(Η αγωνία του τερματοφύλακα πριν από το πέναλτι)
του Wim Wenders
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_die-angst-des-tormanns-beim-elfmeter.jpg

Ο Γιόζεφ Μπλοκ είναι ένας ερασιτέχνης τερματοφύλακας ο οποίος, σε έναν εκτός έδρας αγώνα, διαπληκτίζεται με τον διαιτητή και αποβάλλεται. Φεύγοντας από το γήπεδο, ξεκινά μια άσκοπη περιπλάνηση στην ξένη πόλη. Συναντά μια ταμία κινηματογράφου, περνά τη νύχτα μαζί της και το επόμενο πρωί και χωρίς κανέναν προφανή λόγο, την δολοφονεί... Μόνος ξανά, θα κατευθυνθεί προς την επαρχιακή πόλη όπου ζει η πρώην κοπέλα του.
Στην πρώτη από τις τρεις συνεργασίες του με τον φίλο του, σημαντικό αυστριακό συγγραφέα Πέτερ Χάντκε, ο 27χρονος Βιμ Βέντερς στη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του (έχει προηγηθεί ένα χρόνο πριν το Καλοκαίρι στην πόλη σε 16 mm), μεταφέρει στον κινηματογράφο το βιβλίο του Χάντκε «Η αγωνία του τερματοφύλακα πριν από πέναλτι». Πέρα από τον πρωτότυπο όσο και αλλόκοτο τίτλο της, δεν πρόκειται για μια ποδοσφαιρική ταινία, αλλά για ένα κοινωνικό ψυχόδραμα. Είναι φυσικά μια ταινία περιπλάνησης - σταθερό μοτίβο σ’ ολόκληρο το έργο του Βέντερς - με προφανή δάνεια από τον Αντονιόνι σε ότι αφορά τη χρήση των νεκρών χρόνων και των άδειων χώρων, ενώ το υπαρξιακό της κενό είναι «γεμάτο» από την αποστασιοποίηση και την αποξένωση του πρωταγωνιστή που προέρχονται κατευθείαν από τον «Ξένο» του Αλμπέρ Καμύ. Στην διάρκεια της ταινίας, μέσα από μια χαλαρή πλοκή και κατακερματισμένη αφηγηματική δομή, παρακολουθούμε φευγαλέες στιγμές από την καθημερινότητα του κεντρικού ήρωα, καθώς βιώνει μια ψυχική κατάσταση σταδιακής αποσύνδεσης από τον εαυτό του και από την πραγματικότητα μέσα στην οποία περιπλανιέται - ξένος ανάμεσα σε ξένους -, γεγονός που «δικαιολογεί» το αδικαιολόγητο, αναίτιο και παράλογο φόνο που διαπράττει. Μια ταινία για το ατομικό σύμπτωμα μιας κοινωνικής ασθένειας και του υπαρξιακού κενού του σύγχρονου ανθρώπου, με την οποία αρχίζει και η πολύχρονη συνεργασία του με τον σπουδαίο διευθυντή φωτογραφίας Ρόμπι Μίλερ και με θαυμάσια ροκ μουσική σε πρωταγωνιστικό ρόλο: μια κόκκινη γραμμή που διαπερνά και συνδέει όλες τις ταινίες του γερμανού δημιουργού.
Σκηνοθεσία: Βιμ Βέντερς
Σενάριο: Peter Handke
Με τους: Arthur Brauss, Kai Fischer, Erika Pluhar

(δ.τ.)