queen2.jpg

της Vanessa Thorpe /The Observer

Την παραμονή της τελετής απονομής των βραβείων BAFTA, όπου η Ελεν Μίρεν/ Helen Mirren τιμήθηκε με την ύψιστη διάκριση της βρετανικής κινηματογραφικής βιομηχανίας (BAFTA fellowship) για το σύνολο της προσφοράς της στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση, η ηθοποιός μίλησε στον Observer εκφράζοντας τη χαρά της για τη βράβευση, αλλά και την ανησυχία της για τη βία που έχει κατακλύσει τα τελευταία χρόνια τη μεγάλη και τη μικρή οθόνη.
Επισήμανε ιδιαίτερα τη μεγάλη αύξηση των δολοφονιών γυναικών στις τηλεοπτικές ταινίες. Οπως είπε, συμφωνεί με τον θεατρικό συγγραφέα Ντέιβιντ Χέαρ, ο οποίος πρόσφατα διαμαρτυρήθηκε για την αιμοδιψή φύση των περισσότερων δραματικών σειρών που προβάλλονται στη βρετανική τηλεόραση. Και πρόσθεσε ότι υπάρχει μια σαφής «σεξιστική» διαφορά όσον αφορά τα πτώματα: «Τα περισσότερα θύματα είναι νεαρές γυναίκες», είπε.
queen1.jpg
Συσσώρευση...
Ο Ντέιβιντ Χέαρ είχε μιλήσει επικριτικά για τον συνεχώς αυξανόμενο αριθμό δολοφονιών στην τηλεόραση, με την ευκαιρία της προβολής από το BBC της δεύτερης σειράς της τριλογίας του, με πρωταγωνιστή τον Johnny Worricker, την περασμένη εβδομάδα. «Προσωπικά δεν μπορώ να ανεχθώ αυτή την τρομερή συσσώρευση πτωμάτων στις οθόνες. Το βρίσκω πραγματικά γελοίο», είπε. Ο Βρετανός συγγραφέας πρόσθεσε ότι η δημοφιλής στη Βρετανία σκανδιναβική σειρά «Η γέφυρα» είναι από τους πρωταθλητές στους βίαιους θανάτους, αν και οι βρετανικές σειρές δεν πάνε πίσω. Πλήθος πτώματα κάνουν την εμφάνισή τους σε σειρές όπως «Silent Witness», «Ripper Street», «Whitechapel», «What Remains» και «The Fall».
Οι απόψεις της Ελεν Μίρεν για το επίπεδο βίας στην οθόνη είχαν γίνει γνωστές από τότε που πρωταγωνίστησε στην πρώτη από τις αμερικανικές ταινίες περιπέτειας «Red» και «Red 2», μαζί με τον Μπρους Γουίλις και τον Τζον Μάλκοβιτς. Ενας από τους πρώτους ρόλους που την έκαναν διάσημη ήταν η Βικτόρια, η φιλενάδα του Μπομπ Χόσκινς στο βρετανικό φιλμ του 1980 «The Long Good Friday», ένα βίαιο γκανγκστερικό θρίλερ που απέσπασε ευνοϊκές κριτικές.
Ωστόσο, πριν από δύο χρόνια η ηθοποιός ζήτησε από τον σκηνοθέτη του «Red 2», Ντιν Παριζό, να φροντίσει ώστε η ίδια να μην απεικονίζεται να σκοτώνει ανθρώπους. «Φοβάμαι πως ήταν μια χαμένη μάχη», είπε. «Ομως με στενοχωρεί τρομερά όταν βλέπω ταινίες όπου άνθρωποι δολοφονούνται έτσι τυχαία και ανέμελα. Σκέφτομαι πως όλοι έχουν οικογένειες που τους περιμένουν, παιδιά στο σπίτι».
Η 68χρονη ηθοποιός επισήμανε ότι θα της άρεσε να αναλάβει και πάλι έναν νέο τηλεοπτικό ρόλο, αν μπορούσε να αποφύγει τη βίαιη πλοκή, γιατί πιστεύει ότι μερικές από τις καλύτερες συγγραφικές δουλειές γίνονται σήμερα για τα τηλεοπτικά φιλμ και τις δραματικές σειρές. «Πιστεύω πως η βρετανική τηλεόραση έχει εξαιρετικές επιδόσεις εδώ και πολύ καιρό. Οταν με ρωτούσαν στις ΗΠΑ πώς τα πάει η βρετανική κινηματογραφική βιομηχανία, τους έλεγα “ζει και βασιλεύει, στην τηλεόραση”. Τώρα νομίζω ότι οι Αμερικανοί μάς έχουν φτάσει και παράγουν και αυτοί σπουδαία τηλεόραση. Η Βρετανία το κάνει αυτό από τον καιρό των πρώτων έργων του Ντένις Πότερ και του Στίβεν Πολιάκοφ, αλλά και με όλες τις τηλεοπτικές διασκευές κλασικών λογοτεχνικών έργων».
Προτού γίνει ευρύτερα γνωστή στο τηλεοπτικό κοινό υποδυόμενη την ντετέκτιβ Τζέιν Τένισον στη βραβευμένη σειρά «Prime Suspect», τη δεκαετία του ’90, η Ελεν Μίρεν εμφανίστηκε σε υψηλής ποιότητας τηλεοπτικές ταινίες όπως οι διασκευές των θεατρικών έργων «Blue Remembered Hills» του Ντένις Πότερ (1979) και «Soft Target» του Στίβεν Πολιάκοφ (1982). Η ηθοποιός κέρδισε ένα από τα τέσσερα βραβεία Emmy που της έχουν απονεμηθεί στις ΗΠΑ για την ερμηνεία της βασίλισσας Ελισάβετ Α΄ στη μίνι σειρά του Channel 4, τo 2005. Κέρδισε άλλο ένα το 2007 όταν επανέλαβε τον ρόλο της Τζέιν Τένισον στο «Tennison’s Final Act».
Η Ελεν Μίρεν, η οποία είναι παντρεμένη με τον Αμερικανό σκηνοθέτη Τέιλορ Χάκφορντ, είναι η μόνη ηθοποιός που έχει ερμηνεύσει τόσο την Ελισάβετ Α΄ όσο και την Ελισάβετ Β΄ στην οθόνη. Για την ερμηνεία της Ελισάβετ Β΄ στην ταινία του 2006 «Η βασίλισσα», η ηθοποιός τιμήθηκε με τρία βραβεία: BAFTA, Χρυσή Σφαίρα και Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου.

Από χέρια... πριγκιπικά
Η Ελεν Μίρεν πιστεύει, όπως είπε, ότι η βρετανική ηθοποιία γνωρίζει μεγάλη άνθηση τα τελευταία χρόνια, τόσο στον κινηματογράφο όσο και στην τηλεόραση. Απαντώντας σε ερώτηση για τις προβλέψεις της την παραμονή της απονομής των βραβείων BAFTA, εξέφρασε την ελπίδα να βραβευθεί η ταινία «12 χρόνια σκλάβος». «Ξέρω ότι η ταινία έχει προσελκύσει αρκετά την προσοχή, αλλά η βράβευση θα λειτουργήσει θετικά διότι θα τη δει περισσότερος κόσμος». Η ελπίδα της, τελικά, εκπληρώθηκε καθώς το φιλμ κέρδισε το βραβείο για την καλύτερη ταινία.
Η βράβευσή της στα φετινά BAFTA για το σύνολο της προσφοράς της είχε προαναγγελθεί, και η ηθοποιός δήλωσε το περασμένο Σάββατο ότι η διάκριση είναι γι’ αυτήν μεγάλη τιμή. «Δεν πιστεύω ότι ο πρίγκιπας Ουίλιαμ θα συμφωνούσε να μου απονείμει ο ίδιος το βραβείο αν πίστευε ότι τα πήγα χάλια όταν υποδύθηκα τη γιαγιά του», είπε γελώντας.
Η διάκριση «BAFTA fellowship» έχει απονεμηθεί στο παρελθόν, μεταξύ άλλων, στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ, στον Αντονι Χόπκινς, στην Τζούντι Ντεντς, στη Βανέσα Ρεντγκρέιβ και στον Μάρτιν Σκορσέζε.

( ελληνική μετάφραση εφ. Η Καθημερινή  23.02.2014 )