Πέμπτη, 6/2
Grand Budapest Hotel, Wes Anderson
O Wes Anderson έχει εξειδικευτεί σε ταινίες με έντονα τα στοιχεία του κωμικοτραγικού, όπου οι χαρακτήρες -κεντρικοί αλλά και περιφερειακοί- είναι εκκεντρικά άτομα.
Το λόμπι του ξενοδοχείου Grand Budapest Hotel δεν είναι και πολύ διαφορετικό από τη σκηνή ενός θεάτρου. Ο θυρωρός του, ο Monsieur Gustave H είναι ένας αθόρυβος σκηνοθέτης πολλών εξαιρετικών εισόδων ή εξόδων στο ξενοδοχείο. Γνωρίζει τις φανερές αλλά και τις κρυφές επιθυμίες των εκκεντρικών πελατών του, οι οποίοι έρχονται από πολύ -πολύ μακριά. Μάλιστα κάποιες από τις πελάτισσες του ξενοδοχείου τού είναι ιδιαίτερα ευγνωμονούσες. Μια από αυτές είναι η ιδιόμορφη Madame D, που κληροδοτεί στον Gustave ένα πολύτιμο πίνακα ζωγραφική της Αναγέννησης. ...
Με τους Ralph Fiennes, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody κ.α.
Παρασκευή, 7/2
20,000 Days on Earth, Iain Forsyth & Jane Pollard
Η 20000η μέρα στη ζωή του Nick Cave: από τον ήχο του ξυπνητηριού το πρωί μέχρι ένα νυχτερινό περίπατο στην παραλία μετά από μια συναυλία. Ένα ατμοσφαιρικό και ποιητικό πορτρέτο ενός ανήσυχου και ατίθασου δημιουργού. Ο Nick Cave είναι γνωστός ως μουσικός, στιχουργός, πιο πρόσφατα ως πεζογράφος, αλλά και ως σεναριογράφος (ένα πρόσφατο σενάριο του ήταν για το αντί- western του John Hillcoat, The Proposition)…
Η ταινία, με επιμέλεια συγκροτημένη στη δομή της, συνδυάζει μυθοπλασία και πραγματικότητα, ιδιωτικές και δημόσιες στιγμές, και συνθέτει μια φανταστική μέρα της ζωής του Nick Cave. Δραματοποιημένες σκηνές παρουσιάζουν μια συνομιλία του μ’ ένα ψυχολόγο για την παιδική του ηλικία, ή μ’ έναν αρχειοθέτη που καταγράφει φωτογραφίες από τα άγρια χρόνια του. Πλάνα ντοκιμαντέρ με πρόβες και σκηνές από τα στούντιο ηχογράφησηςσυμπληρώνουν την ταινία. Συνεργάτες μουσικοί όπως ο Blixa Bargeld και η Kylie Minogue προσφέρουν τη μαρτυρία τους. Η αφήγηση επικεντρώνεται στην κοσμοθεωρία, τη ζωή και πάνω απ 'όλα τη φιλοσοφία στη μουσική σύνθεση και τη στιχουργική του Nick Cave.
'71, Yann Demange
1971. Οι συγκρούσεις στη Βόρεια Ιρλανδία, ανάμεσα σε καθολικούς και προτεστάντες, κλιμακώνονται σε εμφύλιο πόλεμο. Ένας νεαρός εγγλέζος νεοσύλλεκτός, ο Gary, στέλνεται στο Μπέλφαστ. Η κατάσταση στην πόλη είναι χαοτική, ακόμη και για τους έμπειρους στρατιωτικούς διοικητές. Η πόλη χωρίζεται σε δύο στρατόπεδα: στις «πιστές στο Αγγλικό Στέμμα» προτεσταντικές περιοχές και τις «εχθρικές» καθολικές. Και τα δύο μέρη έχουν παραστρατιωτικές μονάδες. Επιπλέον, υπάρχουν ριζοσπαστικές συμμορίες του δρόμου και μυστικοί πράκτορες από όλες τις πλευρές, που προσπαθούν να υπερασπίσουν με μαχητικό τρόπο τα συμφέροντά τους. Κατά τη διάρκεια μιας περιπολίας, οι στρατιώτες θα εμπλακούν σε μια συμπλοκή και ένας από αυτούς χάνει το όπλο τους. Ο Gary και ένας συνάδελφος του ακολουθούν τον κλέφτη που εξαφανίζεται μέσα στο πλήθος….
Ο Yann Demange στην ταινία του παρουσιάζει τη ματαιότητα του πολέμου, όταν κάθε πράξη βίας γεννά περισσότερη βία. Μια υπαρξιακή στον τόνο νυχτερινή ταινία, που χρωματίζεται από αβεβαιότητα, φόβο, απελπισία. Μια ταινία -στοχασμός για τις κρυφές ταυτότητες, την υφέρπουσα παράνοια και για όσους εξαναγκάστηκαν να πάρουν θέση. Καθώς η ταινία εξελίσσεται, απελευθερώνεται από τις αναφορές στον τόπο και χρόνο και γίνεται μια αντιπολεμική παραβολή που αφορά τους πάντες.
Jack, Edward Berger
Αν και είναι μόλις δέκα ετών, ο Jack είναι υπεύθυνος για τον εαυτό του και το μικρό αδελφό του Manuel. Αυτό είναι κάτι που τον περήφανο. Η ανύπαντρη μητέρα τους εργάζεται κατά τη διάρκεια της ημέρας και βγαίνει συχνά έξω τις νύχτες. Καμία πατρική παρουσία. Μια μέρα, ο Manuel ενώ κάνει μπάνιο καίγεται με καυτό νερό, και ο Jack θεωρείται υπεύθυνος για το περιστατικό. Αυτό είναι η αφορμή για να επέμβουν οι κοινωνικές υπηρεσίες …
Ο σκηνοθέτης Edward Berger και η συν-σεναριογράφος του Nele Mueller-Stöfen σχεδιάζουν το πορτρέτο δυο παιδιών καθώς αναζητούν τη μητέρα τους. Η ταινία , ποιητική, λακωνική και ευαίσθητη, εστιάζει στον πόνο και τη μοναξιά των δυο αγοριών. Ταυτόχρονα, παρουσιάζει μια πανοραμική εικόνα του Βερολίνου: λεωφόρους και σούπερ μάρκετ, νυχτερινά κέντρα, μπαρ και πάρκα, αλλά και τα μακρινά από το ζωντανό κέντρο, μελαγχολικά προάστια...
La voie de l'ennemi, Rachid Bouchareb
Μια μικρή πόλη στο Τέξας, στο μέσο της έρημου. Πτώματα μεξικάνων που είτε έχουν δολοφονηθεί είτε έχουν πεθάνει από τη δίψα. Ένας κατάδικος που αποφυλακίζεται. Εξαιτίας της πίστη του στην ισλαμική θρησκεία, η συμπεριφορά του William Garnett στη φυλακή υπήρξε υποδειγματική. Αρχίζει μια νέα ζωή στην πόλη. Ωστόσο το παρελθόν του ρίχνει βαριά τη σκιά του: ένας σερίφης αλλά και ένας φίλος από τον υπόκοσμο εισβάλλουν στη νέα του ζωή. Ο Garnett πρέπει να κατανικήσει τους δαίμονες του παρελθόντος του …
Η ταινία La voie de l'ennemi του Rachid Bouchareb είναι μια διασκευή του θρίλερ Deux hommes dans la ville (1973). Σ’ αυτό, ο συγγραφέας και σκηνοθέτης José Giovanni, που και ο ίδιος είχε εκτίσει ποινή φυλάκισης, διερευνούσε τις αδικίες του γαλλικού δικαστικού συστήματος. Ο Rachid Bouchareb μεταφέρει πλοκή του μυθιστορήματος στο κοινωνικό και πολιτικό τοπίο της σημερινής Αμερικής. Ο Forest Whitaker και ο Harvey Keitel ενσαρκώνουν δύο αντίθετους πόλους: την εξουσία και την κατάχρηση της, τη συμφιλίωση και την εκδίκηση, σ' αυτό το καφκικό στον χαρακτήρα δράμα.
Σάββατο, 8/2
Die Geliebten Schwestern, Dominik Graf
Η ταινία παρακολουθεί μια ασυνήθιστη ιστορία αγάπης, στο τελείωμα του 18ου αιώνα στη Γερμανία. Δυο αδελφές αριστοκρατικής καταγωγής ερωτεύονται τον ίδιο άντρα, το μεγάλο γερμανό ποιητή Friedrich Schiller. Η μια είναι ήδη παντρεμένη, ενώ η άλλη σε ηλικία γάμου. Ο ποιητής γοητεύεται εξίσου και από τις δύο. Η μια εκπροσωπεί για αυτόν τη σοφία, η άλλη το πάθος. Τελικά μια μυστική συμφωνία μεταξύ των δύο γυναικών θα οδηγήσει σε ένα από τα πιο αιρετικά ερωτικά τρίγωνα , σε μια εποχή που εγκυμονεί επαναστάσεις . Η ταινία εστιάζει στο θερμό καλοκαίρι του 1788 στο Rudolstadt, όταν ο χρόνος φαίνεται να έχει σταματήσει για τους τρεις ήρωες, ο κόσμος μοιάζει ειδυλλιακός και η ουτοπία του έρωτα μοιράζεται στα τρία, χωρίς ζήλειες και ανταγωνισμούς. Το τέλος όμως του καλοκαιριού θα σημάνει και το τέλος της ουτοπίας. Ο Dominik Graf αναφέρει σχετικά με την ταινία: « Αυτό που με γοήτευσε από την αρχή ήταν να κάνω μια ταινία για λέξεις. Για τα λόγια του έρωτα, των υποσχέσεων, της λαχτάρας για ένα άλλο είδος αστικής ζωής. Να αποδώσω κινηματογραφικά επιστολές, να παρατηρήσω τους χαρακτήρες καθώς γράφουν, να αφήσω τα ίδια τα γράμματά τους να μιλήσουν. Ήθελα επίσης να μιλήσω για αισθήματα, για τον έρωτα ανάμεσα σε τρία πρόσωπα, ιδιαίτερα ευφυή και σύνθετα , για δολοπλοκίες και σχέδια. Θα έλεγα ότι προσπάθησα να κινηματογραφήσω με τον τρόπο που γράφει κανείς. Χρησιμοποιώντας ως χαρτί την ταινία».
The Monuments Men, George Clooney
Όχι πολύ καιρό μετά την απόβαση στη Νορμανδία, ο Χίτλερ εκδίδει μια διαταγή σύμφωνα με την οποία κανένα σημαντικό έργο τέχνης δεν πρέπει να πέσει στα χέρια του εχθρού: Κάθε έργο τέχνης που τα γερμανικά στρατεύματα δεν είναι σε θέση είτε να πάρουν μαζί τους είτε να κρύψουν σε μυστικές κρύπτες, πρέπει να καταστραφεί. Οι Σύμμαχοι επιχειρούν να αποτρέψουν αυτή τη βάρβαρη πράξη. Συστήνουν μια διμοιρία με αποστολή να πάει πίσω από τις γραμμές του εχθρού, να εντοπίσει και να αποκτήσει τα απειλούμενα έργα τέχνης. Αυτή η ομάδα, με επικεφαλής τον εμπειρογνώμονα τέχνης Frank Stokes και μέλη διευθυντές μουσείων, επιμελητές και ιστορικοί της τέχνης εκστρατεύει…
Βασισμένη στο βιβλίο του Robert M Edsel, η ταινία περιγράφει το πιο επικίνδυνο αι περιπετειώδες κυνήγι θησαυρού στην ιστορία. Ο George Clooney, ως σκηνοθέτης αλλά και ως πρωταγωνιστής, συνδυάζει με επιτυχία τους κωμικούς τόνους με την τραγωδία και το πάθος, για να πλέξει το εγκώμιο ανδρών που επιχειρούν να διασώσουνι αυτά τα μνημειώδη έργα τέχνης.
Με τους George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, John Goodman, Jean Dujardin κ.α.
Κυριακή, 9/2
Historia del miedo, Benjamin Naishtat
Ένα ελικόπτερο της αστυνομίας πετά πάνω από μια περιφραγμένη κοινότητα στα περίχωρα μιας μεγάλης πόλης. Κάτι πρέπει να έχει συμβεί. Η πρώτη εικόνα μας μεταφέρει την παράνοια που καλύπτει αυτή την ταινία, σχετικά με τους φόβους μιας όλο και πιο αποκομμένη κοινωνική τάξη. Ακόμη και μια τρύπα στο φράκτη αντιπροσωπεύει μια απειλή για τη ζωή...
Η ταινία του Benjamin Naishtat είναι ένα ειρωνικό πορτρέτο μιας διαρκούς κατακερματισμένης κοινωνίας. Όταν η Αργεντινή σείστηκε από μια σοβαρή οικονομική κρίση εδώ και αρκετά χρόνια, οι πολιτικοί εκμεταλλευόταν τους φόβους των ανθρώπων, προκειμένου να προωθήσουν ένα γενικό αίσθημα ανασφάλειας. Η κάμερα από απόσταση συλλαμβάνει, αλλά και αμφισβητεί με μια οπτική που στιγματίζεται από το γελοίο και παράλογο αυτό το διάχυτο άγχος και σχεδόν πρωτόγονο φόβο μιας προστατευμένης κοινότητας.
Kreuzweg, Dietrich Brüggemann
Η 14χρονη Μαρία βρίσκεται μετέωρη ανάμεσα σε δύο κόσμους. Στο σχολείο έχει όλα τα τυπικά ενδιαφέροντα μιας έφηβης, αλλά όταν είναι στο σπίτι, με την οικογένειά της, τότε ακολουθεί τις διδασκαλίες της Κοινωνίας του Αγίου Πίου ΧΙΙ και τις παραδοσιακές διδαχές του καθολικισμού. Ό, τι η Μαρία σκέφτεται και πράττει πρέπει να τεθεί υπό την κρίση του Θεού. Και επειδή ο Κύριος είναι ένας αυστηρός κριτής, ζει με διαρκή φόβο για τη διάπραξη κάποιου παραπτώματος. Πώς μπορεί να συμβιβάσει τα συναισθήματά της για ένα συμμαθητή με τον όρκο της για να διατηρήσει την αγνότητα της καρδιάς και την αγάπη της για τον Θεό; Η Μαρία βρίσκει σύντομα τον εαυτό της παγιδευμένο σε διασταυρούμενα πυρά...
Ο Dietrich Brüggemann θέτει την νεαρή του πρωταγωνίστρια σε μια συναισθηματική δοκιμασία. Η βάση της ταινίας είναι δεκατέσσερις εικόνες που βασίζονται στις θρησκευτικές αγιογραφίες του Via Crucis (Σταθμοί του Σταυρού): από το «Ο Ιησούς καταδικάζεται σε θάνατο» έως το «Το σώμα του Ιησού που στον τάφο» .
Δευτέρα, 10/2
Aimer, boire et chanter, Alain Resnais
Εν μέσω των ετοιμασιών για το ανέβασμα ενός έργου, ο Colin και η Kathryn μαθαίνουν ότι ο φίλος τους George είναι σοβαρά άρρωστος και τού απομένουν λίγοι μήνες ζωής. Η ζωή τους διαλύεται - όχι μόνο για την Kathryn, ο οποία ήταν κάποτε σύντροφος του George, αλλά και για τις φίλες της Tamara και Monica. Η θύελλα των συναισθημάτων που βίωσαν στη νεότητα τους, αλλά και τα όνειρά τους που ποτέ δεν υλοποιήθηκαν έρχονται ξανά στο προσκήνιο. Προς μεγάλη απογοήτευση των αξιοσέβαστων μεσοαστών συζύγων τους, οι γυναίκες τσακώνονται για το ποια από όλες θα πρέπει να συνοδεύσει τον George στο τελευταίο του ταξίδι. ..
Μετά τις ταινίες Smoking/No Smoking (1993) και Coeurs (2006), αυτή είναι η τρίτη φορά που ο πρύτανης του γαλλικού σινεμα Alain Resnais επιλέγει να διασκευάσει ένα θεατρικό έργο του Βρετανού θεατρικού συγγραφέα Alan Ayckbourn. Περιορίζοντας τη δράση σε ένα τεχνητό, σχεδόν εξ ολοκλήρου περίκλειστο σύμπαν, ο Alain Resnais καταφέρνει να δημιουργήσει ένα έργο κωμικοτραγικό στο χαρακτήρα, πάνω στις ματαιοδοξίες της ανθρώπινης φύσης. Χρησιμοποιώντας την απόσταση και την ειρωνεία ενός παρατηρητής της ανθρώπινης φύσης, ο βετεράνος δημιουργός στοχάζεται για τη δύναμη της αγάπης και του ερωτικού πόθου, επιτρέποντας τους χαρακτήρες του, οδηγημένοι από τις επιθυμίες, τις ελπίδες και τις εμμονές τους, να εγκαταλείψουν την πεπατημένη.
Με τους Sabine Azéma, Sandrine Kiberlain, Hippolyte Girardot, Michel Vuillermoz κ.α.
Kraftidioten, Hans Petter Moland
Νορβηγία. Χειμώνας. Ο εσωστρεφής και εργατικός Nils οδηγεί το αποχιονιστικό μέσα σ’ ένα αφιλόξενο παγωμένο τοπίο. Έχει μόλις ανακηρυχθεί «πολίτης της χρονιάς» για τις προσπάθειές του, όταν μαθαίνει ότι ο γιος του είναι νεκρός από υπερβολική δόση ηρωίνης. Αρνούμενος να πιστέψει την επίσημη εκδοχή του θανάτου του γιου του και υποψιαζόμενος ότι δολοφονήθηκε, αρχίζει μια έρευνα. Μια απροσδόκητη ανατροπή τον αναγκάζει να γίνει ένας ήρωας που μάχεται τον υπόκοσμο –κάποιος που του οποίου η ταυτότητα παραμένει κρυφή.
Μια μακάβρια μαύρη κωμωδία που διαδραματίζεται μέσα σ’ ένα χειμερινό λευκό τοπίο, γεμάτη από εντυπωσιακές εικόνες. Η σκηνοθεσία χρησιμοποιεί στοιχεία από μια μαύρη κωμωδία για να απεικονίσει την εισόδου του κεντρικού χαρακτήρα της Nils στο σύμπαν των γκάνγκστερ. Παράλληλα, σχεδιάζονται, με λεπτότητα, τα πορτραίτα των σουηδικής, νορβηγικής και της σερβικής καταγωγής μαφιόζων.
Με τους Stellan Skarsgård, Bruno Ganz.
Tui Na/ Blind Massage, Lou Ye
Nanjing, Κίνα. Ο Ma, λόγω ενός ατυχήματος στην παιδική ηλικία, έχει χάσει την όρασή του, και τώρα στηρίζει για την επιβίωση του στην ακοή του. Οι συνάδελφοι στο στούντιο μασάζ που δουλεύει ζουν μια παρόμοια ζωή. Τα πρόσωπα αυτής της ταινίας: ο Wang, ο οποίος ασχολείται με παράνομες συναλλαγές χρημάτων, η αρραβωνιαστικιά του Kong, που ξέρει ότι οι γονείς της ποτέ δεν θα αποδέχονταν έναν τυφλό σαν ο σύζυγός της. Υπάρχει επίσης ο Yiguang, ο οποίος έχασε την όρασή του σε ένα ατύχημα στα ορυχεία. Υπάρχει η νεαρή πόρνη Mann, την οποία ο Ma ερωτεύεται.
Με την κάμερα να τους παρακολουθεί στενά, καθώς περπατούν ψηλαφώντας, και με μια ηχητική μπάντα όπου καταγράφεται και ο παραμικρότερος θόρυβος, η ταινία αυτή εισέρχεται στην επικράτεια του σκότους. Ο Lou Ye παρακολουθεί τους πρωταγωνιστές του καταγράφοντας τη ζωή τους, εξερευνώντας τις επιθυμίες και τα όνειρά τους, αλλά και σκιαγραφώντας την πραγματικότητα της ζωής στη σύγχρονη Κίνα. Οι γεμάτες ευαισθησία ερμηνείες των ηθοποιών, εικόνες σ’ ένα ύφος αντισυμβατικό και το πειραματικό μοντάζ της ταινίας, αποδίδουν το συναισθηματικό σύμπαν των τυφλών πρωταγωνιστών, την αντίληψή τους για την ομορφιά και την επιθυμία.
Στο σπίτι/ At Home, Αθανάσιος Καρανικόλας
Για πάρα πολλά χρόνια, στην εποχή της ευημερίας, η γεωργιανής καταγωγή Nadja ήταν το μέλος μιας ελληνικής μεγαλοαστικής οικογένειας: Εργαζόταν ως οικονόμος. Τώρα όμως, στο καιρό της κρίσης, είναι σοβαρά άρρωστη και χωρίς δουλειά. Ωστόσο, τίποτε πάνω της δεν δηλώνει πώς αυτά τα δύο τραυματικά γεγονότα την έχουν με κάποιο τρόπο επηρεάσει.
Μια ταινία από εκτυφλωτικό φως, στην οποία η δυστυχία δεν είναι εμφανής στις εικόνες. Είναι καλοκαίρι, η θάλασσα λάμπει . Η θέα είναι εκπληκτική από τη βίλα πάνω από το Αιγαίο Πέλαγος. Μόνο σταδιακά αποκαλύπτεται η συνολική εικόνα: υπάρχουν σαφείς αντιθέσεις και διακρίσεις μεταξύ κορυφής και βάσης, εγχώριου και ξένου, ασθενών με ή χωρίς ασφάλιση υγείας. Ωστόσο, για τη Nadja αυτές διακρίσεις και αντιθέσεις δεν είναι καν το θέμα. Επιπλέον η Nadja δεν μάχεται καν για τα δικαιώματά της. Κρατά μέσα της τα συναισθήματά της: δίνει προτεραιότητα όχι στη εργασία της, αλλά στους συναισθηματικούς δεσμούς της.
Στυλιζαρισμένη, αλλά έχοντας πάντα στο στόχαστρό της τον πραγματικό κόσμο, η σκηνοθεσία χρησιμοποιώντας κομψές στη σύνθεση εικόνες σινεμασκόπ και απεικονίσεις του χώρο. Αφηγείται την ιστορία μιας χαμηλών τόνων ηρωίδας που βρίσκεται αντιμέτωπη με την αγριότητα στο κοινωνικό τοπίο, με το ύφος ενός ευαίσθητου μελοδράματος. Χωρίς κοντινά πλάνα, χωρίς μεγάλα συναισθηματικά ξεσπάσματα : η ταινία είναι ένα δείγμα μεγάλου σινεμά.
Ο Αθανάσιος Καρανικόλας δηλώνει σχετικά: «Αυτή είναι η πρώτη συνειδητή μου προσπάθεια να βρω τη δική μου γλώσσα στο κινηματογραφικό αυτό γένος που ονομάζεται μελόδραμα, χωρίς όμως να θέλω να κάνω μια «μελοδραματική» ταινία, που σημαίνει φθηνό συναισθηματισμό και ψεύτικα δάκρυα. Αυτό που ήθελα εξ αρχής ήταν ένα «στεγνό» μελόδραμα. Το ότι ονομάζεις τη ταινία «ένα μεγάλο μελόδραμα στο μέγεθος μιας σουίτας δωματίου» είναι πραγματικά πολύ κοντά στις προθέσεις μου».
Τρίτη, 11/2
Το μικρό ψάρι (Stratos), Γιάννης Οικονομίδης
Ο Στρατός δουλεύει τη νύχτα σε ένα αρτοποιείο, ενώ τη μέρα εκτελεί συμβόλαια θανάτου. Όλα του τα χρήματα τα δίνει στον Γιώργο, τον αδελφό του Λεωνίδα, που οργανώνει ένα παράτολμο σχέδιο απόδρασης για να βγάλουν τον Λεωνίδα από την φυλακή. Το μόνο πράγμα που απασχολεί τον Στράτο είναι να εξοφλήσει το χρέος του στον Λεωνίδα. Η μέρα της απόδρασης, η πιο σημαντική μέρα της ζωής του, πλησιάζει…
Στην τέταρτη μεγάλου μήκους ταινία του, ο Γιάννης Οικονομίδης τοποθετεί στο κέντρο τον χαρακτήρα ενός μονήρη επαγγελματία δολοφόνου: ο στόχος του είναι να διερευνήσει έναν θλιβερό και έρημο κόσμο. Η θλίψη και η απελπισία, που σημαδεύει τον πρωταγωνιστή του, αντανακλά την απελπισία μιας κοινωνίας που έχει παραδοθεί, που έχει εγκαταλείψει τις αξίες της, που επέτρεψε η μάσκα του πολιτισμού να πέσει.
Praia do futuro, Karim Aïnouz
Το νερό είναι η ζωή του ναυαγοσώστη Donato και η θάλασσα είναι το σπίτι του. Η «Παραλία του μέλλοντος», που αναφέρεται στον τίτλο της ταινίας, θα δώσει στη ζωή του μια νέα κατεύθυνση. Ο Donato θα σώσει τον Konrad, ένα γερμανό τουρίστα, που κινδυνεύει να πνιγεί. Ο Konrad και ο σωτήρα του θα έρθουν κοντά και η αρχική σωματική έλξη σύντομα μετατρέπεται σ’ ένα βαθύτερο συναισθηματικό δεσμό. Ο Donato θα ακολουθήσει τον Konrad στο Βερολίνο …
Σε νέα μεγάλου μήκους ταινία του, ο βραζιλιάνος σκηνοθέτης Karim Aïnouz, που ζει στο Βερολίνο, και πάλι παρακολουθεί εκείνους που αναζητούν την αγάπη και την ταυτότητα, που είναι έτοιμοι να ρισκάρουν τα πάντα για να ανακαλύψουν τον εαυτό τους και τα συναισθήματά τους.
Zwischen Welten, Feo Aladag
Ο Jesper είναι στρατιώτης του γερμανικού στρατού. Παρά το γεγονός ότι ο αδερφός του σκοτώθηκε, ενώ υπηρετούσε στο Αφγανιστάν, ωστόσο, και ο ίδιος υπηρετεί μακρινή εμπόλεμη ζώνη. Στην μονάδα του ανατίθεται η προστασία από τους Ταλιμπάν ενός απομακρυσμένου χωριού. Ένα από τα άτομα που τη συνοδεύουν είναι ο Tarik ένας νέος ερμηνευτής: δουλειά είναι η διαμεσολάβηση ανάμεσα στους στρατιώτες και τους χωρικούς. Όμως η εμπόλεμη κατάσταση θα διαταράξει τις ισορροπίες στις σχέσεις τους…
Η Feo Aladag χρησιμοποιεί αυτό το πορτρέτο ενός στρατιώτη της ISAF, που υπηρετεί στο Αφγανιστάν, για να διερευνήσει τους δεσμούς συγγένειας και σχέσεις ετερότητας, την εμπιστοσύνη και την αποτυχία. Θέτει κάποια σημαντικά ερωτήματα: Πώς μπορεί ανθρώπινες μπορεί να είναι οι ενέργειές και οι πράξεις, αν είναι δέσμιες μιας αυστηρής στρατιωτικής γραφειοκρατίας; Τι απομένει από τα ιδανικά της ανθρώπινης αξιοπρέπειας, όταν είστε προσκολλημένοι σ’ ένα καθημερινό αγώνα για επιβίωση;
Τετάρτη, 12/2
Bai Ri Yan Huo/ Black Coal, Thin Ice, Diao Yinan
Βόρεια Κίνα, 1999. Μια φρικιαστική ανακάλυψη γίνεται σε μια μικρή πόλη: ανακαλύπτονται μια σειρά πτωμάτων. Στην επιχείρηση σύλληψης ενός υπόπτου- δολοφόνου σκοτώνονται δύο αστυνομικοί, ενώ ένας τρίτος τραυματίζεται σοβαρά. Ο επιζών αξιωματικός Zhang Zili αποτάσσεται από το Σώμα και βρίσκει εργασία ως φύλακας σε ένα εργοστάσιο. Πέντε χρόνια αργότερα, μια άλλη σειρά από μυστηριώδεις φόνους συμβαίνει. Με τη βοήθεια από έναν πρώην συνάδελφο του, ο Zhang αποφασίζει με δική του πρωτοβουλία να ασχοληθεί με την υπόθεση. Ανακαλύπτει ότι όλα τα θύματα είχαν σχέση με την Wu Zhizhen, μια νεαρή γυναίκα που εργάζεται σε ένα καθαριστήριο. …
Η τρίτη μεγάλου μήκους ταινίας αυτού του σκηνοθέτη είναι ένα νουάρ θρίλερ με χρώματα σκοτεινά. Ο Diao Yinan χρησιμοποιεί τους χαρακτήρες του πρώην αστυνομικός και της femme fatale ως μια άμεση αναφορά σε κλασικές ταινίες με ντετέκτιβ. Η σκηνοθεσία παίζει υπαινικτικά με τα κλισέ του είδους, ενώ εστιάζει στη ζωή καθημερινών ανθρώπων.
La tercera orilla, Celina Murga
Ο Nicolás ζει σε μια μικρή πόλη της Αργεντινής, στην επαρχία Entre Rios. Ο πατέρας του Jorge είναι ένας σεβάσμιος γιατρός που ζει μια διπλή ζωή: έχει δύο οικογένειες. Στα μάτια του Nicolás, του μεγαλύτερου γιου του, ο Jorge είναι κάποιος που μπορεί να ονομάσει «μπαμπά». Αφού περάσουν την μέρα μαζί, ο Jorge επιστρέφει στην άλλη του οικογένεια –σ΄ αυτήν έχει εκχωρήσει τα περισσότερα. Ο Nicolás αναλαμβάνει το ρόλο του πατέρα: φροντίζει τα αδέλφια του, παρηγορεί τη μητέρα του και αναλαμβάνει τα οικονομικά θέματα. Η ασυνέπεια των δύο παράλληλων κόσμων γίνεται ακόμα πιο εμφανής όταν ο Jorge προσκαλεί τον Nicolás να ακολουθήσει τα βήματά του…
Aloft, Claudia Llosa
Η ιστορία μιας μητέρας που αγωνίζεται να μεγαλώσει τα δυο παιδιά της, δουλεύοντας σε μια φάρμα, ώσπου η συνάντησή της με έναν θεραπευτή θα της αποκαλύψει τις θεραπευτικές δυνάμεις που διέθετε χωρίς να το γνωρίζει. Είκοσι χρόνια μετά, ο Ιβάν, ο μεγαλύτερος γιος της, ξεκινάει με τη βοήθεια μιας νεαρής δημοσιογράφου την αναζήτηση της μητέρας του που τον είχε εγκαταλείψει, όταν ήταν παιδί.
Στο Aloft η Claudia Llosa, που το 2009 είχε κερδίσει τη Χρυσή Άρκτο για την ταινία της La teta asustada, αφηγείται μια ιστορία για την προσωπική ευθύνη και τις ριζικές αλλαγές. Και χρησιμοποιεί ένα αινιγματικό πλέγμα αναδρομών για να φωτίσει τις αιτίες ενός ταξιδιού στα βάθη ενός άγνωστου τοπίου, στην παγωμένη άκρη της γης. Εκεί όπου μια συνάντηση θα θέσει υπό αμφισβήτηση το νόημα της ζωής των ηρώων και θα τους ωθήσει να επαναπροσδιορίσουν τη στάση τους, παρά τις αβεβαιότητες που τους ταλανίζουν και την απόσταση που τους χωρίζει.
Η σκηνοθέτιδα δηλώνει για την ταινία: «Μια μητέρα που εγκαταλείπει το παιδί της για το κοινό καλό. Ένας γιος που εγκαταλείπει τον εαυτό του για να αντέξει το βάρος της τραγωδίας. Και μια γυναίκα που εγκαταλείπει τη ζωή της ακολουθώντας την εμμονή της να θεραπευτεί. Τρεις χαρακτήρες ξεδιπλώνονται μπροστά μας, αντανακλώντας τις δύσκολες ισορροπίες για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης ζωής. Το Aloft ταξιδεύει στους κόσμους της τέχνης και της φύσης για να εξερευνήσει το νόημα της θεραπείας και του θανάτου, ενώ μας φέρνει αντιμέτωπους με το μέγεθος εννοιών, όπως αυτές της αγάπης και της πίστης, της τάξης και του χάους. Έννοιες που αδυνατούμε να τις συλλάβουμε αποκλειστικά και μόνο με τη δύναμη της λογικής. Το να κατανοήσουμε την ίδια μας τη φύση είναι το πιο δύσκολο εγχείρημα και ίσως μόνο η τέχνη μπορεί να μας βοηθήσει, προσφέροντάς μας τη δυνατότητα της κάθαρσης και του εξαγνισμού. Η ταινία βάζει τελικά το θεατή μέσα σε ένα ταξίδι στο άπειρο, στο απόλυτο λευκό, εκεί όπου είναι αδύνατο να κρυφτεί. Ένα ταξίδι μέσα στον ίδιο του τον εαυτό.»
Πέμπτη, 13/2
Boyhood, Richard Linklater
Ξεκινώντας από το 2002, και για κάθε χρόνο, ο Richard Linklater/ Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ βρισκόταν με τους ίδιους ηθοποιούς μπροστά από την κάμερα. Σκοπός του να δώσει τη δυνατότητα στο θεατή να παρατηρήσει ανθρώπους που ζουν τη ζωή τους - και ότι συμβαίνει σ’ αυτήν- κατά τη διάρκεια μιας μεγάλης χρονικής περιόδου. Άμεσος και ευτυχής που πειραματίζεται , ο Linklater παρακολουθεί τον ήρωα του, Mason από τα πρώτα γυμνασιακά του στο Ώστιν, μέχρι την είσοδο του κολέγιο. Ο Mason έχει να αντιμετωπίσει την ενοχλητική αδελφή και τους διαζευγμένους γονείς του. Τον ανώριμο συναισθηματικά πατέρας του τον υποδύεται ο Ethan Hawke, ενώ την ασταθή συναισθηματικά μητέρα του η Patricia Arquette.
Η εκτενής και χαλαρή αφήγηση εστιάζει στις επιθυμίες, τους πόθους και τις ανησυχίες –μικρές και μεγάλες- , τις ανάγκες και τους φόβους ενός εφήβου. Προσφέρει έτσι μια πανοραμική εικόνα της παιδικής ηλικίας, της εφηβείας και της νεανικής ζωής στην Αμερική του σήμερα.
Wu Ren Qu/ No Man´s Land, Ning Hao
«Αυτή είναι μια ιστορία για τα ζώα », ανακοινώνει ο ήρωας της ταινίας, ένας δικηγόρος που ονομάζεται Pan Xiao. Και πράγματι ό,τι ακολουθεί είναι δύο γεράκια που πιάστηκαν παράνομα στην έρημο Taklamakan στην επαρχία Xinjiang. Τέτοιου είδους πουλιά αξίζουν πολλά. Ο Pan Xiao, ο οποίος έρχεται από την μεγάλη πόλη έχοντας ταξιδέψει 500 χιλιομέτρων μέσα σ' αυτή τη βραχώδη έρημο είναι ο πρωταγωνιστής. Η εμπειρία του ταξιδιού θα είναι συγκλονιστική…
Η απληστία είναι η κινητήρια δύναμη αυτής της ιστορίας. Ο Ning Hao (Mongolian Ping Pong) δημιούργησε μια οπτικά συναρπαστική, φιλοσοφημένη παραβολή για μια κοινωνία που έχει εκτροχιαστεί, μια κοινωνία που παραβλέπει τις ηθικές αρχές, όταν πρόκειται για τον πλούτο και τη εξουσία. Αποτίοντας ένα φόρο τιμής στα ιταλικά western του Sergio Leone, η σκηνοθεσία αξιοποιεί το ζοφερές και τραχύ τοπίο της έρημου για να απεικονίσει τον εσωτερικό κόσμο των πρωταγωνιστών της.
Παρασκευή, 14/2
Chiisai Ouchi/ The Little House, Yoji Yamada
Μετά το θάνατο της άτεκνης Taki, ο Takeshi, ένας νεαρός συγγενής της, ανακαλύπτει πολλές πυκνογραμμένες σελίδες με τις αναμνήσεις της. Σ’ αυτές καταγράφεται η ζωή της: όταν ήταν νέα εργαζόταν ως υπηρέτρια και νταντά για την οικογένεια Hirai σε ένα μικρό σπίτι στο Τόκιο. Ο Masaki είναι ο επικεφαλής του σπιτιού, αλλά και επικεφαλής του τμήματος σ’ ένα εργοστάσιο παιχνιδιών. Στον απόηχο της επιθετικής επεκτατική πολιτική της Ιαπωνίας στις αρχές της δεκαετίας του 1940, η σύζυγος του Masaki, Tokiko ερωτεύεται τον Shoji, ένα απόφοιτο της σχολής καλών τεχνών.
Η ταινία του βετεράνου Ιάπωνα Yoji Yamada είναι μια ευαίσθητη ψυχολογικά και υπαινικτική απεικόνιση της συναισθηματικής ζωής των χαρακτήρων. Επιπλέον είναι και μια απεικόνιση του ταραχώδους ιστορικού πλαισίου μέσα στο οποίο διαδραματίζεται η αφήγηση. Αυτό το παιχνίδι των κρυμμένων παθών αναπτύσσεται μπροστά από το σκηνικό της ιαπωνικής πολιτικής και των τεκταινομένων στο κοινωνικό πεδίο, πριν και αλλά και κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.
Macondo, Sudabeh Mortezai
Ανάμεσα στο αεροδρόμιο, τον αυτοκινητόδρομο και τις όχθες του Δούναβη στην Simmering, μια βιεννέζικη συνοικία, υπάρχει ένα ολόκληρος σύμπαν. Πίσω από τους τοίχους με λαμαρίνες και στρατώνες βρίσκεται η Macondo, η εγκατάσταση των προσφύγων, όπου στεγάζονται περίπου 3000 αιτούντες άσυλο από 22 οι διαφορετικές χώρες. Ένας από αυτούς είναι ο 11χρονος Ramasan, ο οποίος έχει έρθει εδώ από την Τσετσενία, με τη μητέρα του και δύο νεότερες αδερφές. Ο πατέρας του σκοτώθηκε στις πολεμικές συγκρούσεις με τους Ρώσους -τουλάχιστον έτσι του έχουν πει. Ο Ramasan προσπαθεί με κάθε τρόπο να αντικαταστήσει τον πατέρα του. Όταν όμως καταφθάνει ξαφνικά στο Macondo ένας άνδρας με το όνομα Isa, φίλος του πατέρα του, τότε η ζωή του Ramasan αλλάζει...
Στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, η Sudabeh Mortezai σχεδιάζει το πορτραίτο ενός αγόριου, διχασμένου μεταξύ ιδανικών και πραγματικότητας. Η κάμερα παραμένει προσκολλημένη πάνω στο νεαρό πρωταγωνιστή, ο οποίος βρίσκεται σε μια καμπή της ζωής: αναζητά απαντήσεις για ερωτήματα σχετικά με την ευθύνη και την τιμή. Μια ευαίσθητη ταινία παρατήρησης, που αποφεύγει τους κραυγαλέους τόνους και που πηγαίνει πέρα από τα κλισέ.
La belle et la bête, Christophe Gans
Η πλέον πρόσφατη διασκευή του γνωστού παραμυθιού έχει στο κέντρο δύο σταρ: τη Lea Seydoux και τον Vincent Cassel.
1810. Ένα ναυάγιο προκαλεί την οικονομική καταστροφή σ’ έναν πλούσιο έμπορο πατέρα τριών θυγατέρων και τριών γιών. Η οικογένεια μετακομίζει στη ύπαιθρό, όπου ζουν σε συνθήκες φτώχιας. Μόνο η νεότερη, η όμορφη Belle, είναι ενθουσιασμένη με την αγροτική ζωή. Η μοίρα χτυπά αλύπητα για άλλη μια φορά: ο πατέρας μαδά ένα τριαντάφυλλο για την Belle στο μαγεμένο κήπο ενός παλατιού και καταδικάζεται σε θάνατο από τον ιδιοκτήτη του κάστρου, που είναι ένα τέρας. Η ατρόμητη Belle προσφέρεται να πάει στο παλάτι και να ανταλλάξει τη ζωή της με αυτή του πατέρα της.
(πηγή κατάλογος Berlinale, σημειώσεις για την παραγωγή. Μετάφραση, σύνταξη Σ.)