(Θέλω και τη μαμά σου)
του Alfonso Cuarón
Μια ταινία για την ενηλικίωση, τις αναστατώσεις και τις αλλαγές που αυτή φέρνει, μια ταινία για την αποδοχή του τέλους...
H ζωή των 17χρονων Xούλιο και Tενότς (τουυς υποδύονται οι Gael Garcίa Bernal, Diego Luna) ορίζεται από τις ορμόνες τους, τη φιλία τους και την ορμητική τους πορεία προς την ενηλικίωση. Σε μια οικογενειακή γιορτή γνωρίζουν τη Λουίσα (Maribel Verda) , την 28χρονη σύζυγο του ξαδέλφου τού Tενότς. Προσπαθώντας να την ξελογιάσουν, της λένε για ένα φανταστικό μέρος κοντά στη θάλασσα, έναν αληθινό παράδεισο, το Στόμα του Oυρανού.
Λίγες μέρες αργότερα, η Λουίσα τούς τηλεφωνεί και τους προτείνει να πάνε εκεί. H ίδια αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα κι ελπίζει πως αυτή η εκδρομή θα τη βοηθήσει να ξεχαστεί λίγο. Στο δρόμο, τα δυο αγόρια αρχίζουν να συναγωνίζονται ποιος από τους δύο θα κερδίσει τη Λουίσα. Aνομολόγητες ζήλιες εξελίσσονται σε μια διαμάχη που αποκαλύπτει πόσο εύθραυστη είναι η φιλία τους, και σύντομα δε μιλιούνται. Όταν, όμως, φτάνουν στη θάλασσα, ανακαλύπτουν ότι το Στόμα του Oυρανού πράγματι υπάρχει...
Ο σκηνοθέτης της ταινίας Alfonso Cuaron δηλώνει:
"Πάντα ήθελα να γυρίσω μια ταινία στο Μεξικό ... και στα Ισπανικά... στα Chilango, την διάλεκτο του Mexico City. Με την ταινία Y tu mama tambien προσπαθήσαμε να παρατηρήσουμε τον κοινωνικό περίγυρο με τόσο λεπτομέρεια σαν να παρατηρούμε την συμπεριφορά ενός προσώπου.
(...) Όταν ξεκινήσαμε να γράφουμε το σενάριο, ένα από αυτά που, εκ των προτέρων, αποφασίσαμε ήταν ότι το περιεχόμενο ήταν τόσο σημαντικό όπως και ένα πρόσωπο της ταινίας. Νομίζω ότι επιδιώκαμε αυτό το τέλος και γνωρίζαμε ότι μια τέτοια εκδοχή θα υπήρχε στο τέλος.
Τα πάντα ήταν εκ των προτέρων γραμμένα στο σενάριο, όμως κάποια σημεία στην ταινία προέκυψαν μέσα από την διαδικασία στις πρόβες. Προσαρμόσαμε κάτι ή ορισμένες φόρες κάποιος ηθοποιός είχε μια ιδέα. Στην πραγματικότητα ότι έκαναν οι ηθοποιοί ήταν τόσο ακριβές, εκ των προτέρων συμφωνημένο και προετοιμασμένο, που είναι επίτευγμα που οι θεατές πιστεύουν ότι υπήρξε αυτοσχεδιασμός.
(...) Η αρχική ιδέα της ταινίας, όταν γράφαμε το σενάριο, ήταν η αναζήτηση ταυτότητας. Είναι δύο νέοι άνδρες που αναζητούν την ταυτότητα τους ως ενήλικες, μια γυναίκα που αναζητά την δική της ταυτότητα ως ελεύθερη γυναίκα, ως μια απελευθερωμένη γυναίκα -και επιπλέον υπήρχαν παρατηρήσεις για μια χώρα που, κατά την γνώμη μου, ακόμα εξακολουθεί να αναζητά την ταυτότητά της ως μια "ενήλικη" χώρα.
Στην πραγματικότητα, όταν κάναμε το μοντάζ της ταινίας, έγιναν εκλογές και για πρώτη φορά μετά από 70 χρόνια το κυβερνών κόμμα έχασε. Αυτό ήταν ένα σημαντικό νέο για μας: πρώτον γιατί εκδιώχθηκαν από την εξουσία και μετά επειδή αυτό ήταν πολύ καλό για την ταινία.
(...) Η λειτουργία της φωνής off είναι για να δημιουργήσει μια απόσταση. Δεν πρόκειται γι' έναν αφηγητή, αλλά για μια φωνή που υπογραμμίζει τα συμφραζόμενα. Αποφασίσαμε πως σ' αυτήν την ταινία τα συμφραζόμενα θα έπρεπε να είναι τόσο σημαντικά όσο και οι χαρακτήρες.
(...) Νομίζω ότι ποτέ δεν προσπαθήσαμε να ασκήσουμε κοινωνική
κριτική: προσπαθήσαμε να υπάρχει παρατήρηση παρά κριτική. Δε θέλαμε να πάρουμε θέση ή να επισημάνουμε -θέλαμε να παρατηρήσουμε τα πράγματα. Έτσι αντί εμείς να κριτικάρουμε [αυτά που συμβαίνουν στην κοινωνία] είναι οι θεατές που καταλήγουν στα δικά τους συμπεράσματα.
(...) Το μεξικάνικο σινεμά βρίσκεται σε μια ενδιαφέρουσα φάση, με νέους σκηνοθέτες, με εναλλακτικούς και νέους τρόπους χρηματοδότησης, νέες κινηματογραφικές αίθουσες και ένα νέο κοινό που υποστηρίζει τον νέο μεξικάνικο σινεμά. Τώρα είναι η σειρά μας...
Ταινίες όπως το Amores Perros ή Y Tu Mamá También είναι τόσο πολύ εξειδικευμένες στο χρώμα τους όμως επίσης στη θεματική τους διάσταση είναι παγκόσμιες. Πιστεύω ότι όσο περισσότερο οι μεξικανοί σκηνοθέτες επιτυγχάνουν μια παγκοσμιότητα τόσο περισσότερο θα έχουμε μια αναγέννηση του μεξικάνικου σινεμά. Όντας οι ταινίες παγκόσμιες αυτό δεν σημαίνει ότι είναι λιγότερο μεξικάνικες.
Ο Alfonso Cuaron γεννήθηκε στην Πόλη του Mεξικού. Σπούδασε κινηματογράφο και φιλοσοφία στο Eθνικό Aυτόνομο Πανεπιστήμιο του Mεξικού. Eκτός από σκηνοθέτης, έχει διατελέσει μοντέρ, παραγωγός και σεναριογράφος μεγάλου μήκους ταινιών. Zει, εδώ και αρκετά χρόνια, στη Nέα Yόρκη.
(Πηγή: δελτίο τύπου του 42ου Φεστιβάλ Θεσ/νίκης, και δηλώσεις του σκηνοθέτη στον κατάλογο του Φεστιβάλ Βενετίας 2001 και στο site του Φεστιβάλ του Λονδίνου 2001)