Επικεντρωμένη στο πρόσωπο μιας νεαρής γυναίκας που ζει τις ανίες και τις μοναξιές ενός συμβατικού γάμου, η ταινία είναι μια καταγραφή της επανάστασής της και της εγκαθίδρυση της εξουσίας της.
19oς αιώνας. Η βρετανική ύπαιθρος. Ένας γάμος. Η νεαρή νύφη, η Katherine (στο ρόλο η Florence Pugh). Ο μεγαλύτερης ηλικίας σύζυγος, δεσποτικός. Ο αυταρχικός και κυριαρχικός γαιοκτήμονας πεθερός της. Η σεξουαλική σχέση με τον σύζυγο, ανύπαρκτη. Η νεαρή γυναίκα μόνη στο παράθυρο του αρχοντικού ατενίζει το τοπίο. Περιφέρεται στους αχανείς χώρους του αρχοντικού σε αναζήτηση ενδιαφέροντος. Μια συνάντηση μ' ένα υπηρέτη πυροδοτεί τον εν υπνώσει σεξουαλικό πόθο της. Η Katherine αναζητά τις σαρκικές απολαύσεις στο πρόσωπο του και διεκδικεί ό,τι της ανήκει. Δηλαδή, τη ζωή και τις απολαύσεις της...
Άδειοι εσωτερικοί χώροι, πλάνα μακρινά, κάδρο cinemascope, μια γυναικεία φιγούρα που τέμνει κάθετα το κάδρο. Διασκευάζοντας το μυθιστόρημα Η λαίδη Μάκβεθ του Μτσενσκ του Nikolai Leskov/ Νικολάι Λέσκωβ, μυθιστόρημα που απετέλεσε τη βάση για την όπερα του Ντμίτρι Σοστακόβιτς καθώς και για την ταινία Siberian Lady Macbeth/ Powiatowa lady Makbet (Η λαίδη Μάκβεθ από τη Σιβηρία) (1961) του Αντρέι Βάιντα, ο σκηνοθέτης εστιάζει περισσότερο στο σώμα της νεαρής γυναίκας και την κίνηση της, παρά στο πρόσωπο της. Είναι η σωματική της φιγούρα καθώς κινείται στους κενούς ανθρώπινης παρουσίας χώρους του βρετανικού αρχοντικού που εντυπώνεται στη μνήμη του θεατή: Αυτή νεαρή γυναίκα υπό τη δυναστική και δεσποτική ανδρική εξουσία βιώνει το κενό, ζει εν κενώ πόθων και παθών (ερωτικών). Ό,τι, καταρχάς, αναζητά αυτή η νεαρή γυναίκα είναι μια πλήρωση του συναισθηματικού (...και όχι μόνο) κενού που βιώνει στο γάμο συμφερόντων. Το πόθο και το πάθος αναζητά. Και αυτόν βρίσκει στο πρόσωπο του νεαρού εργάτη...
Όπως είναι προφανές, οι αναφορές και οι αναμνήσεις από τη σχετική λογοτεχνία -Ανεμοδαρμένα ύψη, Μαντάμ Μποβαρύ, Ο εραστής της Λαίδη Τσάτερλι- κυριαρχούν στο αφηγηματικό σώμα της ταινίας και συνιστούν την αφετηρία. Η έμφαση δίνεται στη σαρκική διάσταση του πόθου, τις αναστατώσεις της σάρκας, τις αναταράξεις που αυτός προκαλεί. Ωστόσο, όπως και ο τίτλος υπονοεί, ό,τι παρακολουθούμε είναι η πάλη για την εξουσία: δεν είναι το δικαίωμα στον πόθο που διεδικεί η νεαρή γυναίκα, αλλά την κυριαρχία μέσα στο χώρο του αρχοντικού. Και η διεκδίκηση της σεξουαλικής απόλαυσης δεν είναι παρά το πρώτο βήμα προς την εξέγερση.
Η εμβληματική εικόνα της ταινίας, που παρουσιάζει την ηρωίδα να κάθεται σ' ένα κανάπε φορώντας ένα μπλε φόρεμα που καλύπτει το σώμα της και την ίδια να κοιτάζει κατάματα το φακό, είναι γεμάτη σημασίες. Τον ανελέητο και σφοδρό αγώνα της για αναρρίχηση στο «θρόνο» του αρχοντικού παρακολουθούμε...
Δημήτρης Μπάμπας