(Συνέβη στην Αμερική)
του Jean-Luc Godard
Η Πόλα Νέλσον φθάνει στο Ατλάντικ Σίτι της Γαλλίας (μια φανταστική πόλη) για να εξιχνιάσει το μυστήριο της εξαφάνισης του φίλου της, Ντικ. Η αστυνομία την παρακολουθεί και κάποια στιγμή την ανακρίνει για να μάθει τι γνωρίζει ακριβώς για την υπόθεση. Όσο προχωρά η έρευνα, τα πράγματα αντί να ξεκαθαρίζουν μπερδεύονται όλο και περισσότερο και τα πτώματα πληθαίνουν γύρω της, χωρίς ποτέ να μαθαίνουμε εάν σχετίζονται με την υπόθεση. Η ίδια, αμφιλεγόμενη και μυστηριώδης, φαίνεται να είναι μπλεγμένη σε κάποιες από τις δολοφονίες. Στο τέλος, ωστόσο, το μυστήριο δεν θα διαλευκανθεί…
Ο Ζαν-Λυκ Γκοντάρ/ Jean-Luc Godard, εφαρμόζοντας το δικό του αξίωμα ότι «μια ταινία μπορεί να έχει αρχή – μέση - τέλος, αλλά όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά», αυτοσχεδιάζει, βασισμένος ελεύθερα στο αστυνομικό μυθιστόρημα του Ρίτσαρντ Σταρκ Το φέρετρο ήταν άδειο και δημιουργεί, στην οπτική του φιλμ νουάρ, μια σκοτεινή, μπερδεμένη και συνειδητά ασυνάρτητη ταινία. Χρησιμοποιώντας τις τεχνικές του κολάζ και του cut-up και με έκδηλες αναφορές στο αμερικανικό σινεμά (οι ήρωες ονομάζονται Ρίτσαρντ Γουίντμαρκ, Ντόναλντ Σίγκελ, Ρόμπερτ Όλντριτζ) και στις υποθέσεις των δολοφονιών του Κένεντι και του Μπεν Μπάρκα, το Συνέβη στην Αμερική είναι μονταρισμένο με τη λογική του κόμικς - ένα είδος αινιγματικού και ανολοκλήρωτου παζλ, το οποίο ποτέ δεν φανερώνει την τελική του εικόνα. Ταυτόχρονα, στέκει σαν μια αντανάκλαση σε σπασμένο καθρέφτη ενός συγκεχυμένου, ασταθούς, γεμάτου μυστικά και διαρκώς μεταβαλλόμενου σύγχρονου κόσμου. Ταινία ιδιαίτερη, που υπονομεύει διαρκώς την αναπαραστατική διαδικασία και ακραία αντι-αφηγηματική, παραμένει μια από τις πιο ρηξικέλευθες δημιουργίες της πολύπλοκης και αντιφατικής φιλμογραφίας του Γκοντάρ.
Με τους: Anna Karina, László Szabó, Jean-Pierre Léaud
(δ.τ.)