(Η αδελφότητα των λύκων)
του Christophe Gans
(Οι δηλώσεις του σκηνοθέτη)
loups1.jpg
ΕΜΠΝΕΥΣΗ
Είχα υπόψη μου την ιστορία του 'Κτήνους του Ζεβοντάν'. Μου την είχαν διηγηθεί οι γονείς μου και επίσης θυμάμαι μια σχετική ασπρόμαυρη τηλεοπτική σειρά τη δεκαετία του '60. Εάν δει κανείς προσεκτικά την προηγούμενη ταινία μου, 'Τα Δάκρυα του Εκτελεστή', καταλαβαίνει ότι παρόλο που πρόκειται για μια γκανγκστερική περιπέτεια, ακολουθεί το ύφος μιας ιστορικής ταινίας. Επομένως, η ιδέα μιας ταινίας εποχής δεν ήταν μακριά από την πηγή έμπνευσης και το προσωπικό μου στυλ. Με ενθουσίασε, άλλωστε, η προοπτική να γυρίσω ένα φιλμ όπου παρουσιάζονται σύγχρονα θέματα μέσα από ένα ιστορικό πρίσμα.

ΜΙΑ ΑΛΗΘΙΝΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Το πρώτο μέρος και το ένα τρίτο της ταινίας παραμένει πιστό στα αληθινά γεγονότα. Όλοι οι χαρακτήρες ήταν υπαρκτά πρόσωπα, εκτός από τον Μανί. Το Κτήνος του Ζεβοντάν είχε εξελιχθεί σε μία δημόσια πολιτική υπόθεση. Πολεμούσαμε εναντίον των Βρετανών, οι οποίοι μας κορόιδευαν επειδή δεν ήμαστε σε θέση να πιάσουμε ένα άγριο ζώο. Γι'αυτό, άλλωστε, ο Βασιλιάς κατέφυγε στη λύση να σκοτωθεί ένας τυχαίος λύκος και να εκτεθεί ως το κτήνος. Οι επιθέσεις, βέβαια, δεν σταμάτησαν. Η λύση που προσφέρει η ταινία στο μυστήριο μπορεί να είναι φανταστική, έχει εντούτοις βάση σε αληθινά στοιχεία. Ο Άνθρωπος είχε ανέκαθεν την τάση να εκμεταλλεύεται άσχημα και να διαφθείρει τη Φύση. Στην ταινία, δείχνουμε ότι οι λύκοι ήταν τα θύματα, κάτι σαν 'αποδιοπομπαίοι λύκοι'.
loups2.jpg
ΟΙ ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ
Το φιλμ απευθύνεται σε ένα ευρύ κοινό, καλύπτοντας όλες τις ηλικίες. Βέβαια, μια καλή περιπέτεια πρέπει παράλληλα να σε προβληματίζει, όχι μόνο να σε ψυχαγωγεί. Οι χαρακτήρες παλεύουν, όχι μόνο για το θέαμα, αλλά και για ένα καλύτερο αύριο ολόκληρης της ανθρωπότητας. Ο Μανί, ο οποίος θυμίζει μυστικιστικό πολεμιστή, δρα σύμφωνα με τα δικά μου πιστεύω για την ίδια τη ζωή, τη σχέση ανθρώπου και φύσης, ανθρώπου και ζώων. Είναι ένας χαρακτήρας που σήμερα εύκολα ταυτίζεται κανείς μαζί του. Έχει μια ποιητική χροιά, είναι ένας περιθωριακός τύπος, καθώς διατηρεί αυτή τη στενή και μαγική σχέση με το περιβάλλον, ενώ είναι κοινωνικά απόμακρος. Προέρχεται κατευθείαν από μία μοντέρνα κουλτούρα manga, την επίσημη κουλτούρα των σημερινών νέων και θα μπορούσε να είναι ο βασικός ήρωας ενός video game. Ομολογώ ότι ο Μανί είναι εκείνος που με έκανε να αγαπήσω τόσο πολύ το σενάριο, αφού ο χαρακτήρας του κουβαλάει το προσωπικό μου όραμα. Μη ξεχνάτε, επίσης, ότι μιλάμε για την ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα εποχή του Διαφωτισμού και το φιλμ αναφέρεται στο πώς οι άνθρωποι με προοδευτικές ιδέες συγκρούονται με τους παλιούς δαίμονες του φονταμενταλισμού, του ρατσισμού, της βίας και των κοινωνικών διακρίσεων.
loups3.jpgΟ Φρονσάκ αποτελεί μια άλλη περίπτωση. Ένας αληθινός ήρωας δεν είναι ποτέ άψογος και αλάθητος. Μου αρέσει που είναι ένας καλός, γενναίος άνδρας, με αρκετά ελαττώματα. Είναι μάλλον αδέξιος με τις γυναίκες και οι πράξεις του δεν αποτελούν πάντα λαμπρό παράδειγμα για τους άλλους. Το κοινό αρέσκεται να βλέπει τους ήρωες να κάνουν λάθη, να είναι σχετικά ευάλωτοι και αληθινά ανθρώπινοι. Πιστεύω ότι ο Σαμουέλ Λε Μπιάν έχει όλα τα χαρακτηριστικά του νέου Γάλλου ήρωα της δράσης και της περιπέτειας.
Οι Αμερικανοί έχουν την τάση να ανακαλύπτουν νέα πρόσωπα και να καθιερώνουν νέους αστέρες-πρότυπα για το νεαρό κοινό. Έτσι, είχα κι εγώ την ευκαιρία να επιλέξω νέους σχετικά ηθοποιούς για τους πρωταγωνιστικούς ρόλους, κάτι αρκετά τολμηρό για μια ταινία εποχής. Όταν πρωτοείδα την Εμιλί Ντεκέν, ήμουν σίγουρος ότι ταίριαζε σε μια τέτοια παραγωγή. Η Μαριάν δεν είναι η συνηθισμένη αθώα κοπέλα που περιμένει τον πρίγκιπα για να τη σώσει. Είναι έξυπνη και δυναμική. Από την άλλη, η Σίλβια είναι ένας πολύ σημαντικός χαρακτήρας. Σκέφτηκα ότι καλό θα ήταν η Μόνικα Μπελούτσι να επιδείξει την εξυπνάδα και την πολυσύνθετη προσωπικότητά της, πέρα από το πανέμορφο πρόσωπό της. Συνήθως, απλώς 'περιφέρει' τον εαυτό της. Εδώ υποδύεται μία γυναίκα που χρησιμοποιεί για πολύ συγκεκριμένους σκοπούς την ομορφιά και τη λάμψη της. Άλλωστε, ήθελα η περιπέτεια αυτή να αρέσει και στο γυναικείο κοινό.
loups4.jpg
Ο ΑΦΗΓΗΤΗΣ
Το κοινό, στο τέλος της ταινίας, καταλαβαίνει ότι ο αφηγητής που ξεκινά και τελειώνει το φιλμ, είναι και ένας από τους πρωταγωνιστές της ιστορίας. Αποτελεί τον σύνδεσμο ανάμεσα σε όσα συνέβησαν στο παρελθόν και όσα έπονται στο μέλλον. Το Κτήνος του Ζεβοντάν έκανε την εμφάνισή του 25 χρόνια πριν από τη Γαλλική Επανάσταση, που συντάραξε τον κόσμο και βέβαια, άλλαξε τα δεδομένα για την τάξη των ευγενών.

ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ ΜΑΧΗΣ
Αναφορικά με τις σκηνές μάχης, την εποχή εκείνη τα όπλα δεν κατασκευάζονταν μαζικά. Στις μονομαχίες, οι δύο αντίπαλοι δεν χρησιμοποιούσαν τα ίδια όπλα. Τα όπλα τους, μάλιστα, είναι μάλλον περίεργα και μοιάζουν φτιαγμένα για να ικανοποιούν τις ανάγκες του καθενός. Το στοιχείο αυτό προσφέρει έναν πιο ανάλαφρο και ψυχαγωγικό χαρακτήρα στις σκηνές αυτές, που παραπέμπει στις ανάλογες ασιατικές ταινίες.

(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή)