(Το τελευταίο ασθενοφόρο της Σόφιας)
του Ilian Metev
sofialas.jpg

Καταγραφή του τι συμβαίνει εν ώρα εργασίας σ’ ένα ασθενοφόρο, το ντοκιμαντέρ του Ilian Metev είναι παράλληλα πορτραίτο αλλά και απεικόνιση των σχέσεων 3 πρόσωπων, που ασκούν ένα επάγγελμα σε καταστάσεις οριακές.
Το πλήρωμα του ασθενοφόρου που κινείται μέσα στην πόλη της Σόφια το αποτελούν ο οδηγός Plamen και οι νοσοκόμοι Krassi και Mila. Ο σκηνοθέτης καταγράφει την καθημερινότητα της εργασίας τους: τις νυχτερινές ή τις ημερήσιες βάρδιες, τη γεμάτη κραδασμούς κίνηση του ασθενοφόρου, τις επεμβάσεις διάσωσης, τα περιστατικά που καλούνται, τις περιπλανήσεις στην πόλη αλλά και την ύπαιθρο, τις συνομιλίες τους, μέσω ασυρμάτου, με το κέντρο άμεσης επέμβασης. Το πτώμα μιας μοναχικής ηλικιωμένης, ένας μεθυσμένος με κάταγμα, ένας ναρκομανής, μια έγκυος: τα περιστατικά το ένα μετά το άλλο, σωρευτικά, σχηματίζουν μια εικόνα, την εικόνα της εργασίας τους. Παράλληλα, το ντοκιμαντέρ καταγράφει και τους νεκρούς χρόνους: τις ώρες αναμονής, τις μεταξύ τους συζητήσεις, τις σκέψεις και τους συλλογισμούς τους, τις στιγμές οικειότητας, τις στιγμές που αποκαλύπτεται κάτι από τον εαυτό τους.
Η σκηνοθετική στρατηγική είναι διττή: από την μια, με την κάμερα σταθερά τοποθετημένη πάνω στο ασθενοφόρο, σε μετωπική λήψη, καταγράφονται τα πρόσωπα των μελών του ασθενοφόρου. Συγκροτεί αυτο το τμήμα ένα περίκλειστο δραματικό χώρο, όπου τα πρόσωπα μοιάζουν να είναι έγκλειστα: απορρόφουν τους κραδασμούς και υπόκεινται σε πιέσεις (συναισθηματικές και άλλες). Και από την άλλη, με κάμερα στο χέρι, καταγράφεται η στιγμή της επέμβασης τους, οι αντιδράσεις τους, οι κινήσεις τους -ενώ πάντα αποφεύγεται να εμφανισθούν στην οθόνη οι ίδιοι οι άρρωστοι.
Ότι βλέπουμε είναι ο άνθρωπος εν ώρα εργασίας, οι πράξεις τους, οι αντιδράσεις του, τα συναισθήματα του. Μόνο εξ αντανακλάσεως και μέσω ισχνών ενδείξεων γίνεται κατανοητό το ευρύτερο πλαίσιο: οι δύσκολές κοινωνικές συνθήκες, τα προβλήματα του συστήματος υγείας. Λειτουργώντας σωρευτικά, η δραματική πλοκή θα κορυφωθεί σε μια σκηνή σύγκρουσης: όταν το ασθενοφόρο συγκρούεται μ’ ένα αυτοκίνητο. Τότε είναι στιγμή που το άγχος και οι πιέσεις θα εμφανισθούν στα πρόσωπα των νοσηλευτών.
Για να επιστρέψουν, όμως, λίγο αργότερα πάλι στην καθημερινότητα της εργασίας…

Δημήτρης Μπάμπας