(Βαθιά Κοφτά Ανθρώπινα)
του Fatih Akin
short1.jpg
Η πρώτη ταινία του τουρκο-γερμανού Fatih Akin είναι μια απεικόνιση ενός πολυεθνικού τοπίου μιας δυτικής μεγαλούπολης .
Με φόντο τον υπόκοσμο ενός πολυεθνικού Αμβούργου, η φιλία τριών φίλων περνάει την ύστατη δοκιμασία. Ο Τούρκος Γκαμπριέλ, ο Σέρβος Μπόμπι και ο Έλληνας Κώστας είναι μικροκακοποιοί. Όταν ο Γκάμπριελ βγαίνει από τη φυλακή, θέλει ένα νέο ξεκίνημα, δουλεύοντας ταξιτζής. Ο Κώστας επιβιώνει με μικροκλοπές, ενώ ο Μπόμπι ονειρεύεται μια καριέρα στην τοπική μαφία. Παρά τις αντιρρήσεις της φίλης του, της Άλις, και τις συμβουλές του Γκαμπριέλ, ο Μπόμπι δικτυώνεται με το Μουχαμέρ, έναν από τους αρχηγούς της αλβανικής μαφίας. Στο μεταξύ, ο Γκαμπριέλ και η Άλις ερωτεύονται και ξεκινούν μια σχέση κρυφά από τον Μπόμπι. Στην πρώτη του όμως δουλειά για τον Μουχαμέρ, ο Μπόμπι σκοτώνεται. Ο Κώστας ορκίζεται να εκδικηθεί το θάνατό του, ενώ ο Γκαμπριέλ υποχρεώνεται να επιλέξει ανάμεσα στον έρωτα και τη φιλία.
short2.jpgΣτην πρώτη ταινία ο Fatih Akin -με τον γερμανικό τίτλο Kurz und Schmerzlos (Ακαριαίο χτύπημα/ Short Sharp Shock)- δεν κρύβει τις αναφορές του: είναι η ταινία Mean Streets του Martin Scorsese που αποτελεί την αφετηρία του. Απεικονίζοντας το πολυσύνθετο τοπίο μιας δυτικής μεγαλούπολης η ταινία ιχνογραφεί ένα τόπο- χωνευτήριο όπου η εθνική ταυτότητα και οι προκαταλήψεις που τη συνοδεύουν διαλύονται από τους έντονους ρυθμούς του δυτικού μητροπολιτικού πολιτισμού. Οι σχέσεις φιλίας και αλληλεγγύης ανάμεσα στους νεαρούς ήρωες, η αναγκαστική συνάφεια στην οποία ωθούνται -είτε εξ’ ανάγκης είτε λόγω επιλογής- οδηγεί στη διάλυση της εθνικής ταυτότητας όπως αυτή προσδιορίσθηκε στον τόπο καταγωγής και στη διαμόρφωση μιας νέας. Εδώ η εθνικότητα είναι μια από τις πολλές πολιτισμικές ιδιαιτερότητες- ιδιομορφίες του αστικού μητροπολιτικού τοπίου, μια μόνο από τις ψηφίδες που σχηματίζουν το πολυποίκιλο ψηφιδωτό της πόλης. Ζώντας σε ένα κοινωνικό περιθώριο, βιώνοντας τις εντάσεις της παράνομης ζωής αυτά τα πρόσωπα υπερβαίνοντας τις όποιες εθνικές προκαταλήψεις, δημιουργούν σχέσεις συνάφειας και εντέλει μια νέα κοινότητα.
Η ταινία βραβεύτηκε με τη Χάλκινη Λεοπάρδαλη στο Φεστιβάλ Locarno (1998) και με βραβείο ανδρικής ερμηνείας (Mehmet Kurtulus) στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης (1998).