(Ο ερασιτέχνης κινηματογραφιστής)
του Krzysztof Kieślowski
Ο Φίλιπ Μοζ αγοράζει μια κάμερα για να κινηματογραφήσει τα πρώτα χρόνια του παιδιού του. Τον συναρπάζει τόσο πολύ το καινούργιο του απόκτημα, που τα ενδιαφέροντά του στρέφονται περισσότερο στην κινηματογράφηση καταστάσεων παρά στην οικογένειά του. Στο εργοστάσιο όπου δουλεύει, τα αφεντικά του αρπάζουν την ευκαιρία και τον διορίζουν επίσημο χρονικογράφο της επιχείρησης. Οι ταινίες του κερδίζουν βραβεία σε ερασιτεχνικούς διαγωνισμούς και όσο αναπτύσσεται το δημιουργικό του ταλέντο, δυναμώνει και η επιθυμία να καταγράψει την πραγματικότητα όπως είναι και όχι όπως θέλουν να την παρουσιάζουν οι αρχές. Το γεγονός αυτό τον φέρνει αντιμέτωπο με την λογοκρισία, η θέση του στη δουλειά υπονομεύεται, ο γάμος του και οι σχέσεις του με την οικογένεια του γίνονται προβληματικές και μια περίοδος σοβαρής κρίσης αρχίζει…
«…Στον Ερασιτέχνη κινηματογραφιστή / Camera Buff / Amator, σε μια Πολωνία που δε σταματά να σπαράσσεται λόγω των τεράστιων αντιθέσεων ανάμεσα στην πολιτική εξουσία και το λαό, ο Κισλόφσκι περιφέρει την κάμερά του και, χωρίς να υψώνει ποτέ τον τόνο του, περιγράφει τις παραμορφώσεις τις οποίες υφίσταται μια κοινωνία που αιμορραγεί. Ο Φίλιπ, ο κεντρικός χαρακτήρας της ταινίας, αρχίζει να κινηματογραφεί μ’ έναν τρόπο εντελώς αφελή… Όμως απ’ τη στιγμή που βάζει το μάτι του στο βιζέρ, η πραγματικότητα έρχεται καταπάνω του χωρίς εκείνος να μπορεί να αντισταθεί στην επιθυμία να βάλει στο στόχαστρό του, όλα όσα βλέπει. Πολλές φορές μέσα στην ταινία ο Φίλιπ ακόμα κι αν δεν έχει την κάμερα στο χέρι, δημιουργεί με τα δάχτυλά του ένα κάδρο, που το φέρνει μπροστά στα μάτια του για να παρατηρεί ότι συμβαίνει γύρω του. Έτσι η ζωή του γίνεται μια μορφή αέναης παρατήρησης και ότι θα έπρεπε να παραμείνει ιδιωτικό και απόκρυφο, σιγά-σιγά έρχεται στο δημόσιο πεδίο...»
(Απόσπασμα από το κείμενο του Jean A. Gili για την ταινία, το οποίο εμπεριέχεται στο βιβλίο Κrzysztof Κieślowski που εκδόθηκε από το ΦΚΘ με την ευκαιρία του αναδρομικού αφιερώματος που διοργανώθηκε στο σύνολο του έργου του, τον Νοέμβριο του 1995)
Σκηνοθεσία - Σενάριο: Κριστόφ Κισλόφσκι / Krzysztof Kieslowski. Με τους: Jerzy Stuhr, Malgorzata Zabkowska, Ewa Pokas. Έγχρωμη 117’. (Πολωνία, 1979)
(δελτίο τύπου Ταινιοθήκης Θεσσαλονίκης)