(Δυστυχισμένοι στον Παράδεισο)
του Carlos Reygadas
Ο Marcos εργάζεται ως οδηγός ενός στρατηγού ενώ κάθε πρωί συμμετέχει στη τελετή ανάρτησης και υποστολής της σημαίας. Ο Marcos με την σύζυγο του έχουν απαγάγει το παιδί μιας γνωστής τους με σκοπό να ζητήσουν λύτρα. Όμως το παιδί πεθαίνει και το ζευγάρι βασανίζεται από τύψεις. Ο Marcos πηγαίνει μια μέρα στο αεροδρόμιο και υποδέχεται την Ana την κόρη του στρατηγού. Η Ana μια νέα γοητευτική γυναίκα και εργάζεται ως πόρνη σ’ ένα πορνείο με το όνομα Boutique. Προσκαλεί τον Marcos να το επισκεφθεί. Όμως όταν ο Marcos το επισκέπτεται αρνείται να κάνει έρωτα με μια πόρνη. Ο Marcos είναι ερωτευμένος και ποθεί σεξουαλικά την Ana. Όταν αυτή το αντιληφθεί θα κάνει έρωτα μαζί του. Ο Marcos θα αποκαλύψει στην Ana το ένοχο μυστικό του. Αργότερα ο Marcos θα επισκεφθεί την Ana στο σπίτι του φίλου της Jaime…
Μετά την ταινία Japon -μια ταινία για τον επερχόμενο θάνατο μιας ηλικιωμένης γυναίκας με αφήγηση από την οπτική γωνία του αγγέλου του θανάτου-, η δεύτερη ταινία του Carlos Reygadas είναι εκ πρώτης όψεως μια σπουδή πάνω σ’ ένα χαρακτήρα, τον χοντρό και άσχημο Marcos. Αυτό που αφηγείται η ταινία είναι μια υποκειμενική πραγματικότητα, αυτή του κεντρικού ήρωα, τις φαντασιώσεις του, τους πόθους του. Υπάρχει κάτι ενοχλητικό στην φιγούρα αυτού του άνδρα όταν κάνει έρωτα με τη νεαρή γυναίκα. Και αυτή η ενόχληση σίγουρα φέρνει στη μνήμη τον Luis Bunuel και ταινίες όπως η Belle de jour. Ωστόσο στην ταινία είναι πολύ δύσκολο να γίνει κατανοητό από το θεατή ποια μέρη αποτελούν φαντασιώσεις του ήρωα και ποια είναι η αντικειμενική πραγματικότητα. Όμως αυτό ακριβώς είναι και το στοιχείο γοητείας της ταινίας.
Όλη η σκηνοθεσία οργανώνεται πάνω στο διφορούμενο και στην έκπληξη και κατατείνει στο να υπονοήσει παρά να υποδείξει στο θεατή την ενοχή που βασανίζει τον ήρωα. Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο ο χαρακτήρας της Ana θα μπορούσε να παίζει τον ρόλο ενός αγγέλου που βοηθά τον ήρωα να συνδιαλεχθεί με την ενοχή για το έγκλημα που διέπραξε. Και παράλληλα να του προσφέρει κάποια παραμυθία, κάποια ανακούφιση. Όπως εξάλλου και συμβαίνει στη καταληκτική σκηνή.
Δ.Μ.
Η ηθοποιός Anapola Mushkadiz δηλώνει σχετικά με τις τολμηρές σκηνές της ταινίας: "Μ’ άρεσε που συνεργάστηκα με τον Marco Hernandez από την αρχή των γυρισμάτων γιατί είναι ένας ιδιαίτερος άνθρωπος πολύ εντυπωσιακός και ντροπαλός. Οι σκηνές σεξ ήταν ακόμη πιο δύσκολες γι’ αυτόν απ’ ότι για μένα γιατί είναι παντρεμένος. Μετά τις πρόβες για τις ερωτικές σκηνές της ταινίας είχα την παράξενη αίσθηση ότι είχα πραγματικά κοιμηθεί μαζί με τον Marcos.
Το γυμνό δεν μ’ ενοχλούσε γιατί τα ανθρώπινα σώματα είναι όμορφα και συγκινητικά. Μ’ άρεσε η αίσθηση της αυτοπεποίθησης να παίζω τον ρόλο γυμνή και να είμαι ο εαυτός μου. Ο Carlos (Reygadas) μας προετοίμασε έξυπνα γιατί ξεκίνησε τα γυρίσματα με την πιο δύσκολη σκηνή. Τα υπόλοιπα ήταν πολύ απλά επειδή εγώ και ο Marcos είχαμε ήδη εκτεθεί.
Ο Carlos μας έδωσε την εντύπωση ότι όλες οι σκηνές, ακόμα και οι πιο ονειρικές, θα μπορούσαν να συμβούν στις ζωές μας. Έτσι τίποτε δεν μας φαίνονταν σουρεαλιστικό. Αισθανόμασταν απολύτως φυσικά".