του Elem Klimov
Από την ομίχλη ξεπροβάλλουν άντρες με στολές και από τα σκάφη τους βγαίνουν σ’ένα νησί. Η αποστολή τους είναι να γκρεμίσουν ένα χωριό, την Ματιόρα που θα πνιγεί στα νερά, μετά την κατασκευή ενός γιγαντιαίου φράγματος. Οι κάτοικοι του χωριού, οφείλουν να το εγκαταλείψουν. Η άφιξη τους προκαλεί την εχθρότητα πολλών χωρικών, οι οποίοι δεν θέλουν να αφήσουν τα πατρογονικά τους σπίτια και τα χωράφια τους παρά τις διαταγές. Ανάμεσα τους η γιαγιά Ντάρια, που ενσαρκώνει το πνεύμα της αντίστασης. Αντίθετα, τα παιδιά ανεβαίνουν στα πλοιάρια για να πάνε στα καινούρια σπίτια τους και στο καινούργιο κτίριο του σχολείου τους. Φεύγουν φωνάζοντας «Αντίο Ματιόρα….»
Ο Elem Klimov (Έλεμ Κλίμοφ) ξανάπιασε την ταινία που είχε αρχίσει να γυρίζει η σύζυγός του Λαρίσσα Σεπίτκο, η οποία σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Πραγματοποίησε σοβαρές αλλαγές στο σενάριο και δεν κράτησε τις ήδη κινηματογραφημένες σκηνές, δίνοντας την δική του σφραγίδα. Το τελικό φιλμ δυσαρέστησε τις αρχές, που το έκλεισαν στο «ντουλάπι» ως το 1985. Τότε άρχισε η περίοδος της γκλάσνοστ και ο Κλίμοφ ανέλαβε την γραμματεία της Ένωσης των Ρώσων κινηματογραφιστών.
Η ταινία Αποχαιρετισμός/ Proshchanie's Matyoroy/ Farewell (1981) χειρίζεται ένα κλασικό θέμα της σύγχρονης εποχής, με τα μεγάλα φράγματα να κατασκευάζονται σε πολλές χώρες. Το θέμα φέρνει συμβολικά στο προσκήνιο την σύγκρουση του «νέου» και του «παλιού», της παράδοσης που ανθίσταται στον τεχνολογικό νεωτερισμό, στην οικονομική ανάπτυξη (ίδιο θέμα ακριβώς και στο φιλμ «Λάσπη στ’αστέρια» του Καζάν). Ο Κλίμοβ προτείνει ένα διαυγή και οδυνηρό διαλογισμό πάνω στην καταστροφή του αλλοτινού πλούτου για την γενικότερη πρόοδο. Με αργό και μεγαλόπρεπο ρυθμό, ψάλλει την ελεγεία της «αρχαίας» ζωής, όπως ιδίως την εκφράζει η γιαγιά Ντάρια. Ο Ρωσικός μυστικισμός εμποτίζει τις πανέμορφες εικόνες της φύσης, που δεν θέλει, δεν μπορεί να πεθάνει. Ο θερμός ουμανισμός του τον στρέφει τελικά προς το μέλλον.
(πηγή δελτίο τύπου)