(Κάτω απ’ το παράθυρο της)
του Metod Pevec

Πορτρέτο μιας νεαρής γοητευτικής γυναίκας, που ζει μια μοναχική ζωή, η ταινία επικεντρώνεται στις εντάσεις και τις αστάθειες της συναισθηματικής ζωής της.
Η Dusha είναι μια γοητευτική ξανθιά, δασκάλα χορού. Η ερωτική της ζωή βρίσκεται σε αδιέξοδο, αφού βρίσκεται εγκλωβισμένη σε μια σχέση μ’ ένα παντρεμένο, χωρίς καμιά προοπτική. Ξαφνικά, το τελευταίο διάστημα, η Dusha αισθάνεται ότι την παρακολουθούν: μικρές αλλαγές στη διαρρύθμιση του διαμέρισμα της, αποκόμματα στο γραμματοκιβώτιο της και τέλος η έντονη αίσθηση μιας απειλής. Σε μια απρόοπτη εξέλιξη των γεγονότων, η Dusha θα συλλάβει τον άγνωστο εισβολέα: είναι ένας νεαρός ερωτευμένος μαζί της. Σαστισμένη και αμήχανη από μια τέτοια εκδήλωση λατρείας, η ηρωίδα θα βρεθεί αντιμέτωπη με το χάος της προσωπικής της ζωής. Μια συζήτηση με τον εραστή της θα οδηγήσει την ερωτική τους σχέση σε διάλυση. Η Dusha είναι μόνη...
Εστιάζοντας στο πρόσωπο της νεαρής ηρωίδας, η σκηνοθεσία σχεδιάζει το συναισθηματικό πορτραίτο μιας νεαρής γυναίκας, λίγο πριν τα τριάντα. Η μοναξιά, η δυσφορία για το κενό της αισθηματικής ζωής, και η απογοήτευση, είναι οι συντεταγμένες της ζωής της. Βυθισμένη σ’ ένα τέλμα, ανίκανη να υπερβεί τις δυσκολίες και τα εμπόδια η ηρωίδα καλείται να λάβει αποφάσεις. Η διαδρομή της ηρωίδας δεν είναι παρά η πορεία προς την ωριμότητα, η πορεία προς τον έρωτα. Ο σκηνοθέτης χωρίζει την ταινία σε δύο ευδιάκριτα τμήματα: το πρώτο, που αναπτύσσεται γύρω από την αίσθηση της απροσδιόριστη απειλής, περιγράφει ακριβώς αυτή την αίσθηση της παγίδευσης. Αντίθετα το δεύτερο, πολύ πιο φωτεινό και αισιόδοξο στην κατάληξη του, εστιάζει στο χάος της προσωπικής ζωής της ηρωίδας και τις ακτίνες φωτός, που επιτέλους, αντικρίζει.
Με αναφορές στην ταινία του Κισλόφσκι, Μικρή ιστορία για έρωτα –κυρίως όσον αφορά τη σχέση της ηρωίδας με τον νεαρό-, η ταινία χαρακτηρίζεται από τρυφερότητα και γλυκύτητα, απόλυτα σύμφωνη με το συναισθηματικό τοπίο που απεικονίζει. Οι κατασκευαστικές αξίες της ταινίας, αλλά και το εξωστρεφές της αφήγησης, είναι ένα τυπικό γνώρισμα ταινιών από την Σλοβενία που έχουμε στο παρελθόν δει στο Φεστιβάλ.
Δ.Μ.