία. Το ξεφύλλισμα της παρτιτούρας είναι κάτι που υποτιμάται: αν δε γίνει έγκαιρα ή γίνει γρηγορότερα από ότι πρέπει, μπορεί να αναστατώσει ολόκληρη την ερμηνεία του σολίστα. Αυτή η δουλειά εμπεριέχει έντονα το στοιχείο του κινδύνου κατά κάποιον τρόπο, πράγμα που δεν αντιλαμβάνονται οι θεατές.

Η πρόκληση για τις δύο πρωταγωνίστριες ήταν μεγάλη. Ήθελα να εκφράσουν, σε όλο της το εύρος, τη διφορούμενη διάσταση στη σχέση τους: ένας αδιάλειπτος διάλογος ανάμεσα στην ισχύ και την αδυναμία. Από τη μία η πιανίστα Αριάν, με έντονες τάσεις κατάρρευσης από το βάρος της αγωνίας και του φόβου της αποτυχίας της ζωντανής παράστασης, και από την άλλη τη Μελανί, ένα κορίτσι που έχει εγκαταλείψει τα όνειρά της και που πια είναι εφοδιασμένη με μια αδυσώπητη αποφασιστικότητα.

(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή)