(Πειθώ)
της Carrie Cracknell
(κριτική του Σωτήρη Ζήκου)
Η ταινία είναι κάπως “χαοτικά αναχρονιστική” όχι τόσο και μόνο γιατί βλέπουμε στον 18ο αιώνα να εμφανίζονται στους αριστοκρατικούς, οικογενειακούς κύκλους εκπρόσωποι της μαύρης φυλής και μερικοί μάλιστα με τίτλους ευγενείας (ως προς αυτό έχει ξεφύγει εντελώς η δημοφιλής -υποτίθεται ιστορική- σειρά Bridgerton, πάλι του Netflix). Αλλά κυρίως γιατί όλο το στιλ της σκηνοθεσίας και των ερμηνειών είναι διπλό: με τα κοστούμια, το διάκοσμο και τα ήθη να είναι άλλης εποχής, ενώ οι χαρακτήρες να συμπεριφέρονται τη μια έτσι και την άλλη αλλιώς, να λένε τις ατάκες τους συμβατικά σε επίσημες περιστάσεις και να σχολιάζουν μετά, ιδιωτικά, με ολοφάνερα αντισυμβατικό και σύγχρονο πνεύμα και τρόπο.
Μάλιστα η Ντακότα Τζόνσον που ερμηνεύει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της Ανν Έλλιοτ, εκφράζεται στους “εσωτερικούς μονολόγους της” απευθυνόμενη προς την κάμερα, δηλαδή τον σημερινό θεατή, σαν να είναι ο αόρατος συνομιλητής της που την κατανοεί με μια σύγχρονη οπτική... Οπότε και έχουμε, επιτέλους την Ντακότα Τζόνσον να μιλάει, να μιλάει, να μιλάει και όχι απλώς να ποζάρει με “υγρό βλέμμα” σαν μοντέλο λέγοντας πού και πού και καμιά κουβέντα. Η ιδέα μοιάζει ίσως σαν να είναι “ξεπατικωμένη” από το Fleabag μια βρετανική κωμική-δραματική τηλεοπτική σειρά που δημιουργήθηκε και γράφτηκε από την Phoebe Waller-Bridge.
Έτσι όμως η ταινία αποκτά και μια εσωτερική “θεατρικότητα” που, σύμφωνα με τις μοντέρνες συμβάσεις, της επιτρέπονται κάποιες απομυθοποιητικές υπερβολές, τσιμπημένες επί το κωμικότερο, ώστε να γίνει πιο κατανοητή σε ένα νέο κοινό και πιο διασκεδαστική, σαν μια εκσυγχρονισμένη παράσταση ενός κειμένου που δραματική του συνθήκη ανήκει πια σε μια εποχή ξεπερασμένη, διατηρώντας ωστόσο τουλάχιστον στην “όψη” την αναπαράσταση αυτής της εποχής για να παραμείνει ως θέαμα ρομαντικά εξωτική.
Persuasion (2022)
Σκηνοθεσία: Carrie Cracknell
Σενάριο: Ron Bass και Alice Victoria Winslow, βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα της Jane Austen.
Παίζουν: Dakota Johnson, Cosmo Jarvis, Nikki Amuka-Bird, Mia McKenna-Bruce, Richard E. Grant και Henry Golding
(Netflix )