(Φόβος και τρόμος)
του Alain Corneau
Πιάνοντας δουλειά σε μια πολυεθνική στην Ιαπωνία, η Δυτικοευρωπαία Αμελί προσγειώνεται απότομα καθώς υφίσταται ένα πολιτισμικό σοκ: έρχεται αντιμέτωπη με τα παράξενα έθιμα μιας αμείλικτης και αυστηρής εμπορικής ιεραρχίας, χάνει κάθε επαγγελματική πυξίδα και βυθίζεται στον άγνωστο κόσμο μιας ερμητικής κουλτούρας της οποίας αγνοεί παντελώς τους κώδικες. Αναζητώντας μάταια την υποστήριξη μιας γυναίκας, ιεραρχικά ανώτερη της, της οποίας γίνεται τελικά θύμα, η σπινθηροβόλα υπάλληλος θα μετατρέψει τον Γολγοθά της σε ένα εκπληκτικό μάθημα γεμάτο χιούμορ.
Το περιβάλλον του κόσμου των επιχειρήσεων, μια σχέση αφέντη-σκλάβου (και η παράδοξη δυναμική που αυτή κρύβει) και η εισβολή σε μια εξωτική ξένη κουλτούρα είναι τα σημεία γύρω από τα οποία αναπτύσσεται η δραματική πλοκή. Η υποκριτική παρουσία της Sylvie Testud, είναι ένα από τα άξια λόγου στοιχεία της ταινίας. Σχεδιάζει το πορτραίτο ενός θύματος χρησιμοποιώντας την καθαρότητα του βλέμματος, την ευθραυστότητα και την ενέργεια της.
Ο σκηνοθέτης της ταινίας Αlain Corneau δηλώνει σχετικά : "Ταξίδεψα πολύ στην Ασία αλλά η Ιαπωνία παραμένει για μένα ένα αίνιγμα Είναι η χώρα όπου το μυστήριο του άλλου φαντάζει πιο μεγάλο. Προσπάθησα να καταλάβω αυτή τη χώρα αφού πέρασα μέσα από το φίλτρο του φολκλόρ και του εξωτισμού και ξαφνικά αυτή η προσπάθεια με οδήγησε σε μια πραγματική αναζήτηση του ίδιου μου του εαυτού. Όταν ταξιδεύει κανείς το κάνει κατά κάποιο τρόπο και για να μάθει ποιος είναι μέσα από τα μάτια των άλλων. Όσο πιο διαφορετικοί είναι οι άλλοι και όσο περισσότερο καταλαβαίνει κανείς γιατί είναι διαφορετικός από αυτούς, τόσο μπορεί να αυτοπροσδιοριστεί."
Η ταινία είναι βασισμένη στο μυθιστόρημα της Amelie Nothomb, και κέρδισε τα εξής βραβεία : Cesar γυναικείας ερμηνείας (Sylvie Testud), ειδική μνεία (Alain Corneau) και γυναικείας ερμηνείας (Sylvie Testud) στο Φεστιβάλ Karlovy Vary .
Ο Alain Corneau γεννήθηκε το 1943 στο Loiret. Σπουδάζει μουσική και αργότερα κινηματογράφο στην IDHEC και μαθητεύει δίπλα στον Κώστα Γαβρά. Το 1973 χρονιά γυρίζει την πρώτη του ταινία France, societe anonyme, ένα έργο αταξινόμητο στο ενδιάμεσο του νουάρ αλά γαλλικά και της επιστημονικής φαντασίας. Θα συνεχίσει με το αστυνομικό είδος (Police Python 357, 1976, Serie noire, 1979, Choix des armes, 1981) και θα θεωρηθεί απόγονος του Jean-Pierre Melville. Αλλάζει τότε τελείως ύφος και γυρίζει το αποικιακό έπος Fort Saganne. Στη συνέχεια ελίσσεται-κρατώντας πάντα το προσωπικό του ύφος- μέσα από διαφορετικά κινηματογραφικά είδη στρέφεται στην λογοτεχνία με θεματικό άξονα την υπαρξιακή αναζήτηση και την κατακτηση του εαυτού: Nocturne indien βασισμένο στο βιβλίο του Antonio Tabbuchi και κυρίως Όλα τα πρωινά του κόσμου (Tous les Matins du Monde), που είναι μια διαδικασία μύησης και μια ομολογία αγάπης για τη μουσική.
(Πηγή: Δελτίο τύπου)