του Peter Cattaneo
(οι δηλώσεις του σκηνοθέτη)
monty.jpg
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ ΣΙΝΕΜΑ
Νομίζω ότι η ταινία Brassed Off είναι πολιτική ταινία με το "Π" κεφαλαίο ενώ το Full Monty είναι πολιτική με το "π" μικρό. Στη πραγματικότητα το Full Monty ασχολείται με την πολιτική στις σχέσεις των δύο φύλων. Αλλά μου άρεσε το πολιτικό στοιχείο στο Brassed Οff. Ημουν στη διαδήλωση στο Yorkshire -σπούδαζα εκεί στο κολέγιο. Δεν νομίζω ότι ήμουν καλοδεχούμενος (στη διαδήλωση), στην πραγματικότητα ήμουνα κάπως πολιτικοποιημένος σπουδαστής. Αυτό που πραγματικά έγινε ήταν ότι ορισμένοι ανθρακωρύχοι μας είπαν να σηκωθούμε να φύγουμε.

ΑΝΔΡΕΣ
Το Full Monty είναι για τους άνδρες , για την ανδρική ταυτότητα, για την εικόνα που 'χουν οι άνδρες για τον εαυτό τους και ελπίζω επίσης ότι είναι και για την ευαίσθητη πλευρά των ανδρών. Είναι η ταινία -μ' ένα δειλό διστακτικό ειρωνικό τόνο- "και οι άνδρες κλαινε". Νομίζω τώρα -ειδικότερα στην δεκαετία του 90- οι ρόλοι των δύο φύλων είναι αρκετά περίπλοκοι και είναι δύσκολα να ασχοληθείς μαζί τους. Υπάρχει ο μετά-φεμινισμός, υπάρχουν οι νέοι άνδρες και υπάρχουν οι νέοι lads (σ.τ.μ. παλικαράδες, νεανίες) και όλοι μας βρίσκουμε ότι είναι αρκετά δύσκολο να μάθουμε πως να φερόμαστε ως άνδρας ή ως γυναίκα. Οι "Lads" είναι ένα είδος ετικέτας των media για τον μετά-νέο άνδρα. Εχοντας περάσει απο το sex της δεκαετίας του 80, ακούγοντας την φεμινιστική επανάσταση και ασχολούμενοι φοβερά μ' αυτά: αυτοί είναι οι άνδρες μετά το φεμινισμό. Είναι άνδρες που ξαναγυρνάνε στον ανδρισμό τους. Είναι το να λες "Ναι, μ' αρέσει να κοιτάζω γυμνές γυναίκες. Ναι βρίσκω ελκυστικές τις γυναίκες. Ναι μ' αρέσει να κάνω έρωτα με γυναίκες τολμώ να το παραδεχτώ".

ΓΥΝΑΙΚΕΣ
Νομίζω ότι οι άνδρες είναι σε σύγχυση όπως επίσης το ίδιο συμβαίνει και οι γυναίκες. Ξέρω γυναίκες οι οποίες θέλουν να τακτοποιηθούν και να κάνουν παιδιά. Αυτές οι γυναίκες δεν είναι πραγματικά αφοσιωμένες στην καριέρα τους και συχνά αναρωτιούνται "μήπως είμαι ηλίθια;". Νομίζω ότι όλα αυτά είναι ενδιαφέροντα και νομίζω ότι αυτά είναι στο σενάριο που με γοήτευσαν πνευματικά.
strips.jpg
ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
Ο κάθε χαρακτήρας αντιπροσωπεύει μια εκδοχή του ανδρικού προσώπου. Υστερα στο βάθος της η ιστορία είναι πραγματικά αστεία και συγκινητική. Είναι απλώς μια καλή ιστορία. Οταν επέλεγα τους ηθοποιούς, έπρεπε να συγκροτήσω μια ομάδα και συνεχώς αναρωτιόμουν "Μπορεί να συνεργαστεί αυτός με τον εκείνον ;". Προσπαθούσα να σχηματίσω στο μυαλό μου την εικόνα όλων αυτών των τύπων να κάθονται μαζί. Συνεχώς σκεπτόμουν το διαφημιστικό πόστερ της ταινίας Usual Suspect. Επίσης στην επιλογή των ηθοποιών θα έπρεπε να λάβω υπ' όψιν ότι αντιπροσωπεύουν διαφορετικούς τύπους -όπως είναι πραγματικά οι άνδρες: κοντοί, χοντροί και ψηλοί και λεπτοί. Επίσης θα έπρεπε να 'ναι διαφορετικοί. Δεν μ' αρέσουν οι ταινίες με πολλά πρόσωπα όπου δεν μπορείς να καταλάβεις ποιος είναι ποιος. Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό να μπορείς να αναγνωρίσεις χαρακτήρες εύκολα και γρήγορα.

ΤΟ ΣΤΡΙΠΤΗΖ
Στο σενάριο η τελευταία σκηνή περιγράφονταν ως "ολόγυμνη εμφάνιση". Λοιπόν η πρώτη ερώτηση που όλοι έκαναν ήταν: "θα 'ναι πραγματικά μια ολόγυμνη εμφάνιση;". Δεν ήθελα να 'ναι ολόγυμνη γιατί νομίζω ότι το ελάχιστο είναι μέγιστο. Ασε την φαντασία να κάνει όλη την δουλειά. Οι πισινοί έχουν κάποια φάση. Αλλά όταν έχεις μία "ολόγυμνη εμφάνιση" ο καθένας ξέρει που κατευθύνεται το βλέμμα, δεν είναι μια ευχάριστη θέα -πες με σεμνότυφο αλλά αυτό πιστεύω. Ετσι φάνηκε ότι τελικά οι πισινοί θα ήταν αυτό που θα δείχναμε. Προσπάθησα να επινοήσω ένα τρόπο για να γυρίσω τη σκηνή χωρίς να χρειαστεί να εμφανιστούν γυμνοί μπροστά στο πλήθος. Ομως βαθιά μέσα μου κάτι μου έλεγε ότι θα έπρεπε να το κάνουν. Ετσι βλέπετε γυμνούς πισινούς και το πλήθος στο ίδιο πλάνο και οι θεατές καταλαβαίνουν τι πραγματικά συμβαίνει. Οι ηθοποιοί βέβαια ήταν λίγο ψευτοπαλληκαράδες μ' αυτή την σκηνή. "Ναι, ναι θα το κάνουμε". Ομως όταν έφθασε η στιγμή να γυριστεί η σκηνή θα μπορούσες να πεις κάποιος ότι ήταν τρομοκρατημένοι -πράγμα αρκετά κατανοητό. Ομως αυτό ακριβώς ήταν πολύ καλό για την ταινία. Στις σκηνές που γυρίσαμε μετά απ' αυτή την σκηνή μπορούσες να νιώσεις το δέσιμο που υπήρχε ανάμεσα τους. Προγραμμάτισα αυτή την σκηνή να γυριστεί στο μέσο των γυρισμάτων. Δεν ήθελα να 'ναι στο τέλος των γυρισμάτων όπως κάποιες φοβερές εξετάσεις τις οποίες που θα έπρεπε στο τέλος να περάσουν. Επίσης δεν θα μπορούσε να γυριστεί στην αρχή, όταν τα νεύρα όλων θα ήταν τεντωμένα. Ετσι γυρίστηκε την τρίτη εβδομάδα των γυρισμάτων.

(Συνέντευξη του Peter Cattaneo στο on-line περιοδικό Cinemania. Απόδοση Δημήτρης Μπάμπας)