(Όλα τα πρωινά του κόσμου)
του Alain Corneau
tousles.jpg

Ο Marais, ένας ηλικιωμένος διευθυντής ορχήστρας θυμάται τα χρόνια της μαθητείας του. Σε ηλικία 17 ετών αναζήτησε τον διάσημο συνθέτη της εποχής Sainte-Colomle στο καταφύγιο του στην εξοχή. Σημαδεμένος από το πένθος για την γυναίκα του ο συνθέτης είναι αφοσιωμένος στην τέχνη του και στην ανατροφή των δύο θυγατέρων του. Αρνούμενος να δεχτεί μαθητές θα αλλάξει γνώμη όταν ακούσει το νεαρό Marais. Ο έρωτας του για την μεγαλύτερη κόρη του συνθέτη Madeleine θα τραυματίσει την σχέση εμπιστοσύνης και θα αλλάξει τις ισορροπίες. Έχοντας την απαρέσκεια του δασκάλου του ο Marais παρακολουθεί κρυφά και με την συναίνεση της αγαπημένης του τις πρόβες. Όταν αισθανθεί ότι έχει εκπληρώσει τους στόχους του ο νεαρός θα εγκαταλείψει την αγαπημένη του και θα αναζητήσει την δόξα.
Η ανυπέρβλητη γοητεία μιας εποχής και της μουσικής της εμποτίζει τις εικόνες της ταινίας. Επικεντρώνοντας την δραματική πλοκή στην σύγκρουση μεταξύ ενός φιλόδοξου νεαρού και ενός αδιάφορου για τιμές και δόξες καταξιωμένου συνθέτη, ο σκηνοθέτης επισημαίνει τις αθέατες πλευρές της δημιουργίας. Όμως η ταινία πάνω απ’ όλα είναι ένας ύμνος, μια ωδή στην δύναμη της μουσικής που υπερβαίνει τα πρόσωπα και τις συμπεριφορές και σημαδεύει τις ψυχές.
Ο Roger Ebert γράφει σε μια κριτική του: “Η ταινία είναι για ένα άνδρα του οποίου η ζωή κάποτε φαινόταν χωρίς όρια και που τώρα τα πρωινά του είναι μετρημένα. Είναι μια απλή ιστορία που αποτελείται από τρία στοιχεία: μουσική, έρωτας και μετάνοια. Μας υπενθυμίζει ότι η μουσική, όπως κάθε τέχνη, είναι ένα δώρο που ορισμένες φορές απονέμεται σε κάποιους που δεν το αξίζουν.”
Ο Alain Corneau γεννήθηκε το 1943 στην Γαλλία. Αποφοίτησε από την IDHEC και μαθήτευσε δίπλα στον Κώστα Γαβρά. Πριν γίνει σκηνοθέτης ήταν μουσικός της τζαζ με σπουδές στην ΗΠΑ. Έγραψε σενάρια (Defense de savoir της Nadine Trintignant). Οι ταινίες του είναι συνήθως διασκευές λογοτεχνικών έργων με ιδιαίτερη προτίμηση στα αστυνομικά της Série noire.
(δ.τ.)

Όλα τα πρωινά του κόσμου (Tous les matins du monde)
Σκηνοθεσία: Alain Corneau.
Σενάριο: Alain Corneau, Pascal Quignard.
Φωτογραφία: Yves Angelo.
Σκηνικά: Bernard Vézat.
Κοστούμια: Corinne Jorry.
Ήχος: Anne Le Campion, Pierre Gamet, Gérard Lamps, Pierre Verany.
Μουσική: Jordi Savall και μεταξύ άλλων συνθέσεις των Sainte-Colombe, Marin Marais, Jean-Baptiste Lully, François Couperin.
Μοντάζ: Marie-Josephe Berroyer.
Ηθοποιοί: Jean-Pierre Marielle, Gérard Depardieu, Anne Brochet, Guillaume Depardieu
Παραγωγή: Jean-Louis Livi.
Διάρκεια: 114΄. Έγχρωμο. 1999
Βραβεία: César καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας (Alain Corneau), φωτογραφίας (Yves Angelo), δεύτερου γυναικείου ρόλου (Anne Brochet), κοστουμιών (Corinne Jorry), μουσικής (Jordi Savall), ήχου (Anne Le Campion, Pierre Gamet, Gérard Lamps, Pierre Verany).