(Πειρατεία στον ωκεανό)
του Tobias Lindholm
kapring.jpg

Σ' αυτήν τη σύγχρονη και εκσυγχρονισμένη εκδοχή ενός κλασσικού κινηματογραφικού είδους -ταινίες με πειρατές- ο σκηνοθέτης Tobias Lindholm (σεναριογράφος στο χώρο του δανέζικου σινεμά -Borgen, Submarino, The Hunt), εστιάζει στα πρόσωπα αλλές και τις διαδικασίες μιας διαπραγμάτευσης.
Ένα δανέζικο πλοίο, καθώς πλέει στον Ινδικό Ωκεανό, δέχεται την επίθεση Σομαλών πειρατών και καταλαμβάνεται απ’ αυτούς. Η αφήγηση της ταινίας παρακολουθεί τα τεκταινόμενα πάνω στο πλοίο, αλλά και όσα συμβαίνουν στο κέντρο διοίκησης της ναυτιλιακής εταιρείας, στην οποία ανήκει το πλοίο: τις διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωση του πληρώματος.
Τοποθετώντας στο κέντρο αυτό το περιστατικό ναυτικής πειρατείας, η σκηνοθεσία υπακούοντας στην τυπολογία ενός θρίλερ, εστιάζει πάνω στα πρόσωπα, που εμπλέκονται σ’ αυτήν, δημιουργώντας καταρχάς μια πινακοθήκη χαρακτήρων.
Η δραματική πλοκή της ταινίας συντίθεται από ένα πυκνό ιστό σχέσεων (με τις ανάλογες εντάσεις και συγκρούσεις), ανάμεσα στα διάφορα πρόσωπα, τόσο μεταξύ αυτών που είναι πάνω στο πλοίο (ναυτών και πειρατών), όσο και αυτών που βρίσκονται στα γραφεία της ναυτιλιακής εταιρείας. Οι σχέσεις αυτού του πυκνού ιστού είναι στην πλειοψηφία τους σχέσεις  "εξουσιαστής -εξουσιαζόμενος", και ότι πάντα απορρέει απ' αυτήν τη σχέση είναι η βία. Στο κέντρο, λοιπόν, υπάρχουν τα περιστατικά βίας της πειρατείας, και γι’ αυτό η αφήγηση εστιάζει στη ψυχολογία των προσώπων, τα συναισθήματα τους, στο πως διαχειρίζονται τις ανακλάσεις της βίας.
Πέρα όμως από τα προηγούμενα, ότι έχει σημασία στην αφήγηση είναι οι εντάσεις που προκαλούνται, όχι από κάποια δράση ή συμπλοκή –όπως κάποιος θα υπέθετε λόγω του θέματος-, αλλά από τις διαπραγματεύσεις για την απελευθέρωση και τα λύτρα. Έτσι, παρόλο που υπάρχει μια συναισθηματική εγγύτητα και εμπλοκή, λόγω της βίας, αυτό που τελικά βρίσκεται στο κέντρο της δραματικής πλοκής είναι ο εξορθολογισμός της βίας, η μετατροπή της σ’ ένα αντικείμενο προς διαπραγμάτευση στα πλαίσια μιας εμπορικής οικονομικής συμφωνίας.
Εντέλει αυτό που παρακολουθούμε είναι οι περιπέτειες και περιπλοκές μιας εμπορικής διαπραγμάτευσης...

Δημήτρης Μπάμπας