(Το άγνωστο κορίτσι)
των Jean-Pierre & Luc Dardenne
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_la-fille-inconnue-2.jpg

Η Jenny, μία νεαρή γιατρός, εκτελεί με συνέπεια τα επαγγελματικά της καθήκοντα σε μια υποβαθμισμένη περιοχή της Σερέν, στα περίχωρα της Λιέγης. Η πίστη στον εαυτό της όμως κλονίζεται, όταν πληροφορείται από την αστυνομία ότι μια γυναίκα βρέθηκε νεκρή στη γειτονιά της.  Η νεαρή άγνωστη λίγο πριν πεθάνει, είχε χτυπήσει το κουδούνι της γιατρού που το αγνόησε λόγω του προχωρημένου της ώρας. Συντετριμμένη από τις τύψεις της και σοκαρισμένη από την ιδέα ότι η κοπέλα αγνώστου ταυτότητας θα τύχαινε ενός ανώνυμου τάφου, η Jenny ξεκινάει τη δική της απεγνωσμένη προσπάθεια για την εξιχνίαση της υπόθεσης.
Στο La Fille inconnue (Το άγνωστο κορίτσι/ The Unknown Girl) βρισκόμαστε ήδη από την αρχή στην ανθρωποκεντρική επικράτεια των αδελφών Dardenne. Τόσο γεωγραφικά όσο και θεματικά.  Με έναν τίτλο που θα μπορούσε να είναι και ο πιο κοινότυπος « Τhe Working Girl», αν έπρεπε να μείνει πιστός στο πνεύμα της φιλμογραφίας τους, η δέκατη ταινία μυθοπλασίας των Βέλγων αδελφών κινείται στο χώρο της ενοχής και των ηθικών επιλογών, ακολουθώντας τα χνάρια των πρώτων αλλά και κάποιων νεότερων κινηματογραφικών τους έργων. Ο τίτλος όμως που επιλέγεται εδώ έχει τη σημασία του, καθώς προβάλλει τη βαθύτερη πρόθεση των δημιουργών να εντάξουν ένα νέο στοιχείο στο έργο τους, αυτό της αστυνομικής έρευνας.
Η ταινία παρακολουθεί από την εισαγωγική ήδη σκηνή την κεντρική ηρωίδα στον επαγγελματικό της χώρο. Εξετάσεις ρουτίνας που απεικονίζονται με το γνωστό νατουραλιστικό ύφος των σκηνοθετών και αναδεικνύουν με μια λιτή, απογυμνωμένη ματιά το φτωχό κοινωνικό υπόβαθρο της περιοχής. Ο κινηματογραφικός φακός των Dardenne καταγράφει με τα χαρακτηριστικά κοντινά του πλάνα την ατάραχη σταθερότητα και το ήθος της γιατρού που κρατάει ωστόσο μια συγκεκριμένη στάση απέναντι στους ασθενείς. Ευγενική αλλά και απόμακρη, η Jenny έχει αναγάγει τη συναισθηματική απόσταση σε βασική αρχή μιας σωστής διάγνωσης. Η απόσταση αυτή ωστόσο θα ανατραπεί βίαια από την ίδια στην πορεία της κινηματογραφικής αφήγησης. 
Χωρίς να εγκαταλείπει ούτε λεπτό τον κεντρικό χαρακτήρα η ταινία  εξελίσσεται με κινητήριο μοχλό την άγνωστη γυναίκα του ομώνυμου τίτλου. Η εικόνα της αφρικανής μετανάστριας που βρίσκεται νεκρή στην αποβάθρα στοιχειώνει την ηρωίδα, κλονίζει τις ισορροπίες της, την οδηγεί στην αυτο-αποστροφή. Μοναδική διέξοδος για την κάθαρση απομένει η έμμονη αναζήτηση της αλήθειας. Ως γνήσια ντετέκτιβ ενός κλασικού φιλμ νουάρ η Jenny-προς απογοήτευση της αστυνομίας και κυρίως των ανακρινομένων- επιδίδεται σε μία εξονυχιστική ανάκριση του περιβάλλοντός της, με την ίδια ψυχραιμία και ακλόνητη σταθερότητα που τη διέκρινε και ως γιατρό. Μια σειρά συναντήσεων δημιουργούν έτσι μια υπόγεια ένταση ,που σιγοβράζει σε όλη τη διάρκεια της ταινίας. Παράλληλα μέσα από τις καμουφλαρισμένες συχνά ανακρίσεις αναδύονται τα προβλήματα αλλά και η κοινωνική παθογένεια ενός μικροαστικού ή και περιθωριακού κόσμου, τόσο χαρακτηριστική στις ταινίες των βέλγων αδελφών. Η ενοχή μεταβάλλεται από προσωπική υπόθεση σε συλλογική και αποσταθεροποιείται σταδιακά μετατοπίζοντας αθόρυβα τις υποψίες , όπως σε ένα χιτσκοκικό θρίλερ. Η διαδικασία αυτή ωστόσο αποδυναμώνεται όσο προχωρούν οι εξελίξεις και καταλήγει κάπως απογοητευτικά με τη σεναριακή τελική λύση.
Μέσα σε ένα τοπίο σχετικά προβλέψιμο ό,τι καταξιώνει ωστόσο την ταινία δεν είναι τόσο η δημιουργία σασπένς όσο η ολοκλήρωση ενός ακόμα νταρντενικού ήρωα. Τα διλήμματα και την εσωτερική του πάλη καταγράφει η ταινία, χάρη και στην εξαιρετική ερμηνεία της Adèle Haenel.

της Καλλιόπης Πουτούρογλου  [Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.]