της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη
capsu.jpg

Ταινία που ακροβατεί στα όρια πειραματικού σινεμά, ιδιότυπης παρουσίασης avant-garde μόδας και ταινίας τρόμου, η δημιουργία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη είναι παράλληλα και ένας στοχασμός πάνω στην έννοια της θηλυκότητας.
Τα χρώματα, οι εικόνες και οι ήχοι από το ελληνικό καλοκαίρι. Μια ομάδα μαυροντυμένων γυναικών, εγκλείστων μέσα στο περιορισμένο χώρο ενός εξοχικού. Τα γυναικεία φετίχ, οι κινήσεις και η ενδυμασία. Η κυψέλη, η βασίλισσα και οι υποτακτικές της. Οι τελετουργίες και ιεραρχίες μέσα σ’ αυτήν τη γυναικεία ομάδα. Εξομολογήσεις και τιμωρίες. Οι γυναίκες ως απόκοσμα πλάσματα.
Η ταινία της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη βασίζεται και εκκινεί από τα στερεότυπα των ταινιών τρόμων. Όχι μόνο εκμεταλλεύεται τα αφηγηματικά κλισέ του είδους –η μετάδοση του Κακού- για να ορίσει το πλαίσιο της αφήγησης, αλλά δανείζεται και ενσωματώνει και το αντίστοιχο στυλιζάρισμα στις κινήσεις των σωμάτων, που βρίσκουμε στις ταινίες τρόμου. Κάτι βέβαια που συνδέεται μ’ ένα χαρακτηριστικό της σκηνοθετικής γραφής της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη: μια υποκριτική των ηθοποιών, που -όπως και στη προηγούμενη ταινία της σκηνοθέτιδας- στηρίζεται στη σωματική έκφραση και τις σχεδόν χορογραφικές κινήσεις των σωμάτων.
Ωστόσο η σκηνοθεσία υπερβαίνει τα περιορισμένα όρια του κινηματογραφικού είδους. Αναπτύσσει μια ιστορία που εν τέλει αφορά τη γυναικεία ταυτότητα και το πως αυτή κατακτάται ή συγκροτείται. Ντύσιμο, κίνηση, λόγος, συμπεριφορά: τα γυναικεία  πρόσωπα της ταινίας βρίσκονται μετέωρα ανάμεσα στην παιδικότητα και τη θηλυκότητα. Το πέρασμα από τη μια κατάσταση στην άλλη δεν είναι ούτε βέβαιο, ούτε και εκ των προτέρων προδιαγεγραμμένο. Μέσα στο κλειστό χώρο, τα γυναικεία σώματα βρίσκονται στο κέντρο μιας πάλης: ανταγωνίζονται. Κεντρικό σημείο της ταινίας –και έπαθλο του αγώνα- είναι η έννοια της θηλυκότητας: αυτή κερδίζεται από την πιο ικανή.
Η αίσθηση του απόκοσμου και του μυστηριακού, που συνοδεύεται από μια παράδοξη σαγήνη που αναδύουν αυτές οι παράξενες γυναικείες φιγούρες, είναι τελικά κεντρικά στοιχεία γι’ αυτή τη διαδικασία μεταμόρφωσης και κατάκτησης της θηλυκότητας. 

Δημήτρης Μπάμπας