του Paul Verhoeven
b_505X0_505X0_16777215_00_images_2122_benedetta.jpg

16ος αιώνας. Ιταλία. Τοσκάνη. Ένα μικρό κορίτσι, η Benedetta Carlini, συνοδευόμενη από τους γονείς της, εισέρχεται μέσα στο περίκλειστο μοναστήρι στην Pescia. Είναι αποφασισμένη να περάσει τον βίο της αφιερωμένη στον Ιησού ως νύμφη του. Χρόνια μετά, την αφιέρωση της θα διαταράξει η είσοδος στο μοναστήρι μιας νεαρής κοπέλας, της Bartolemea. Ο σαρκικός πόθος και οι επιθυμίες του σώματος γρήγορα θα έρθουν στο προσκήνιο και θα διαταράξουν τις, όπως θα αποδειχθεί, ασταθείς συναισθηματικές ισορροπίες της Benedetta…
Βασισμένο στο προ 35ετιας εκδοθέν βιβλίο με τον εύγλωττο τίτλο Immodest Acts: The Life of a Lesbian Nun in Renaissance Italy της Judith C. Brown, η ταινία του Paul Verhoeven έχει στο κέντρο της τη νεαρή μοναχή και τις μύχιες σαρκικές επιθυμίες, που θα λάβουν σάρκα και οστά στο πρόσωπο μιας νεαρής δόκιμου (στο ρόλο η Δάφνη Πατακιά). Η αφήγηση επικεντρώνεται στο πρόσωπο της μοναχού (στο ρόλο η Virginie Efira) και στα πάθη της που προκαλούνται από την έκρηξη του ερωτικού πόθου προς το πρόσωπο (και το σώμα) της νεοεισερχόμενης δοκίμου (στο ρόλο η Δάφνη Πατακιά). Απεικονίζοντας τόσο τη συναισθηματική και κατόπιν ερωτική προσέγγιση, όσο και τις ερωτικές φαντασιώσεις, ο σκηνοθέτης δημιουργεί ένα ευρύ και πλούσιο τοπίο: η θρησκευτική καταπίεση του σώματος, οι δύσβατοι δρόμοι που η φιμωμένη ερωτική επιθυμία αναζητά για να εκφραστεί, η θρησκευτική εικονογραφία και η σεξουαλική επιθυμία, ο απελευθερωτικός (λεσβιακός) έρωτας. Μακριά από τις ηδονές του βλέμματος που χωρίς φειδώ προσέφερε στις ταινίες Showgirls και Basic Instinct, εδώ ο σκηνοθέτης εστιάζει στις περιπλοκές του απαγορευμένου έρωτα, τα αδιέξοδα που οδηγείται και τις ανατροπές που εντέλει προκαλεί.
Τα σημεία ταλάντωσης γύρω από τα οποία η αφήγηση (και μαζί της η σκηνοθεσία) ταλαντεύεται είναι καταρχάς αν ο σκηνοθέτης (και μαζί του ο θεατής) θα παραδοθεί αμαχητί στις έκλυτες απολαύσεις των δύο ηρωίδων (όπως έχει κάνει στο κρυφό και "ένοχο" αριστούργημά του Showgirls ). Το δεύτερο σημείο είναι αν η ίδια η ηρωίδα, που βιώνει με τρόπο αποκαλυπτικό και καταλυτικό την επανάσταση του σώματος και της επιθυμίας, έχει πλήρη συνείδηση του εύρους και της ποιότητας της ερωτικής της έκφρασης: αν δηλαδή διαχωρίζει την ερωτική έκσταση που βιώνει από τη θρησκευτική... 
Δημήτρης Μπάμπας