(Ο Άνθρωπος από τη Μασσαλία)
του Cédric Jimenez
Βασισμένη σε μια πραγματική ιστορία, η ταινία είναι ένα φόρος τιμής στο κάποτε ανθηρό είδος της γαλλικής γκανγκστερικής ταινίας και σε σκηνοθέτες τόσο εμβληματικούς όπως οι Jean-Pierre Melville, Jacques Deray και Henri Verneuil.
Η ταινία διαδραματίζεται στη Μασσαλία, τη δεκαετία του 70 και κεντρικό πρόσωπο σ’ αυτήν είναι ο δικαστής Pierre Michel (που υποδύεται ο Ζαν Ντιζαρντέν). Η αφήγηση εστιάζει στον αγώνα του ενάντια στη μαφία των ναρκωτικών που κυριαρχούσε εκείνη την εποχή στο γαλλικό λιμάνι του νότου, στην παγκόσμια πρωτεύουσα της ηρωίνης. Η δράση επικεντρώνεται κυρίως στη σχέση του νεαρού δικαστή με τον Zampa, έναν βαρόνο των ναρκωτικών που βασίλευε στη σκηνή του υποκόσμου. Οι διαδρομές τους διασταυρώνονται και οι μεταξύ τους συγκρούσεις είναι το κέντρο βάρους της δραματικής πλοκής.
Γεμάτη ένταση και ενέργεια, αυτή η ταινία δράσης χαρακτηρίζεται από κινηματογράφηση με κάμερα στο χέρι, σε φιλμ 35mm, και από το κοφτό μοντάζ της. Με επιρροές από το γκανγκστερικό σινεμά του Martin Scorsese (Goodfellas, Casino) και αποτίοντας ένα φόρο τιμής στο William Freidkin και την κλασική του ταινία The French Connection, ο σκηνοθέτης αναδημιουργεί με ακρίβεια στην λεπτομέρεια, την εποχή, τα χρώματα και την υφή της.
Με τους Jean Dujardin, Gilles Lellouche , Céline Sallette.
Ο Jean Dujardin δηλώνει για την ταινία: " Άρχισα να μαζεύω όσο πιο πολλές πληροφορίες μπορούσα. Διάβασα το βιβλίο του Αλαίν Λαβίλ “Le Juge Michel” (“Ο Ανακριτής Μισέλ”) που είναι πυκνογραμμένο και δίνει πολλά στοιχεία για τον χαρακτήρα. Καταλαβαίνουμε πως είναι δίκαιος, αδέκαστος, αλλά και ένας περίπλοκος άνθρωπος με ελαττώματα. Έτσι, αποφεύγουμε το μανιχαϊστικό δίλημμα, με τον κακό μαφιόζο και τον καλό ανακριτή. Τα αφομοίωσα όλα αυτά και έπειτα τα ξέχασα, γιατί ούτως ή άλλως εγώ ενσαρκώνω τον χαρακτήρα. Έχει τη φωνή μου, το παρουσιαστικό μου, το βάδισμά μου. Είμαστε στο σινεμά και ο ρόλος πρέπει να επανεφευρεθεί. Δεν ήθελα τόσο να υποδυθώ τον ανακριτή, όσο να ενσαρκώσω αυτόν τον άντρα, τον σύζυγο, τον πατέρα, τον φίλ.
(...) Όλα είναι δύσκολα σε ένα γύρισμα. Υπάρχει κούραση, η διάθεση του χαρακτήρα που τελικά σε κυριεύει, η τελειομανία του σκηνοθέτη που θέλει να σε φτάσει στα όριά σου, κι αυτό έχει συνέπειες."
(πηγή σημειώσεις για την παραγωγή)
Σ.