(Γυμνοί στον ήλιο)
του René Clément
pleinsol.jpg

Ο Τομ Ρίπλεϋ αναχωρεί από την Αμερική για την Ιταλία, με σκοπό να αναζητήσει τον παλιό του συμμαθητή Φίλιπ Γκρίνλιφ, μετά από εντολή (επί πληρωμή) του πλούσιου πατέρα του, ο οποίος ανησυχεί για την αδικαιολόγητη παραμονή του γιου του στη μεσογειακή χώρα. Ο Τομ τον βρίσκει να ζει μια ανέμελη και ηδονιστική ζωή πλεϊμπόι, χωρίς να τον απασχολεί η επιστροφή στο πατρικό του και αμέσως σχεδιάζει, με μεθοδικό όσο και σατανικό τρόπο, τη δολοφονία του Φίλιπ, με απώτερο στόχο να  οικειοποιηθεί την ταυτότητά του...
Ο κατασκότεινος πυρήνας του θαυμάσιου πρώτου και καλύτερου μυθιστορήματος (από τα πέντε) της Πατρίτσια Χάισμιθ με ήρωα τον Τομ Ρίπλεϋ, έναν από τους πιο σαγηνευτικούς αρνητικούς ήρωες της λογοτεχνίας, συλλαμβάνεται μέσα στο αναγεννησιακό ιταλικό φως και στην κάψα του μεσογειακού καλοκαιριού. Ο αμοραλιστής ήρωας της ταινίας απατεώνας, πλαστογράφος και serial killer, αυτό που ουσιαστικά επιδιώκει, είναι ν’ αλλάξει ταυτότητα παίρνοντας τη ζωή και τη θέση ενός άλλου. Πίσω από την αστυνομική ίντριγκα, το σασπένς και τις συμβάσεις του ψυχολογικού θρίλερ που ο Ρενέ Κλεμάν χειρίζεται με μεγάλη σκηνοθετική δεξιοτεχνία, καραδοκεί το υπαρξιακό κενό, η μοναξιά και το αίσθημα της απώλειας. Ο ραδιούργος Ρίπλεϋ, υποδυόμενος ταυτόχρονα και συνεχώς τον εαυτό του και τον άλλο, σε μια ιστορία όπου το καλό και το κακό είναι οι δύο όψεις του ίδιου (κάλπικου) νομίσματος, ουσιαστικά είναι ένας no man΄s land ήρωας – συγγενικός του Ντέιβιντ Λοκ, του ήρωα του αριστουργήματος του Μικελάντζελο Αντονιόνι Επάγγελμα Ρεπόρτερ. Η σκοτεινιά της ταινίας κρύβεται μέσα στη φωτογένεια και στην απαράμιλλη ομορφιά του ιταλικού Νότου και τα πάντα, ακόμα και οι φόνοι εντάσσονται σε μια εστέτ κινηματογραφική διάσταση, όπου η επικίνδυνη ισορροπία του παιχνιδιού της πλαστοπροσωπίας και της παραπλάνησης, διεξάγεται στη διφορούμενη σκακιέρα του είναι και του φαίνεσθαι. Ο 24χρονος Αλέν Ντελόν σε ρόλο έκπτωτου αγγέλου του κακού, στην πρώτη μεγάλη ερμηνεία της καριέρας του, που τον έκανε παγκόσμια γνωστό και αντικείμενο του πόθου όλων των γυναικών, είναι «ένα κινούμενο έργο τέχνης», συνεπικουρούμενος από τους  άξιους συμπρωταγωνιστές του (Μαρί Λαφορέ, Μορίς Ρονέ), την εκτυφλωτική φωτογραφία του Ανρί Ντεκαέ, την εμπνευσμένη μουσική του Νίνο Ρότα και την στιβαρή σκηνοθεσία του Ρενέ Κλεμάν.
Στην ταινία απονεμήθηκε το Βραβείο Έντγκαρ Άλαν Πόε για καλύτερη ξενόγλωσση ταινία.
Θ.Λ.