του Matías Piñeiro
la-princesa-de-francia.jpg

Συνεχίζοντας το δρόμο της προηγούμενης ταινίας του Viola, ο αργεντινός σκηνοθέτης θέτει και εδώ στο κέντρο το θεατρικό έργο του Σαίξπηρ (συγκεκριμένα τις κωμωδίες του), τη θεατρική (και ραδιοφωνική) αναπαράσταση του, και τα συναισθηματικά – αισθηματικά παρεπόμενα της.
Στο κέντρο της δραματικής πλοκής βρίσκεται ο Victor, ένας νεαρός θεατρικός σκηνοθέτης που επιστρέφει πίσω στην πατρίδα του μετά απουσία ενός χρόνου στο εξωτερικό. Προσπαθεί να συγκεντρώσει τις έξι ηθοποιούς από τον το παλιό του θίασο, με στόχο το ραδιοφωνικό (για την ακρίβεια ιντερνετικό) ανέβασμα του θεατρικού έργου του άγγλου βάρδου Αγάπης Αγώνας Άγονος (Love’s Labour’s Lost). Όμως το συναισθηματικό παρελθόν, το παρόν, αλλά και το μέλλον υπονομεύει το εγχείρημα και περιπλέκει το συναισθηματικό τοπίο.
Υπονομεύοντας τον όποιο ρεαλισμό της αφήγησης, ο σκηνοθέτης προτείνει στο θεατή να δει την ταινία ως το κινηματογραφικό ανάλογο της θεατρικής πράξης: όταν οι πρόβες, πολλές φορές, έχουν την ίδια σημασία με τη θεατρική παράσταση. Όλη η σκηνοθεσία οργανώνεται λοιπόν γύρω από το επαναλαμβανόμενο θεατρικό (και όχι μόνο) λόγο και πράξη. Καθώς αυτός ο λόγος εισβάλλει στην πραγματικότητα των ηθοποιών, την υπονομεύει, καθορίζει τα συναισθήματα τόσο του κεντρικού ανδρικού χαρακτήρα, όσο και των γυναικείων που τον περιβάλλουν, των πρώην, νυν και μελλουσών ερωμένων.
Η ρευστότητα στο σκηνοθετικό ύφος (τόσο σύμφωνη με το μποέμ πνεύμα της νεότητας), τα κοντινά πλάνα στα λαμπερά νεανικά πρόσωπα, η ρυθμική, σχεδόν δαιμονική, εκφορά του θεατρικού λόγου, η σύγχυση πραγματικότητας- θεάτρου: ό,τι βλέπουμε είναι σκηνές μιας νεανικής ζωής εμβαπτισμένης στο κλασικό (του σαιξπηρικού λόγου).
Επιγονικό του Ρομέρ αλλά και του κορεάτη Hong Sang-soo, αυτό το σινεμά εστιάζει κάπου πέρα από το προφανές: διαπερνά το συναισθηματικό τοπίο και το πως η θεατρική πράξη αντανακλάται στις συναισθηματικές περιπλοκές των νεαρών πρωταγωνιστών (όλοι κάτω από 30) του, και γίνεται ένα σχόλιο για τη ζωή, την πραγματικότητα και το θέατρο, το τυχαίο, το προδιαγεγραμμένο και τη σύμπτωση.

Δημήτρης Μπάμπας

http:// www.youtube.com/watch?v=CUd6jE9fIN8