της Τώνιας Μαρκετάκη
b_505X0_505X0_16777215_00_images_1617_ioannis-o-viaios.jpg

Αθήνα, μεσάνυχτα. Σε κάποιο απόμερο δρομάκι, μια όμορφη κοπέλα μαχαιρώνεται θανάσιμα από έναν άγνωστο που αμέσως εξαφανίζεται τρέχοντας μέσα στο σκοτάδι. Ο νεαρός δολοφόνος, ο Ιωάννης Ζάχος, χωρίς ψυχική και σεξουαλική ισορροπία, ζει τις ερωτικές φαντασιώσεις του μέσα από την καθαρτήρια βία. Φαντάζεται συχνά τον εαυτό του να σκοτώνει όμορφες γυναίκες, επιβεβαιώνοντας έτσι τον ελλειμματικό ανδρισμό του και το πάθος του για εξουσία. Όταν συλλαμβάνεται, ομολογεί τα εγκλήματά του, προς μεγάλη ανακούφιση της αστυνομίας που έχει κατηγορηθεί από τον Τύπο για αναποτελεσματικότητα. Στη δίκη που ακολουθεί, το άτομο και η κοινωνία διασταυρώνονται κάτω από το αμείλικτο ερώτημα «ποιος είναι ο ένοχος;». Ο Ιωάννης, άτομο ψυχολογικά επιβαρημένο, δεν καταδικάζεται, αλλά λόγω διαταραγμένου ψυχισμού θα πρέπει να κλειστεί σε ψυχιατρείο για όλη του τη ζωή.
 
Ο Ιωάννης ο βίαιος, πρώτη ταινία της Τώνιας Μαρκετάκη, είναι μια ταινία για τον νόμο και την θεατρικότητα του νόμου. Η αναπαράσταση της σκηνής του φόνου γίνεται με αλλεπάλληλα φλας μπακ και με πλήθος αμφιλεγόμενων όσο και αντικρουόμενων μαρτυριών. Μέσα από τον ημερήσιο τύπο δεν πληροφορούμαστε μονάχα για τις συνθήκες της δολοφονίας, αλλά και για το κοινωνικό πλαίσιο της εποχής -της Ελλάδας της δεκαετίας του ’60- τα ήθη που κυριαρχούν και εκείνα που αρχίζουν να δημιουργούνται. Στη διάρκεια της δίκης, εν είδει καλειδοσκόπιου, ακούγονται πολλές «αλήθειες» αλλά η προσπάθεια για αναζήτηση της Αλήθειας, μένει μετέωρη και ανολοκλήρωτη, αποκαλύπτοντας όμως ανάγλυφα την σύγκρουση του ατόμου με την κοινωνία. Αυτό το σφιχτοδεμένο ψυχολογικό δικαστικό δράμα που εισάγει με δεξιοτεχνία την τρέλα στο κοινωνικό πεδίο, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα που έλαβαν χώρα στην Ελλάδα κατά την ταραγμένη δεκαετία του ‘60. Η Τώνια Μαρκετάκη εστιάζει περισσότερο στην ανάλυση των χαρακτήρων που παίρνουν μέρος στην υπόθεση παρά στην καταγραφή των επίσημων αστυνομικών αρχείων. Η δημιουργός επιχειρεί στον Ιωάννη τον βίαιο μια τολμηρή σύνθεση εστιάζοντας στην «αντιπαράθεση» κοινωνίας και ατόμου σε πολλαπλά επίπεδα.

Σενάριο: Τώνια Μαρκετάκη
Με τους: Μανώλη Λογιάδη, Μίκα Φλώρα, Βαγγέλη Καζάν, Νίκο Γκλάβα, Μηνά Χατζησάββα, κ.ά

(δ.τ.)