(Η ώρα του λύκου)
του Michael Haneke
Μια οικογένεια, πηγαίνοντας στο εξοχικό της, ανακαλύπτει πως άνθρωποι ξένοι και άγνωστοι έχουν κάνει κατάληψη στο σπίτι. Ο πατέρας δολοφονείται εν ψυχρώ, και για την Άννα και τα δύο της παιδιά αρχίζει μια αβέβαιη περιπλάνηση σε μια νέα πραγματικότητα που μοιάζει με άνυδρη έρημο στα σύνορα του πουθενά. Τι μένει άραγε από τις “αναλλοίωτες” αξίες και τα “σταθερά” σημεία αναφοράς ενός πολιτισμού που ξαφνικά και αναιτιολόγητα κατρακυλά στο χάος;
Χρησιμοποιώντας, μάλλον ως πρόφαση, τη φόρμα της φουτουριστικής ταινίας επιστημονικής φαντασίας, ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα ζοφερό έργο, βουτηγμένο στον κλίμα μιας επερχόμενης Αποκάλυψης. Όπως και στις προηγούμενες ταινίες του, έτσι και εδώ εμμένει στο νοσηρό κλίμα αποσύνθεσης των δυτικών κοινωνιών, διερευνά τη δυστυχία, την καταστροφή, τις εγγενείς μορφές βίας που συνταράσσουν το εσωτερικό τους. Όπως επισημαίνει ο σκηνοθέτης η ταινία “έγινε ακόμα πιο επίκαιρη μετά τα γεγονότα τις 11ης Σεπτεμβρίου”.
Ο Michael Haneke δηλώνει: “Η ταινία Le Temps du Loup αναφέρεται στην σύγχρονη κοινωνία: σήμερα τα 4/5 της ανθρωπότητας ζει σε συνθήκες πολύ χειρότερες απ' αυτές που απεικονίζονται εδώ. Το μόνο που έκανα ήταν να πάρω αυτές τις συνθήκες διαβίωσης και να τις μεταφυτεύσω στην δική μας γεωγραφική περιοχή. Οι καταστροφές για εμάς (τους Δυτικούς) είναι κάτι που συμβαίνουν κάπου αλλού. Έτσι αυτή δεν είναι μια ταινία για τον τρίτο κόσμο –δεν χρειάζεται να την δουν. Είναι μια ταινία για τους εύπορους λαούς”.
Ο Αυστριακής καταγωγής Michael Haneke γεννήθηκε στο Μόναχο το 1942. Σπούδασε φιλοσοφία, ψυχολογία και θέατρο στη Βιέννη. Το 1967 άρχισε να γράφει σενάρια για τη γερμανική τηλεόραση, και το 1970 να σκηνοθετεί τηλεταινίες. Το 1989, υπογράφει την πρώτη του μεγάλου μήκους ταινία Η έβδομη ήπειρος που προβάλλεται στις Κάννες και το 1992, προκαλεί το κοινό με τη δεύτερη ταινία του, το Benny’s Video, που επικεντρώνεται σ’ έναν έφηβο γοητευμένο από τη βία στην οθόνη. Η βία, σ’ όλες της τις εκφάνσεις, μορφές και παραλλαγές, ως συστατικό στοιχείο του Δυτικού πολιτισμού, θα αποτελέσει τον μόνιμο και σταθερό θεματικό άξονα της προβληματικής του. Ο αυστριακός σκηνοθέτης δεν θα σταματήσει να προκαλεί αντιδράσεις με τις μη συμβατικές και καυστικές ταινίες του:71 fragments d’une chronologie du hasard (1994), Παράξενα παιχνίδια (1997), Άγνωστος κωδικός (2000). Ένα χρόνο αργότερα θα θριαμβεύσει στις Κάννες με την Isabelle Huppert και το Η δασκάλα του πιάνου, μια ταινία που βυθίζει το θεατή σε ένα σαδομαζοχιστικό κόσμο και η οποία ανταμείφθηκε με τα βραβεία καλύτερων ανδρικού και γυναικείου ρόλου (Benoît Maginel/Isabelle Huppert) και το Βραβείο της Kριτικής Eπιτροπής.
(δ.τ.)
Η ώρα του λύκου (Le temps du loup)
Σκηνοθεσία: Michael Haneke.
Σενάριο: Michael Haneke.
Φωτογραφία: Jürgen Jürges.
Σκηνικά: Cristophe Kanter.
Κοστούμια: Lisy Christl.
Ήχος: Guillaume Sciama, Jean-Pierre Laforce.
Μοντάζ: Monika Willi, Nadine Muse.
Ηθοποιοί: Isabelle Huppert, Patrice Chéreau, Béatrice Dalle, Rona Hartner, Maurice Bénichou, Olivier Gourmet.
Παραγωγή: Les films du Losange.
Διάρκεια: 113’. Έγχρωμο. 2003