(Ο Κινέζος)
του Henrik Ruben Genz
kinamand.jpg

Ο Keld Decker είναι υδραυλικός. Η ζωή του έχει τελματώσει και αυτός μοιάζει αδύναμος να αντιδράσει: η γυναίκα του τον έχει εγκαταλείψει και ο ίδιος αδιαφορεί πλήρως για τη δουλειά του. Ο Keld αρχίζει να συχνάζει σ’ ένα κινέζικο εστιατόριο και εκεί γίνεται φίλος με τον ιδιοκτήτη, τον Feng. Αρχηγός μιας πολυμελούς οικογένειας κινέζων μεταναστών ο Feng θα προτείνει στο Keld να παντρευτεί σε λευκό γάμο την αδελφή του Ling, για να μπορέσει αυτή να αποκτήσει την άδεια παραμονής. Μετά από κάποιους δισταγμούς ο Keld θα δεχτεί και μια εντυπωσιακή γαμήλια τελετή θα οργανωθεί. Ο Keld και η Ling μένουν πλέον μαζί και σταδιακά μια οικειότητα αρχίζει να αναπτύσσεται μεταξύ τους. Ο Keld γρήγορα θα βρεθεί αντιμέτωπος με τα αισθήματα του έρωτα. Μ’ ένα ανάλογο τρόπο και η Ling φαίνεται να του ανταποδίδει αυτά τα συναισθήματα. Όμως η πραγματικότητα είναι απρόβλεπτη και σύντομα ο Keld θα αναγκαστεί να αναμετρηθεί με μια από τις πιο δυσάρεστες όψεις της.
Η ταινία ανήκει σε μια ομάδα δυτικών ταινιών που προτείνουν ως λύση στη διαρκώς αυξανόμενη ανία και τη βύθιση στο τέλμα, την επαφή μ’ ένα μακρινό πολιτισμό (ενδεικτική είναι και η ταινία Ιταλικά για αρχάριους). Το πλαίσιο στο οποίο διαδραματίζεται η αφήγηση μοιάζει να αντανακλά το πνεύμα των καιρών: μια νεαρή μετανάστρια από την Κίνα προσπαθεί να εξασφαλίσει μέσα από ένα λευκό γάμο την πολυπόθητη άδεια παραμονής. Όμως η σκηνοθεσία επιλέγει να εστιάσει στο πρόσωπο αυτού του αποτυχημένου στη ζωή μελαγχολικού μεσήλικα. Η επαφή του μ’ ένα άλλο πολιτισμό λειτουργεί αναζωογονητικά πάνω του. Η αφήγηση είναι χωρισμένη σε κεφαλαία το καθένα με μια φράση στα κινέζικα -καλημέρα, είμαστε μια οικογένεια, θέλεις να παντρευτούμε, πως αισθάνεσαι; λυπάμαι, σ’ αγαπώ– που περιγράφουν τόσο τις φάσεις μιας σχέσεις όσο και τα στάδια αλλαγών του ήρωα. Η ταινία τυπική και συμβατική στη δραματική της πλοκή, παρόλα αυτά αναδεικνύει την θέρμη συναισθημάτων που δημιουργούνται μεταξύ αυτού του θλιμμένου μεσήλικα και της απροσδόκητα γοητευτικής μετανάστριας. Ο σκοτεινός τόνος με την οποία κλείνει η ταινία δεν μπορεί να σκιάσει την θέρμη αίσθηση και την χημεία των δύο πρωταγωνιστών (στο ρόλο της κινέζας μετανάστριας η ηθοποιός του The Pillow Book Vivian Wu).
Η ταινία βραβεύτηκε με το βραβείο της Οικουμενικής Επιτροπής και αυτό της FIPRESCI στο φεστιβάλ του Karlovy Vary.
Δ.Μ.