του Aki Kaurismaki
(δηλώσεις των συντελεστών)
Aki Kaurismaki (σκηνοθέτης)
[Οι επιρροές] Χρειάζονται τριάντα χρόνια για να μπορέσει κάποιος να διαβάσει όλη τη ρωσική λογοτεχνία. Στις ταινίες μου τη συμπύκνωσα μέσα σε λίγες μόνο φράσεις. Αν ακούσει κάποιος προσεκτικά τους διάλογους θα βρει ότι χρειάζεται να γνωρίζει για τη ρωσική λογοτεχνία.
(….) Ο Charlie Chaplin συνήθως θεωρείται ως ο καλύτερος ηθοποιός της εποχής του. Σήμερα έχουμε τη ενοχλητική συνήθεια να ξεχνάμε ότι υπήρξε και παραμένει ο καλύτερος σκηνοθέτης της υφηλίου. Σε μια και μοναδική σκηνή ήταν ικανός να προκαλέσει και γέλιο και θλίψη. Το σινεμά του δεν μπορεί παρά να μ’ έχει επηρεάσει.
[Σχετικά με τα σκυλιά] Δεν είμαι εγώ που διευθύνει τα σκυλιά, είναι η σύζυγος μου. Γενικά αυτό που συμβαίνει είναι όταν γράφω ένα σενάριο, κάποια στιγμή αυτή έρχεται και μου επισημαίνει ότι σ’ αυτό δεν υπάρχει κάποιος ρόλος για σκυλί. Έτσι για χάρη της, επειδή μου το ζήτησε, γράφω ένα ρόλο.
[Σχετικά με τη μουσική] Θα αφήσω να μιλήσει ο μικρός παραγωγός που κρύβεται μέσα μου. Κάποιος οφείλει να γνωρίζει ότι όσο πιο παλιά είναι η μουσική που χρησιμοποιείται σε μια ταινία τόσο λιγότερο κοστίζει. Η μουσική χρησιμοποιείται επίσης και για να καλύψει τους διάλογους, κάτι που είναι κακό. Χρησιμοποιώ την μουσική του tango γιατί είναι μια μουσική που γεννήθηκε στη Φιλανδία και αργότερα εξήχθηκε στην Αργεντινή.
Timo Salminen (διευθυντής φωτογραφίας).
Πριν τα γυρίσματα πηγαίνουμε μαζί με τον Aki στους τόπους γυρισμάτων και τριγυρνάμε, δίνοντας προσοχή στο ντεκόρ. Προσχεδιάζουμε τα πάντα στο πλατό. Μετά κρατάμε αυτά που έχουν σημασία. Ο Aki αποφασίζει σε ποια σημεία πρέπει να τοποθετηθεί η κάμερα και τι κινήσεις θα κάνει. Δεν καταλαβαίνει τίποτε για το φωτισμό. Ορισμένες φορές ίσως αποφασίσει να μετακινήσει τα πάντα γιατί αισθάνεται ότι δεν υπάρχει χώρος για τους ηθοποιούς.
Maria Jarvenhelmi (ηθοποιός).
Με τον Aki απαγορεύεται να υποδύεσαι, να υποκρίνεσαι σαν ηθοποιός. Μάς ζητά να πούμε απλώς λίγες λέξεις, μερικές φράσεις. Ο Aki έχει μια πολύ καθαρή άποψη για το τι θέλει να κάνουμε.
Δεν υπάρχει κάποια προκαταρκτική συζήτηση για το πώς θα κινηματογραφηθεί μια σκηνή. Το σενάριο είναι τόσο καλά γραμμένο ώστε η μισή προεργασία έχει ήδη γίνει.
Janne Hyytiainen (ηθοποιός)
Ο τρόπος σκηνοθεσίας του Aki μπορεί να συνοψισθεί απλώς σε μια πρόταση. «Κάθισε στο τραπέζι και πες κάτι». Μ’ αυτόν όλα είναι εντάξει στην πρώτη λήψη. Μόνο μια φορά έκανε δεύτερη λήψη επειδή στην πρώτη είχα αυτοσχεδιάσει.
Το σενάριο περιέχει πολλές περιγραφές για τους χαρακτήρες και το μόνο που χρειάζεται είναι να είμαστε προσκολλημένοι σ’ αυτό.
Fabienne Vonier (συμπαραγωγός)
Ο Aki ως παραγωγός αναλαμβάνει τα πάντα. Μας διευθύνει όπως τους ηθοποιούς μ’ ένα τρόπο πολύ ακριβή και συγκεκριμένο. Είναι το αφεντικό. Γενικά μου στέλνει το σενάριο με κάποια σημείωση: «Έχω την εντύπωση ότι είναι χειρότερο από τις άλλες φορές », ή «Τώρα είναι έγχρωμο», «Θυμήσου είναι βωβή ταινία». Η συμμετοχή μου στην παραγωγή της ταινίας είναι η ελάχιστη.
(αποσπάσματα από συνέντευξη τύπου στο φεστιβάλ Καννών 2006)