(Ο πλειστηριασμός)
του Sébastien Pilote
le-demantelemnet.jpg

Δομημένη σε τρία κεφάλαια, η δεύτερη -μετά το The Salesman/ Le vendeur - μεγάλου μήκους ταινία του Καναδού Sébastien Pilote, παρακολουθεί την καθημερινή ζωή του Gaby, ενός εξηντάχρονου αγρότη στο βόρειο Quebec, που ζει μόνος του εκτρέφοντας πρόβατα. Όταν μια από τις κόρες του τού ζητάει να τη βοηθήσει οικονομικά για να κρατήσει το σπίτι της ύστερα από ένα διαζύγιο, ο Gaby αποφασίζει να πουλήσει τα πάντα σε δημοπρασία, τη φάρμα, το σπίτι, τα κοπάδια του, για να τη στηρίξει.

O άνθρωπος και η φάρμα
Βασισμένη κυρίως στον πρωταγωνιστή της και στο περιβάλλον τοπίο-τη φάρμα- η ταινία από νατουραλιστική απεικόνιση μιας επίμοχθης αγροτικής ζωής που τείνει να εξαφανιστεί, εξελίσσεται σε βαθύ ψυχογράφημα ενός ανθρώπου σε αποδόμηση αλλά και σε μετάβαση. Μέσα από υπέροχα, αργά κινηματογραφικά πλάνα, το φυσικό τοπίο αλλάζει χρώματα με τις εποχές και υποβάλλει την αίσθηση της ελευθερίας και της χαμηλόφωνης ευτυχίας. Εντός του ξετυλίγεται από την αρχή το τελετουργικό μιας μονότονης αλλά ήρεμης καθημερινότητας, που φαίνεται να γεμίζει τη ζωή του μοναχικού ήρωα. Το σκηνικό αυτό επανέρχεται σαν επωδός στη διάρκεια του κινηματογραφικού έργου, με ελεγειακό σχεδόν τρόπο και τη συνοδεία απλών κιθαριστικών συνθέσεων της country-folk μουσικής. Νύξη και υπενθύμιση ενός κόσμου που χάνεται οριστικά. Σε ενεστώτα χρόνο και με γραμμική αφήγηση ο Pilote παρακολουθεί στην ουσία την ταφή ενός ολόκληρου κόσμου και ενός παραδοσιακού τρόπου ζωής που αργοπεθαίνει, αντιπαραθέτοντας τη δυναμική και την ένταση των τοπικών αγροτικών πλειστηριασμών με τη νεκρική ατμόσφαιρα της ανθρώπινης σιωπηλής πομπής που τους ακολουθεί. Μέσα σε αυτό τον κόσμο η ανθρώπινη ύπαρξη του Gaby έχει ταυτιστεί απόλυτα σχεδόν με αυτήν της φάρμας του και των ζωντανών της. Ένας μοναχικός και αγέρωχος «κάουμποϊ», αυτάρκης και λιγομίλητος, που με μοναδική συνοδεία αυτή του πιστού του σκύλου, αδιαφορεί για τον έξω κόσμο.

Η πατρότητα και η απελευθέρωση
Η ταινία αλλάζει εντελώς τροπή στο δεύτερο μέρος της με την είσοδο της πρώτης κόρης του ήρωα, της Marie. Αρχή μιας μετάβασης που ολοκληρώνεται στο τρίτο και τρυφερότερο κεφάλαιο, αυτό που φέρει το όνομα της νεότερης και αγαπημένης του κόρης, Frederique. Με την ακατανόητη για το περιβάλλον του απόφαση να πουλήσει ολόκληρη την περιουσία του αρχίζει και η σταδιακή αποδόμηση του ήρωα. Με εξαιρετική δραματουργική οικονομία και με περιορισμένη στο ελάχιστο την έκφραση συναισθημάτων ο Pilote προσεγγίζει περισσότερο τη γεμάτη αξιοπρέπεια και πολυπλοκότητα προσωπικότητα του ήρωα για να δημιουργήσει μια ταινία οικουμενική για την πατρότητα αλλά και την επώδυνη αμφισβήτηση των προσωπικών αξιών. Μέσα από λιτούς και άκρως εξομολογητικούς διαλόγους αναδύεται ένα πρόσωπο εντελώς διαφορετικό από αυτό που μας αποκαλύφθηκε στην αρχή. Η μαρτυρία της σταδιακής απώλειας της οικογένειας αλλά και μιας ολόκληρης ζωής εξαιτίας της φάρμας τη μεταμορφώνει σε κατάρα-φυλακή για τον ήρωα, ενώ και ο χαρακτήρας του τώρα φωτίζεται με έναν τρόπο διαφορετικό. Το ύφος και το βλέμμα του επιδέχονται μιας διαφορετικής ανάγνωσης. Και αυτό που ενδεχομένως αρχικά να ερμηνεύτηκε σαν απελπισμένη κίνηση αυτοθυσίας αναδεικνύεται όχι μόνο σε πράξη πατρικής ανιδιοτελούς αγάπης αλλά και σε συνειδητή επιλογή απελευθέρωσης από έναν σκληρό, καταναγκαστικό κόσμο. Ό,τι θεωρητικά θα οδηγούσε στη ματαίωση και τραγική κατάρρευση του ήρωα  εξελίσσεται έτσι στην εν δυνάμει αναγέννησή του.

της Καλλιόπης Πουτούρογλου [ Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.]