(Άγνωστες απολαύσεις)
του Jia Zhang-Ke
jia4.jpg
Μετά την Πλατφόρμα -μία ταινία που περιέγραφε την τραυματική μετάβαση από τον κομμουνισμό στον καπιταλισμό-, ο Jia Zhang-Ke εστιάζει την προσοχή του στο χαοτικό και αντιφατικό σήμερα της Κίνας. Σ' αυτή επιλέγει να ασχοληθεί με την σύγχρονη πραγματικότητα της χώρας του: Αντιφατικές εικόνες μιας χώρας που αλλάζει με δραματικά γρήγορους ρυθμούς, νεανικά πρόσωπα που συνθλίβονται από τον "άγριο" εκσυγχρονισμό βρίσκονται στον κέντρο του ενδιαφέροντος για τον Jia Zhang- Ke.
Κεντρικά πρόσωπα της δραματικής πλοκής είναι δύο φίλοι, ο Xiao Ji και ο Bin Bin. Ανεργοι, ζουν μία ζωή χωρίς σκοπό και νοήμα. Η φιλοσοφία τους αποκαλυπτική: ο Bin Bin δεν πιστεύει στο μέλλον και ο Xia Ji θεωρεί ότι δεν έχει νόημα η ζωή μετά τα τριάντα. Στις περιπλανήσεις τους θα γνωρίσουν την Qiao Qiao: είναι χορεύτρια και εργάζεται σε διαφημιστικά σόου. Ο Xiao Ji θα την ερωτευθεί θα συναντήσει όμως αρχικά την περιφρόνηση από την Qiao Qiao και αργότερα την αντίδραση του φίλου και μάνατζέρ της. Προβλήματα στην σχέση του με μία μαθήτρια αντιμετωπίζει και ο Bin Bin: εδώ η έλλειψη επικοινωνίας δίνει τον τόνο. Αντιμέτωποι με την αδιέξοδο στάση τους απέναντι στην ζωή αλλά και με την περιρρέουσα ηθική κρίση, οι δύο φίλοι θα αποφασίσουν να ληστέψουν μία τράπεζα. Όμως ο ερασιτεχνισμός τους θα υπονομεύσει το εγχείρημα τους….
jia5.jpgΔιάστικτη από υπομνήσεις για την πολιτική και κοινωνική κατάσταση (η τηλεόραση στο βάθος του πλάνου περιγράφει τα γεγονότα) και σκηνοθετημένη με την αυτοπεποίθηση και το οπτικό ύφος της Πλατφόρμας η ταινία αποτελεί μία έκθεση για την κατάσταση στο εσωτερικό της κινέζικης κοινωνίας. Διατηρώντας μία απόσταση από τα τεκταινόμενα, θέτοντας τον θεατή σε μία θέση παρατηρητή παρά συμμέτοχου, και εμμένοντας στις γεμάτες ρευστότητα κινήσεις της κάμερας, ο σκηνοθέτης σχεδιάζει τα πορτραίτα τριών νέων που βαδίζουν χωρίς προσανατολισμό μέσα στο χαοτικό τοπίο. Όπως και στην προηγούμενη ταινία έτσι και εδώ το τρίπτυχο θέαμα/ καλλιτέχνες και θεατές/ κοινωνική πραγματικότητα: βρίσκεται στο κέντρο. Για τους ήρωες το θέαμα αποτελεί την μόνη διέξοδο, καθώς συνθλίβονται από μία κοινωνική πραγματικότητα που δεν έχει γι' αυτούς καμιά θέση.
Η ταινία διαδραματίζεται σε μία περιοχή κοντά στα σύνορα με την Μογγολία, απ' όπου κατάγεται ο Jia Zhang-Ke.
Η ταινία Unknown Pleasures προβλήθηκε στις Κάννες (2002).

Γεννημένος το 1970 σε μια απομακρυσμένη επαρχία της Κίνας, ο Jia Zhang-Ke είναι ένας από τους πιο ελπιδοφόρους κινέζους σκηνοθέτες: θεωρείται όχι άδικα ως ένα από τα μεγαλύτερα ταλέντα στο κινέζικο σινεμά.. Σεναριογράφος, ζωγράφος, συγγραφέας μυθιστορημάτων, με σπουδές στη κινηματογραφική θεωρία ανήκει σε μια νέα γενιά σκηνοθετών που αναδύθηκε την δεκαετία του 90. Υπήρξε μεταξύ άλλων ιδρυτής της πρώτης ανεξάρτητης ομάδας παραγωγής, ενώ με την πρώτη του ταινία Pickpocket κέρδισε την προσοχή, καθώς βραβεύθηκε στο Βερολίνο, Βανκούβερ, Ρίμινι, Σαν Φρανσίσκο. Η δεύτερη του ταινία -με τίτλο Πλατφόρμα παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης 2001- περιέγραφε την μετάβαση από τον σοσιαλισμό στον καπιταλισμό, μέσα από τις ιστορίες μιας ομάδας νέων.

Δ.Μ.