της Rebecca Zlotowski
grand-central.jpg

Ιστορία ενός ερωτικού τριγώνου, η ταινία που διαδραματίζεται με φόντο ένα πυρηνικό εργοστάσιο, είναι ταυτόχρονα και ένα θρίλερ γεμάτο εντάσεις, όπου στο κέντρο βρίσκεται η εργατική τάξη.
Ο κεντρικός ήρωας της ταινίας είναι ο Gary (στο ρόλο ο Tahar Rahim ένας από τους μεγαλύτερους σταρ στο γαλλικό σινεμά σήμερα), ένας νεαρός εργάτης ο οποίος προσλαμβάνεται σ’ ένα πυρηνικό εργοστάσιο. Καθώς εισέρχεται στο χώρο εργασίας, ταυτόχρονα εντάσσεται και στην εργασιακή του ιεραρχία. Προστάτης του μέσα σ’ αυτόν τον άκρως επικίνδυνο χώρο εργασίας είναι ένας εργοδηγός, ο Toni (Denis Menochet). Ωστόσο είναι η αρραβωνιαστικιά του Toni, η Karole (τον ρόλο υποδύεται η πάντα σαγηνευτική Léa Seydoux), που διαταράσσει το συναισθηματικό του κόσμο. Η κρυφή ερωτική σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους, γεμάτη από τις εντάσεις της παρανομίας, αναστατώνει όχι μόνο συναισθηματικά τον ήρωα…
Στο κέντρο της δραματικής πλοκής και ό,τι προωθεί την αφήγηση είναι το ερωτικό τρίγωνο που σχηματίζεται. Ωστόσο αυτό παρουσιάζεται μέσα από την οπτική –σκοπιά του ήρωα, αφού η σκηνοθεσία προκρίνει το συναισθηματικό του σύμπαν και σ’ αυτό εστιάζει.
Η αφήγηση οργανώνεται και παλινδρομεί μέσα σ’ ένα ισχυρό δίπολο αντιθέσεων: από τη μια πλευρά οι χώροι του πυρηνικού εργοστασίου, ψυχροί και άσπιλοι, και από την άλλη ο τόπος διαμονής των εργατών, το κάμπινγκ με τα τροχόσπιτα και τις σχέσεις αλληλεγγύης και συντροφικότητας μεταξύ τους.
Η κάμερα παρακολουθεί, εκ του σύνεγγυς, τον ήρωα από τον τόπο διαμονής του μέχρι και τη διαδρομή του μέσα στο εργοστάσιο. Ο τόπος εργασίας παρουσιάζεται –και εντέλει μάλλον είναι- ως κάτι τρομακτικό: μια απειλή διαρκώς επικρέμεται και όλα τα πρόσωπα τελούν «εν κινδύνω». Αυτή η ατμόσφαιρα διαποτίζει τα πρόσωπα της δραματικής πλοκής, ενώ παράλληλα ορίζει το πλαίσιο μέσα στο οποίο αναπτύσσεται το ερωτικό τρίγωνο.
Επιπλέον εξαιτίας αυτού του τόπου και των κινδύνων του, οι σχέσεις μεταξύ των εργατών καθίστανται κομβικές για τη δραματική πλοκή: Συνιστούν μια ασπίδα προστασίας απέναντι στο κίνδυνο μόλυνσης από την ραδιενέργεια. Σχέσεις, που καταρχήν είναι φιλικές -η «εργατική αλληλεγγύη»- για να εξελιχθούν αργότερα σε ανταγωνιστικές: όταν η εργατική ιεραρχία διαταράσσεται από την ερωτική σχέση του ήρωα, όταν αυτός παραβιάσει τις μάλλον ασταθείς ισορροπίες στον εργασιακό χώρο…
Επιβάλλοντας τις εντάσεις ενός θρίλερ και επιβεβαιώνοντας κάποια από τα αρχέτυπα ενός ανδρικού νουάρ μελοδραματος, η σκηνοθέτις εστιάζει με έμφαση στον κεντρικό της ήρωα, την ερωτική του σύντροφο και τη μεταξύ τους (ερωτική) χημεία. Και γι’ αυτό η ταινία, πέρα από τα προηγούμενα, είναι και μια επιβεβαίωση ότι ακόμα και σήμερα ηθοποιοί- σταρ μπορούν να επιβάλλουν την παρουσία τους, να καθορίσουν το τελικό αποτέλεσμα, ακόμα και σε ταινίες εκτός της επικράτειας του Χόλιγουντ…

Δημήτρης Μπάμπας