(Οι σκάλες)
του Jean-Xavier de Lestrade
Η αποτελούμενη από 8 επεισόδια σειρά ντοκιμαντέρ The Staircase/ Soupçons/ Οι σκάλες είναι μια καταγραφή των γεγονότων γύρω από την δίκη του Michael Peterson για τον φόνο της γυναίκας του, μια συναρπαστική αφήγηση με ανατροπές, ένα πραγματικό δικαστικό δράμα.
Όλα ξεκίνησαν τον Οκτώβρη του 2001, μ’ ένα τηλεφώνημα του στις Πρώτες Βοήθειες: η γυναίκα του Kathleen είχε πέσει από τις σκάλες και ζητούσε βοήθεια. Όμως όταν ήρθε η αστυνομία, τον κατηγόρησε για δολοφονία και τον συνέλαβε. Η αφήγηση της σειράς επικεντρώνεται ακριβώς στη νομική μάχη για την υπεράσπιση του. Δύο είναι τα αντιμαχόμενα στρατόπεδα: από την μια ο εισαγγελέας με την ομάδα του και από την άλλη οι δικηγόροι του Michael Peterson και η οικογένεια του. Η οπτική της σκηνοθεσίας είναι εστιασμένη πάνω στο δεύτερο στρατόπεδο.
Αθώος ή ένοχος; Ότι έχει αξία σ’ αυτό το ντοκιμαντέρ είναι κυριώς η εμμονή στα πρόσωπα που εμπλέκονται στη δίκη, και λιγότερο οι (δικαστικές και νομικές) διαδικασίες. Κατά αρχήν ο ίδιος ο κατηγορούμενός: βετεράνος του Βιετνάμ, πρώην στρατιωτικός, συγγραφέας, ευυπόληπτος οικογενειάρχης, αλλά και αμφιφυλόφιλος –είναι ένα αληθινά δραματικό πρόσωπο. Αλλά και η οικογένεια του -κυρίως οι δυο υιοθετημένες κόρες του, οι οποίες έρχονται αντιμέτωπες με το ενδεχόμενο ο πατέρας τους να έχει δολοφονήσει την φυσική τους μητέρα- , η νομική του ομάδα -με προεξάρχοντα όλων τον δικηγόρο του David Rudolf- οι κατήγοροι του, και τέλος οι μάρτυρες και εμπειρογνώμονες.
Η στρατηγική του εισαγγελέα υπήρξε επιθετική - μια στρατηγική «character assassination»- και όλες οι προσπάθειες της νομικής ομάδας κατέτειναν στην ανατροπή της: στην αποκατάσταση του αληθινού προσώπου του κατηγορούμενου. Κάθε επεισόδιο διαθέτει μια διαφορετική αφηγηματική γραμμή και εστιάζει σε μία από τις πολλές όψεις της νομικής μάχης: εκθέτει τα επιβαρυντικά στοιχεία και προχωρά στην ανατροπή τους. Παράλληλα εξετάζονται οι επιπτώσεις των γεγονότων (συναισθηματικές, ψυχολογικές και άλλες) στα πρόσωπα, στο πως η δικαστική διαδικασία αλλάζει (και ορισμένες φορές ανατρέπει) την ισορροπία στις μεταξύ τους σχέσεις.
Το τέλος μοιάζει πικρό και απογοητευτικό, για τον θεατή που έχει υιοθετήσει τη σκηνοθετική οπτική…
Υ.Γ. Όχι όμως για πολύ, αφού όπως συμβαίνει σε κάθε σειρά, μια ανατροπή θα συμβεί στο σίκουελ.
Δημήτρης Μπάμπας