(Το δάσος με τις σημύδες)
του Andrzej Wajda
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_brzezina.jpg

Τα γεγονότα της ταινίας διαδραματίζονται στις αρχές του 20ού αιώνα, στο χαμένο στο δάσος με τις σημύδες σπίτι του δασοφύλακα Μπολεσλάβ, ο οποίος, περικυκλωμένος από ένα ειδυλλιακό φυσικό περιβάλλον, ζει σαν ερημίτης, έχοντας παραιτηθεί από τη ζωή μετά το θάνατο της συζύγου του. Μια μέρα φτάνει στο σπίτι του ο αδερφός του Στανισλάβ, ο οποίος είναι βαριά άρρωστος με φυματίωση. Ξέρει ότι σύντομα θα πεθάνει, θέλει όμως να γευτεί όσο μπορεί όση ζωή του έχει απομείνει. Αυτή η απελπισία, μεταμορφωμένη σε μια ακόρεστη δίψα για ζωή, έρχεται σε αντίθεση με την πνευματική νάρκη του παραιτημένου Μπόλεσλαβ. Έτσι, αρχίζει μια υποσυνείδητη συναισθηματική αντιπαλότητα ανάμεσα στα δυο αδέρφια. Μετά τον θάνατο του Στανισλάβ, ο Μπολεσλάβ αναζωογονείται, έχοντας κερδίσει ξανά το ενδιαφέρον του για τη ζωή.
Λυρική μεταφορά μιας νουβέλας του Γιάροσλαβ Ιβασκίεβιτς πάνω στον έρωτα, την επιθυμία, την απώλεια και το θάνατο. Κινηματογραφώντας την αργή διαδικασία της φυσικής φθοράς, ο Βάιντα δεν κάνει μία απαισιόδοξη ταινία γεμάτη πόνο και λύπη, αλλά αντίθετα έναν ύμνο στην ικανότητα της ζωής να αναγεννιέται από τις στάχτες της. Το δάσος με τις σημύδες, ταινία μεγάλης εικαστικής αξίας και δύναμης, αρχίζει μέσα σ’ ένα σκοτεινό και χιονισμένο τοπίο, αλλά καθώς η ιστορία εξελίσσεται, ο χειμώνας αντικαθίσταται από την ανθοφορούσα άνοιξη. Η φύση πεθαίνει την ίδια στιγμή που αναγεννιέται, φέρνοντας μία νέα εποχή. Ο πολωνός μαέστρος δημιούργησε μια ταινία περιεκτικότατη και μεστή φιλοσοφικών νοημάτων και παράλληλα γεμάτη με αχαλίνωτη αισθησιακή ομορφιά. Με μια υπνωτιστική σκηνοθεσία ο Βάιντα,  αξιοποιεί και τη μικρότερη εκφραστική λεπτομέρεια – από ένα βλέμμα και μια ηλιαχτίδα έως τους φυσικούς ήχους και τις σκιές-, σε μια συγκινητική ιστορία που εξερευνά κάτι οικουμενικό: τη μοναξιά και την ανθρώπινη συμπεριφορά μπροστά στην αναπόφευκτη απειλή του θανάτου. Ο Βάιντα μετατρέπει αυτή την εκ πρώτης όψεως θανατερή ιστορία σε ένα από τα πιο υπόκωφα παθιασμένα, λυρικά, εικαστικά συναρπαστικά - και λιγότερα γνωστά - έργα του, στο οποίο η αγάπη είναι η μόνη που μπορεί να νικήσει τον φόβο του θανάτου.

Σενάριο:    Jaroslaw Iwaszkiewicz, Andrzej Wajda
Με τους:    Daniel Olbrychski, Olgierd Lukaszewicz, Emilia Krakowska

(δ.τ.)