(Στα ξένα χέρια)
του Mark Donskoy
v-lyudyakh.jpg

Ο Αλεξέι Πέτσκωφ (Μαξίμ Γκόρκι), έφηβος πια, έχει απομείνει μόνος του και χωρίς καθόλου χρήματα, αναζητώντας έναν σκοπό στη ζωή του. Κάποια μέρα αρχίζει να εργάζεται στην υπηρεσία μιας πλούσιας οικογένειας αλλά αισθάνεται παγιδευμένος ψυχή τε και σώματι. Καθώς όμως μεγαλώνει, αρχίζει να παλεύει για την απελευθέρωσή του και να αναζητά το βαθύτερο νόημα της ύπαρξής του.
Στο δεύτερο μέρος της τριλογίας για τον Μαξίμ Γκόρκι- γυρισμένη μόλις ένα χρόνο μετά από την πρώτη ταινία, συναντάμε τον έφηβο, πλέον, Αλεξέι και όλα αυτά που άρχισαν σιγά-σιγά να καθορίζουν την εξέλιξή του στον μεγάλο συγγραφέα που γνώρισε μετέπειτα ο Μάρκ Ντονσκόι/ Mark Donskoy. Χωρίς να έχει σκοπό να γυρίσει μια μνημειακή βιογραφία, ο Ντονσκόι αποτυπώνει μέσα από τα μάτια του ήρωά του τις συνήθειες του λαού της Ρωσικής επαρχίας, και τις αντιθέσεις που καθόρισαν την προσωπική του ιστορία. Από τη μία η σκληρότητα, η μιζέρια και ο σκοταδισμός, και από την άλλη η γενναιοδωρία, η πολιτική αμφισβήτηση και η δίψα για γνώση. Ο θαυμασμός του Ντονσκόι για τον  άνθρωπο Γκόρκι, το Ρωσικό λαό και τη φύση, αποτυπώνεται σχεδόν νατουραλιστικά σε όλη τη διάρκεια του φιλμ, μέσα από τις εκπληκτικά σκηνοθετημένες σκηνές στις οικοτεχνίες, τους λασπωμένους δρόμους, τα καπηλειά, το λιμάνι. Παράλληλα όμως, παρουσιάζει τις κοινωνικοπολιτικές και ανθρώπινες επιδράσεις στην ψυχή ενός ανήσυχου εφήβου, δημιουργώντας έτσι έναν ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο χαρακτήρα, φόρο τιμής στον μεγάλο συγγραφέα. Αυτή η ταινία του Ντονσκόι αποτελεί εξαιρετική αποτύπωση του ποιητικού ρεαλισμού στο Σοβιετικό κινηματογράφο, και φόρο τιμής στην εργατική τάξη της Ρωσίας του ΄30. 

(δ.τ.)