των Antonio Reis & Margarida Cordeiro

Tras-os-Montes, είναι μια περιοχή στα βορειοανατολικά της Πορτογαλίας. Το έδαφός της άγονο και οι χειμώνες της κρύοι και παγεροί -εκτός από τις περιοχές που διασχίζει ο ποταμός Douro. Μια περιοχή σχεδόν αποκομμένη από το σύγχρονο πολιτισμό, με μια ιδιαίτερη πολιτισμική ταυτότητα. Έχοντας ως κέντρο ακριβώς αυτήν την περιοχή, ο Antonio Reis και Margarida Cordeiro (η οποία κατάγεται από την συγκεκριμένη περιοχή) κινηματογραφούν μύθους, τοπία, πρόσωπα, μικρά στιγμιότυπα της καθημερινότητας.
Ανάμεσα στο ντοκιμαντέρ και την ταινία μυθοπλασίας, ανάμεσα στην εθνογραφία και τη λαογραφία, οι εικόνες της ταινίας (γυρίστηκε το 1974) έχουν ως μοναδικούς πρωταγωνιστές -αλλά τελικά και ουσιαστικούς συμμέτοχους στη διαδικασία δημιουργίας της- τους κατοίκους της περιοχής. Μακρινός πρόγονος του Tras-os-Montes; η ταινία Hurdes του Luis Bunuel.
Δ.Μ.

Brandos Costumes
του Alberto Seixas Santos
Μια οικογένεια: ο πατέρας και πέντε γυναίκες -η γιαγιά, η μητέρα, οι δύο αδελφές και η υπηρέτρια του σπιτιού. Η δεσποτική παρουσία του άνδρα κυριαρχεί στο σπίτι, καθώς οι πάντες ζουν στη σκιά του. Ο "κύριος Silva" είναι η υπέρτατη αρχή στο σπίτι, όπως ο Salazar είναι στη χώρα.
Κάνοντας ένα παραλληλισμό ανάμεσα στον πατέρα και τον δικτάτορα Salazar (κυβέρνησε την Πορτογαλία από το 1932 μέχρι την ασθένεια του το 1968), ο σκηνοθέτης επιχειρεί να κάνει ένα πολιτικό σχόλιο για τη χώρα του: να παρατηρήσει το εσωτερικό του καθεστώτος, να διαπιστώσει με ποιο τρόπο η εξουσία ενός δικτάτορα εγκαθιδρύεται, πώς αναπαράγεται, πως εκμαιεύεται η συναίνεση και η υποταγή. Ταινία που ο Alberto Seixas Santos γύρισε σε μια ταραγμένη πολιτικά χρονική περίοδο (1972-74), που οδήγησε στην πολιτική αλλαγή της 25ης Απριλίου του 1974.
Δ.Μ.
Ο σκηνοθέτης Alberto Seixas Santos δηλώνει: "Όταν ο πατέρας της οικογένειας κάνει ορισμένες δηλώσεις, είναι αναμενόμενο από τον θεατή να αισθανθεί ότι θα μπορούσε την ίδια δήλωση να κάνει και ο "Πατέρας Salazar".
Υπάρχει μια σταθερή σχέση (ή μάλλον υπάρχει μια πρόθεση που ποτέ δεν επιτυγχάνεται, για σταθερή σχέση) ανάμεσα σε πράγματα που συμβαίνουν και σε ομιλίες και λόγους, - ομιλίες και λόγους που προκαλούν μία συγκεκριμένη αντήχηση. Κάθε ομιλία και κάθε λόγος είναι αντήχηση μίας άλλης ομιλίας και ενός άλλου λόγου. Και όλες οι ομιλίες έχουν αναφορά στην βασική ομιλία, που είναι και ο αρχικός πολιτικός λόγος της ταινίας, ο λόγος του Salazar, το 1936 στη Braga, όπου εξέθεσε το βασικό του πρόγραμμα λέγοντας: "Δεν αμφισβητούμε την Οικογένεια, δεν αμφισβητούμε την Εξουσία, δεν αμφισβητούμε την Πατρίδα, δεν αμφισβητούμε τον Θεό". Μετά απ' αυτό τον λόγο όλη η ταινία είχε σχηματιστεί."